Lennot  Hotellit  Autovuokraus  Laivat  Seuramatkat  Matkatoimisto
 
 
 
 
 
 
 

 




 UUTISHAKU
  Hakusana:
 
  Uutiset ajalta:
  -
 
   
 
 Mediatiedot
 Information in English
 


Suomen liikematkayhdistys FBTA kevätkokousti Helsingissä 28.04.2018
Työohjelmassa puitiin uuden liikennekaaren voimaantuloa

Suomen liikematkayhdistys ry FBTA:n kevätkokoustapahtuma torstaina 26. huhtikuuta 2018 muodostui sääntömääräisestä, virallisesta kevätkokouksesta sekä yhdistyksen liikennetoimikunnan tuottamasta ammattiohjelmaosuudesta. FBTA:n partnerijäsenet aloittivat ensimmäisinä päivän omalla, keskinäisellä jäsenkokouksellaan.

FBTA:n toiminnanjohtaja Sari Viljamaan ja kokouspaikan, hotelli Scandic Parkin johtaja Kari Kurpan tervehdysten jälkeen FBTA:n hallituksen puheenjohtaja Jaana Arvo (VR-Yhtymä Oy) avasi sääntömääräisen kevätkokouksen. Sen puheenjohtajaksi valittiin SOK:n travel manager Hanna Santala ja sihteeriksi Sari Viljamaa, joka esitteli vuoden 2017 eli FBTA:n 30-juhlavuoden toimintakertomuksen. FBTA:n jäsenistä 62 % on ostajajäseniä ja 38 % partnerijäseniä.

Ammattiohjelman teeman FBTA:n liikennetoimikunta oli otsikoinut ‚ÄĚLiikennekaari k√§yt√§nn√∂ss√§ ‚Äď mik√§ muuttuu ja uudistuu?‚ÄĚ Aiheeseen johdatellut Anni Alho (Valtioneuvoston kanslia) pohti, miten muuttuvat palvelut integroidaan matkahallinnon j√§rjestelmiin ja taloushallintoon, kun hallinnollinen taakka ei saa kasvaa. Ty√∂matkustuksen ja my√∂s matkahallinnon kaikkinainen turvallisuus t√§ytyy voida s√§ilytt√§√§ my√∂s uusissa palveluissa, mm. liikenneoperaattoreiden matkaketjuissa. Jopa vuosisadan suureksi liikenteen markkinoiden kokonaisuudistukseksi mainittu lains√§√§d√§nn√∂n myllerrys tulee voimaan 1. hein√§kuuta 2018. Matkakaupan kuluttajapuolella samalla p√§iv√§m√§√§r√§ll√§ uusi laki matkapalveluyhdistelmist√§ korvaa vanhat valmismatkalait ja muuttaa my√∂s n√§ilt√§ osin monia kuluttajansuojan asioita.

Liikenne- ja viestint√§ministeri√∂n neuvotteleva virkamies Elina Immonen totesi uuden liikennepalvelulain kattavan kaikki liikennemuodot. Asiaa on jo avattu sidosryhmille ja sit√§ tuodaan k√§yt√§nt√∂√∂n vaiheittain. Tietoa on jaettu jo 1.1.2018 alkaen. Hein√§kuussa 2018 muuttuvat henkil√∂liikenteen harjoittamisen edellytykset, mm. ammattip√§tevyysvaatimusten osalta. ‚ÄĚKyse on digitalisaation hy√∂dynt√§misest√§, normien purusta eli mm. lupaj√§rjestelmien kevent√§misest√§ ja yht√§√§lt√§ multimodaliteetista eli eri liikennemuotojen palveluiden saamisesta yhdelt√§ luukulta ja uusien liiketoimimahdollisuuksien tuomisesta yritt√§jille‚ÄĚ, sanoi Immonen. Laiva-, juna-, auto- ja lentomatkaketjujen varaus- ja lippuj√§rjestelmien yhteydet harmonisoidaan ensimm√§isess√§ vaiheessa anonyymin kertalipun osalta ja my√∂hemm√§ss√§ vaiheessa anonyymi palveluiden k√§ytt√∂tieto tuodaan tarvitsijoiden ulottuville.

Tähän asti ajoneuvokohtaisten taksiliikennelupien kiintiöt poistuvat. Henkilö- ja myös tavaraliikenneluvalla saa harjoittaa taksiliikennettä, jossa saa käyttää paketti- ja jopa kuorma-autoa. Käytännössä taksiliikennettä voidaan ajaa lähes millä tahansa ajoneuvoilla bussia lukuun ottamatta, jopa mopoautolla, jos asiakas sellaisen palvelun haluaa ostaa! Myös hinnoittelu vapautuu ja hintakilpailua odotetaan syntyvän, mutta kuljettajalla on uusien säädösten myötä velvollisuus ilmoittaa joko hinta- tai hintaperuste asiakkaalle jo ennen ajon alkamista. Kaluston laatu muodostanee yhden hintakriteerin. Asiakkaan ei ole pakko edes taksiasemalta ottaa jonon ensimmäistä autoa, vaan valita voi mieleisensä kulkuvälineen.

‚ÄĚSuomi on liikenteen digitalisaation edell√§ kulkijamaa. Uudistuksen tarkoitus on aikaansaada palveluiden avoin rajapinta, josta niit√§ jaellaan k√§ytt√§jille, niin yritysasiakkaille kuin kuluttajille‚ÄĚ, sanoi Immonen.

Liiketoimintajohtaja Timo Kemppainen, OP Liikkumisen palvelut kertoi OP:n halusta olla ratkaisemassa asiakastarpeita liikkumisen saralla. OP:n tuloksesta n. 10 % tulee autorahoituksesta ja vakuutuksesta. ‚ÄĚAsiakask√§ytt√§ytyminen kuitenkin muuttuu omistamisesta palveluiden k√§ytt√∂√∂n‚ÄĚ, sanoi Kemppainen ja totesi, ett√§ ihmisten yksityiset omistusautot seisovat 96 % ajasta. ‚ÄĚOn varsin tehotonta, jos resurssit ovat k√§yt√∂ss√§ vain 4-prosenttisesti.‚ÄĚ

Liikkuminen palveluistuu ja omistusautosta siirryt√§√§n auton yhteisk√§ytt√∂√∂n, MaaS ( Mobility as a Service) ‚Äď saumattomiin matkaketjuihin ja jollakin aikav√§lill√§ jopa robotisoituun liikenteeseen. Maailmanlaajuiset toimijat kuten Google ovat jo mukana autoilun ja liikkumisen asiassa. Tuleva robottiauto ei tarvitse samanlaista vakuutusta kuin omistusauto, joten t√§st√§ n√§k√∂kulmasta on ymm√§rrett√§v√§ OP-pankki- ja vakuutusyhti√∂n mielenkiinto sek√§ t√§m√§n p√§iv√§n ett√§ huomisen liikkumiseen ja ajokaluston k√§ytt√∂√∂n. S√§hk√∂ist√§ henkil√∂autoliikennett√§ OP haluaa edist√§√§ yhdess√§ Fortumin kanssa.

Kemppainen sanoo OP Liikkumisen palveluiden vastaavan joustavasti erilaisiin tarpeisiin käyttää autoa. Kemppainen esitti myös väitteen, että yhteiskäyttöautot lisäävät taksien käyttöä, kun ihmiset luopuvat omista yksityisautoistaan.

Taksiliiton j√§rjest√∂asiantuntija Tiina Syrj√§salo uskoi puheenvuorossaan taksien palveluun tulevaisuudessakin. H√§n mainitsi yhteiseksi viholliseksi kansalaisten yksityisautot. ‚ÄĚTakseja on nyt maassamme noin 10 000, mutta taksiyritt√§jien keski-ik√§ on korkea. Yli 65-vuotiaita on per√§ti 16 prosenttia.‚ÄĚ Taksiliikenteen lupa- ja kilpailuk√§yt√§nt√∂jen mullistuessa moni vanhempi taksiliikenn√∂itsij√§ saattaa harkita el√§kkeelle j√§√§mist√§. ‚ÄĚRuotsissa, jossa taksiliikenteen vapautuminen toteutui aikaisemmin, on palattu askel takaisin osittaiseen s√§√§ntelyyn, kun harmaa talous alkoi lis√§√§nty√§‚ÄĚ, sanoi Syrj√§salo. ‚ÄĚLuotettavuus, saatavuus, laatu ja hinta ratkaisevat palvelun onnistumisen jatkossakin ja ovat merkityksellisi√§ eritoten yrityksille tarjottaviin yrityssopimuksiin perustuvissa taksipalveluissa.‚ÄĚ

VR:n kaukoliikenteen kaupallinen johtaja Ville Melkko ja Helsingin Seudun Liikenteen (HSL) Maas-projektipäällikkö Jemina Uusitalo toivat päivän päätteeksi FBTA:n väen pohdittavaksi omien liikennelajiensa näkymät.

‚ÄĚRautatiet sitovat Suomen kasvualueet yhteen v√§est√∂n keskittyess√§ entist√§ vahvemmin kaupunkeihin‚ÄĚ, sanoi Melkko. Palveluita arvioitaessa ja vertailtaessa kansainv√§lisesti esimerkiksi Saksassa vain hieman Suomea suuremmalla alueella asuu 90 miljoonaa ihmist√§ vs. Suomen runsas 5 miljoonaa. Nopeiden, hinnaltaan edullisten ja tasokkaiden palvelujen eli mukavuuden tuottaminen on haasteellisempaa harvaanasutussa Suomessa. ‚ÄĚMatkaketjut tulevat, koska kiskot eiv√§t mene kaikkialla‚ÄĚ, sanoo Melkko. L√§hiliikenteess√§ VR kuljettaa 71 miljoonaa ja kaukoliikenteess√§ 14 miljoonaa matkustajaa vuodessa asemalta asemalle ja yh√§ useammin my√∂s ovelta ovelle. Melkon mukaan VR avaa vuoden 2019 aikana varaustoiminnassaan rajapinnan, jonne my√∂s yritysten ja matkakaupan toimijoiden on helppo liitty√§. H√§n my√∂nt√§√§, ett√§ nykytilanne priorisoi kuluttaja-asiakkaita. (EH)




3 SEURAAVAA UUTISTA:

Kastilia-León - kulinaarisen tarjonnan ja viinikulttuuriin runsauden sarvi 03.07.2018
Jamon iberico - kinkunleikkaaminen on viety taiteen tasolle

Uusi Original Sokos Hotel Kupittaa avautuu 2020 29.06.2018
Turun alueella käynnissä useita hotellihankkeita

Muutoksia Helsinki-Vantaalla: lentoaseman taksiliikenne neljälle kaistalle 29.06.2018
Ravintolat Ajisen Ramen, Jamie’s Deli ja Moomin Cafe tulossa