Lennot  Hotellit  Autovuokraus  Laivat  Seuramatkat  Matkatoimisto
 
 
 
 
 
 
 

 




 UUTISHAKU
  Hakusana:
 
  Uutiset ajalta:
  -
 
   
 
 Mediatiedot
 Information in English
 


Finnair vastaa: Kuluttaja-asiamiehen näkemykset hämmentävät 28.09.2017
Muissa EU-maista erilainen tulkinta lentojen viivästyskorvauksista

Finnairin lakiasianosasto perustelee ja kommentoi seuraavasti yhtiön menettelyä lentojen viivästyskorvauksien asiassa, johon KKV puuttui 27. syyskuuta esittämällä lentoyhtiölle haasteen markkinaoikeuteen:

‚ÄĚKuluttaja-asiamies on pyyt√§nyt markkinaoikeutta kielt√§m√§√§n Finnairia maksamasta asiakkaille osittaista korvausta sellaisissa tapauksissa, joissa lennon my√∂h√§stymisen aiheuttaneen teknisen vian luonteen selvitt√§minen on viel√§ kesken.

EU:n tuomioistuimen ennakkoratkaisujen mukaan lentoyhtiöllä ei ole korvausvelvollisuutta, jos myöhästymisen tai perumisen aiheuttanut tekninen vika johtuu suunnittelu- tai valmistusvirheestä. Finnairin näkemyksen mukaan suunnittelu- tai valmistusvirhe voidaan osoittaa myös jälkikäteen valmistajan tai viranomaisen antamalla asiakirjalla. Vastaava linjaus on tehty useissa muissa EU-maissa.

Tämän mukaisesti Finnair ei korvaa viivästymiskorvauksia välittömästi tapauksissa, jotka Finnairin asiantuntemuksen ja kokemuksen mukaisesti todennäköisesti johtuvat suunnittelu- tai valmistusvirheestä. Näissä tapauksissa Finnair kuitenkin tarjoaa tyypillisesti asiakaspalvelusyistä matkustajalle sovintoratkaisua, esimerkiksi vakiokorvausta alempaa korvausta tai lahjakorttia, koska teknisen vian luonteen ja taustalla olevan mahdollisen suunnittelu- tai valmistusvirheen lopullinen selvittäminen tyypillisesti vie pitkän aikaa. Jos lennon viivästys tai peruminen taas johtuu tavanomaisesta teknisestä viasta, Finnair maksaa vakiokorvauksen asiakkaalle hakemuksen perusteella.

Kuluttaja-asiamiehen n√§kemyksen mukaan Finnair ei saisi tehd√§ matkustajille t√§llaisia sovintotarjouksia. Sen mukaan suunnittelu- ja valmistusvirheet olisivat vapautumisperusteita vain silloin, kun valmistajalta tai ilmailuviranomaiselta on jo tullut ilmoitus, jonka perusteella lento perutaan, koska kone ei ole lentokelpoinen. Kuluttaja-asiamiehen linjaus poikkeaa Finnairin selvityksen mukaisesti selv√§sti muissa EU-maissa tehdyist√§ linjauksista.‚ÄĚ

‚ÄĚOlemme h√§mmentyneit√§ kuluttaja-asiamiehen ottamasta kannasta, joka on selv√§sti erilainen kuin muissa EU-maissa ‚Äď mielest√§mme Suomessa ei tule tulkita EU-lains√§√§d√§nt√∂√§ eri tavalla kuin muualla‚ÄĚ, toteaa Finnairin lakiasiainjohtaja Sami Sarelius. ‚ÄĚIhmettelemme my√∂s, miksi kuluttaja-asiamies hakee pakkokeinoa asiassa, joka on oikeudellisesti ep√§selv√§ ‚Äď k√§yt√§nn√∂t ja tulkinnat t√§st√§ asiasta vaihtelevat, ja useissa EU-maissa tulkinta on samanlainen kuin Finnairin linjaus.‚ÄĚ

‚ÄĚValtaosa teknisist√§ vioista johtuvista korvaushakemuksista kuitenkin maksetaan t√§ysim√§√§r√§isesti, ja eri√§v√§t n√§kemykset kuluttaja-asiamiehen kanssa koskevat vain suunnittelu- tai valmistusvirheit√§ koskevia tilanteita‚ÄĚ, muistuttaa Sarelius.




3 SEURAAVAA UUTISTA:

ACI-raportti: Maailman vilkkaimmat lentoasemat 14.06.2018
Atlanta kärjessä, neljä kiinalaiskenttää TOP20:ssa

Finnair aloittaa codeshare -yhteistyön Cathay Dragonin kanssa 11.06.2018


VR:n kaukoliikenteeseen 30 uutta junavuoroa 11.06.2018
Uusia vuoroa kuudella reitillä elokuusta lähtien