Lennot  Hotellit  Autovuokraus  Laivat  Seuramatkat  Matkatoimisto
 
 
 
 
 
 

 




 UUTISHAKU
  Hakusana:
 
  Uutiset ajalta:
  -
 
   
 
 Mediatiedot
 Information in English
 


Finnair vastaa: Kuluttaja-asiamiehen näkemykset hämmentävät 28.09.2017
Muissa EU-maista erilainen tulkinta lentojen viivästyskorvauksista

Finnairin lakiasianosasto perustelee ja kommentoi seuraavasti yhtiön menettelyä lentojen viivästyskorvauksien asiassa, johon KKV puuttui 27. syyskuuta esittämällä lentoyhtiölle haasteen markkinaoikeuteen:

”Kuluttaja-asiamies on pyytänyt markkinaoikeutta kieltämään Finnairia maksamasta asiakkaille osittaista korvausta sellaisissa tapauksissa, joissa lennon myöhästymisen aiheuttaneen teknisen vian luonteen selvittäminen on vielä kesken.

EU:n tuomioistuimen ennakkoratkaisujen mukaan lentoyhtiöllä ei ole korvausvelvollisuutta, jos myöhästymisen tai perumisen aiheuttanut tekninen vika johtuu suunnittelu- tai valmistusvirheestä. Finnairin näkemyksen mukaan suunnittelu- tai valmistusvirhe voidaan osoittaa myös jälkikäteen valmistajan tai viranomaisen antamalla asiakirjalla. Vastaava linjaus on tehty useissa muissa EU-maissa.

Tämän mukaisesti Finnair ei korvaa viivästymiskorvauksia välittömästi tapauksissa, jotka Finnairin asiantuntemuksen ja kokemuksen mukaisesti todennäköisesti johtuvat suunnittelu- tai valmistusvirheestä. Näissä tapauksissa Finnair kuitenkin tarjoaa tyypillisesti asiakaspalvelusyistä matkustajalle sovintoratkaisua, esimerkiksi vakiokorvausta alempaa korvausta tai lahjakorttia, koska teknisen vian luonteen ja taustalla olevan mahdollisen suunnittelu- tai valmistusvirheen lopullinen selvittäminen tyypillisesti vie pitkän aikaa. Jos lennon viivästys tai peruminen taas johtuu tavanomaisesta teknisestä viasta, Finnair maksaa vakiokorvauksen asiakkaalle hakemuksen perusteella.

Kuluttaja-asiamiehen näkemyksen mukaan Finnair ei saisi tehdä matkustajille tällaisia sovintotarjouksia. Sen mukaan suunnittelu- ja valmistusvirheet olisivat vapautumisperusteita vain silloin, kun valmistajalta tai ilmailuviranomaiselta on jo tullut ilmoitus, jonka perusteella lento perutaan, koska kone ei ole lentokelpoinen. Kuluttaja-asiamiehen linjaus poikkeaa Finnairin selvityksen mukaisesti selvästi muissa EU-maissa tehdyistä linjauksista.”

”Olemme hämmentyneitä kuluttaja-asiamiehen ottamasta kannasta, joka on selvästi erilainen kuin muissa EU-maissa – mielestämme Suomessa ei tule tulkita EU-lainsäädäntöä eri tavalla kuin muualla”, toteaa Finnairin lakiasiainjohtaja Sami Sarelius. ”Ihmettelemme myös, miksi kuluttaja-asiamies hakee pakkokeinoa asiassa, joka on oikeudellisesti epäselvä – käytännöt ja tulkinnat tästä asiasta vaihtelevat, ja useissa EU-maissa tulkinta on samanlainen kuin Finnairin linjaus.”

”Valtaosa teknisistä vioista johtuvista korvaushakemuksista kuitenkin maksetaan täysimääräisesti, ja eriävät näkemykset kuluttaja-asiamiehen kanssa koskevat vain suunnittelu- tai valmistusvirheitä koskevia tilanteita”, muistuttaa Sarelius.




3 SEURAAVAA UUTISTA:

Huippukokki Tommy Myllymäki on Finnairin Signature Chef 2018 22.11.2017
Ruotsalaiskokki suunnittelee business-luokan nimikkomenut

Lufthansa palkkaa startup -terapeutin auttamaan 20.11.2017
Amerikkalaisneuvoja suomalaisille kasvuyrittäjille

Sokos Hotels –ketju jo kymmenen vuotta Pietarissa 17.11.2017
Pietarin suosion kasvu matkailukohteena luo menestystä hotelleille