Lennot  Hotellit  Autovuokraus  Laivat  Seuramatkat  Matkatoimisto
 
 
 
 
 
 
 

 




 UUTISHAKU
  Hakusana:
 
  Uutiset ajalta:
  -
 
   
 
 Mediatiedot
 Information in English
 


Ministerit Berner ja Lintilä avaamassa rautateiden henkilöliikenteen kilpailua 09.08.2017
VR:n yksinoikeudesta liikennöidä Suomen rataverkolla ollaan luopumassa

Valtakunnan hallitus on päättänyt avata rautateiden henkilöliikenteen kilpailulle. Käytännössä VR:n yksinoikeudesta liikennöidä Suomen rataverkolla ollaan luopumassa ensi vuosikymmenellä, jolloin rautateiden henkilöliikennemarkkinoille voi tulla muitakin toimijoita. Uudistus sanotaan toteutettavan hallitusti, vaiheittain sekä hyvää henkilöstöpolitiikkaa noudattaen!

Hallituksen päätöksestä kertoivat liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner ja elinkeinoministeri Mika Lintilä Helsingissä 9. elokuuta, 2017.

‚ÄĚSuomen henkil√∂- ja tavaraliikenteess√§ kilpailu toimii maalla, merell√§ ja ilmassa, mutta ei kiskoilla. Uudistuksen tavoitteena on parantaa rautatieliikenteen palvelutasoa ja asiakasl√§ht√∂isyytt√§ sek√§ kasvattaa junaliikenteen osuutta henkil√∂liikenteess√§. Kilpailun avaaminen edist√§√§ my√∂s lippujen hintakilpailua ja alentaa tavaraliikenteen kuljetuskustannuksia kaluston saatavuuden helpottuessa‚ÄĚ, sanoo liikenne- ja viestint√§ministeri Anne Berner.

Ministeriön tiedotteen jälkeen 9. elokuuta 2017 VR kertoo tähtäävänsä vahvaan asemaan myös matkustajaliikenteen tulevassa kilpailussa. Liikenne- ja viestintäministeriön suunnitelmassa avata rautateiden matkustajaliikenne kilpailulle nopeutetussa aikataulussa, kilpailutus on tarkoitus aloittaa Etelä-Suomen eli Helsingin ja lähimaakuntien välisestä taajamajunaliikenteestä. Kilpailutettu liikenne alkaisi lähivuosina ja tavoitteena on, että koko kaukoliikenne on kilpailussa 2026 mennessä.

VR-Yhtym√§ Oy:st√§ eriytett√§isiin kolme erillist√§ valtionyhti√∂t√§: kalustoyhti√∂, kunnossapitoyhti√∂ sek√§ kiinteist√∂yhti√∂. Matkustajaliikenteen kalustoa siirtyy kalustoyhti√∂√∂n vaiheittain kilpailutuksen edetess√§. ‚ÄĚVR on pitk√§√§n valmistautunut yksinoikeuden p√§√§ttymiseen. Alkuper√§isen aikataulun mukaan se olisi tapahtunut vuoden 2024 lopussa‚ÄĚ, toteaa VR-Yhtym√§ Oy:n toimitusjohtaja Rolf Jansson.

‚ÄĚNyt omistaja ja liikenne- ja viestint√§ministeri√∂ ovat yhdess√§ p√§√§tt√§neet kilpailun avaamisen suuntaviivoista. Hyv√§ asia on vaiheistaa n√§inkin iso muutos, joka on alan suurin yli kahteen vuosikymmeneen sen j√§lkeen, kun junaliikenteen operointi ja rataverkon hallinta erotettiin toisistaan. On t√§rke√§√§ turvata rautatiej√§rjestelm√§n toimivuus ja turvallisuus merkitt√§v√§n muutoksen aikana. VR haluaa, ett√§ sek√§ matkustaja- ett√§ tavaraliikenne pystyy palvelemaan asiakkaitaan h√§iri√∂tt√∂m√§sti ja tehokkaasti. T√§rke√§√§ on, ett√§ liikenne- ja viestint√§ministeri√∂ ja VR yhdess√§ kehitt√§v√§t ministeri√∂n p√§√§tt√§m√§√§ suunnitelmaa. VR tekee tiivist√§ yhteisty√∂t√§ ministeri√∂n kanssa, jotta iso muutos onnistuisi sujuvasti.‚ÄĚ

VR Group ty√∂llist√§√§ nyt noin 8000 eri alojen ammattilaista ja osalle t√§m√§ merkitsee isoa muutosta. Osa VR:n henkil√∂st√∂st√§ tulee siirtym√§√§n uusiin yhti√∂ihin vanhoina ty√∂ntekij√∂in√§. Muutokset vaikuttavat my√∂s VR-konserniin j√§√§viin ty√∂ntekij√∂ihin. ‚ÄĚHenkil√∂st√∂n asema on huomioitava muutoksen ajan‚ÄĚ, Rolf Jansson lupaa.

VR on itse tehostanut toimintaansa merkitt√§v√§sti viime vuosina. ‚ÄĚOlemme uudistaneet palveluitamme ja parantaneet kilpailukyky√§mme, sen my√∂t√§ matkustaja- ja kuljetusm√§√§r√§t ovat hyv√§ss√§ kasvussa ja kaikkien liiketoimintojen asiakastyytyv√§isyys kasvanut. Alkuvuonna kaukoliikenteen matkustajam√§√§r√§t kasvoivat l√§hes 10 prosenttia ja junaliikenteess√§ kuljetetut tonnit 6 prosenttia. VR Groupin tuloksen ja liikevaihdon kehitys on ollut erinomaista vuoden 2017 ensimm√§isen vuosipuoliskon aikana.‚ÄĚ

Tulosta tehneen VR:n talouden toimimattomuus, toisin kuin aikanaan Englannin tai Ruotsin rautatieyhtiöiden kohdalla, ei olekaan syy nyt ministeriön sitkeästi ajamaan toimenpiteeseen. Nyt julkistetun toimen uhkakuva onkin se, että suomalaisille kiskoille ilmaantuu ulkomaisia junaoperaattoreita sinne, missä toiminta on kannattavaa, tekemään tulosta ja viemään sen hedelmät maasta. Rataverkosta ja vähäisen liikenteen rataosuuksista sitä vastoin jää vastuu ja kustannukset suomalaisten veronmaksajien kontolle. Väkisinkin tulee mieleen maamme sähköverkon kaupittaminen ulkomaisille pääomapelureille. Molemmissa on kyse suomalaisen yhteiskunnan aivan keskeisestä infrasta. (EH)




3 SEURAAVAA UUTISTA:

Easyloma osti suomalaisen matkatoimisto Matkapörssin 20.06.2018
Kotimainen matkailualan yritys haastaa globaalit jätit

Finavia etsii uusia kaupallisia toimijoita lentoasemilleen 19.06.2018
Lentomatkustajat toivovat myös kohtuuhintaista, kotimaista tarjontaa

Ministeri Berner esittää muutosta liikennepalvelulakiin 19.06.2018
Matkailuyritysten asiakaskuljetuksiin ei jatkossakaan vaadittaisi taksinkuljettajan ajolupaa