Lennot  Hotellit  Autovuokraus  Laivat  Seuramatkat  Matkatoimisto
 
 
 
 
 
 
 

 




 UUTISHAKU
  Hakusana:
 
  Uutiset ajalta:
  -
 
   
 
 Mediatiedot
 Information in English
 


Kuluttaja-asiamies ja SMAL neuvottelivat uudet yleiset matkapakettiehdot 21.06.2018
Muutoksia mm. kuluttajan peruutusoikeuteen

Laki matkapalveluyhdistelmistä korvaa vanhan valmismatkalain 1.7.2018 alkaen. Siksi myös yleiset valmismatkaehdot on uusittu. Kuluttaja-asiamiehen ja Suomen matkatoimistoalan liitto ry:n (SMAL) neuvottelemat uudet matkapakettiehdot määrittelevät kohtuullisten ehtojen minimitason. Matkanjärjestäjä voi tarjota kuluttajalle myös paremmat ehdot. Vakioehdot täydentävät lainsäännöksiä ja ne koskevat tilanteita, joiden oletetaan aiheuttavan eniten erimielisyyksiä, kuten sopimuksen muuttaminen, virhetilanteet ja matkan peruuttaminen.

Yleisiä matkapakettiehtoja sovelletaan lain tarkoittamiin matkapaketteihin, joita ovat vähintään kahden erilaisen yhteishintaan ostetun matkapalvelun yhdistelmät. Matkapalveluita ovat lento tai muu kuljetus, majoitus, autonvuokra tai muu lisäpalvelu, esimerkiksi retki. Matkapaketin muodostavat esimerkiksi yhdellä kertaa ostetut lennot ja hotellimajoitus, samoin vaikkapa laivamatkan ja autonvuokrauksen varaaminen yhdellä kertaa.

Yleisiä matkapakettiehtoja soveltavat SMALin jäsenyritykset, jotka vastaavat valtaosasta suomalaisille tapahtuvasta matkapakettimyynnistä, mutta myös SMALiin kuulumattomat yritykset voivat ottaa ne käyttöönsä. Vakioehtoja sovelletaan 1.7.2018 alkaen tehtyihin sopimuksiin.

‚ÄĚMielest√§mme oli t√§rke√§√§ neuvotella uudet vakioehdot toimialalle, jolla tehd√§√§n eritt√§in runsaasti sopimuksia vuosittain. Ehdot ehk√§isev√§t erimielisyyksi√§ ja helpottavat niiden ratkaisemista tilanteissa, joihin laki ei anna vastausta‚ÄĚ, toteaa kuluttaja-asiamies Antti Neimala.

‚ÄĚMatkapakettilains√§√§d√§nt√∂ on raskas ja monimutkainen lains√§√§d√§nt√∂ alan yrityksille. Hein√§kuun alusta lukien sen piiriin kuuluu entist√§ useampi toimija ja matka. On my√∂s matkailualan yritysten kannalta t√§rke√§√§, ett√§ viranomaisen kanssa on voitu luoda matkaehtojen kautta selke√§ toimintaymp√§rist√∂, jossa yritykset tiet√§v√§t, miten toimia‚ÄĚ, t√§ydent√§√§ SMALin toimitusjohtaja Heli M√§ki-Fr√§nti.

Kuluttajalle tulee uuden lain myötä laajempi peruutusoikeus. Kuluttajalla on milloin tahansa ennen matkan alkamista oikeus peruuttaa matkapakettisopimus ilman erityistä syytä. Peruuttamistapauksissa matkanjärjestäjä saa kuitenkin periä kuluttajalta asianmukaisen peruuttamismaksun, joka tulee maksaa myös niissä tapauksissa, kun kuluttajalla on perusteltu syy peruuttaa matka esimerkiksi oman tai lähiomaisen vakavan sairauden tai tapaturman vuoksi. Aiemmin näissä tilanteissa on joutunut maksamaan yleensä vain toimistomaksun.

Uusissa matkapakettiehdoissa on vakioitu peruutusmaksun suuruus sen mukaan, missä vaiheessa kuluttaja peruuttaa matkan. Näin peruutusmaksun suuruus on jo etukäteen tiedossa, eikä sitä tarvitse määritellä joka kerta tapauskohtaisesti. Käytännössä kuluttajan kannattaa ottaa aina peruutusturvan sisältävä matkavakuutus, jolla taloudellisia riskejä voi pienentää esimerkiksi sairaustilanteissa.

Kuluttajalla on, kuten ennenkin, oikeus peruuttaa matka ilman peruutusmaksua, jos matkakohteessa tapahtuu jotain poikkeuksellista, kuten esimerkiksi luonnonkatastrofi, joka vaikuttaa merkittävästi matkan toteuttamiseen sovitulla tavalla.




3 SEURAAVAA UUTISTA:

Finnish Travel Galan ‚ÄĚYleis√∂n suosikki‚ÄĚ ‚Äď√§√§nestys on k√§ynniss√§ 29.06.2018
Valitse suosikkisi eri kilpailukategorioissa ja vaikuta äänestämällä

Norwegian avaa kaksi uutta reittiä Helsingistä 27.06.2018
Tel Aviviin ja Gdanskiin suorilla lennoilla ensi syksynä

Matkailu- ja Ravintolapalvelut MaRa uskoo loppuvuoden näkymiin 26.06.2018
Alan yritysten myynti kasvoi kolmisen prosenttia ensimmäisellä kvartaalilla