Lennot  Hotellit  Autovuokraus  Laivat  Seuramatkat  Matkatoimisto
MATKA19
 
 
 
 
 
 

 




 UUTISHAKU
  Hakusana:
 
  Uutiset ajalta:
  -
 
   
 
 Mediatiedot
 Information in English
 


Matkaviikko.fi -uutispalvelu on 20-vuotias 22.09.2018
‚ÄĚTiedon oikeellisuus ja luotettavuus ovat t√§n√§√§n yh√§ keskeisempi√§ arvoja‚ÄĚ

Matkakaupan oma uutispalvelu Matkaviikko tulee toimineeksi 20 vuotta. Toiminimi merkittiin kaupparekisteriin syyskuun 25. päivä, 1998.

Merkkipaalun vuoksi sallittakoon pieni vilkaisu peruutuspeiliin, kuluneisiin kahteen vuosikymmeneen. Ymmärrys siitä, missä nyt olemme ja miten tähän on tultu, voi jopa avata silmiä tämän päivän nopeasti vaihtuvien uutisaiheiden, monenlaisten taustavaikuttajien pyrkimysten, joskus jopa peräti valeuutisten värittämässä informaatiopaljoudessa ja suoranaisessa uutisähkyssä.

Tiedonkulku ja -välitys, kommunikaatio ja journalismikin elivät vuona 1998 varsin toisenlaisessa todellisuudessa kuin tänä päivänä. Internetin laaja-alainen käyttö ja digitalisaatio tekivät vasta tuloaan, mikä houkutti tutustumaan tuoreeltaan uuteen entistä nopeampaan välineeseen sisältäpäin ja saamaan se matkakaupan toimijoiden palvelukseen. Paperille painetut julkaisut olivat, paitsi uutisrytmiltään hitaampia ja jäykempiä, myös tuntuvasti kalliimpia toteuttaa.

Alkuperäinen ajatuksemme julkaista uutisia viikoittain antoi nimen Matkaviikko-palvelulle, mutta pian oli selvää, että tarve päivittää tapahtumia oli merkittävästi tiiviimpi, päivittäinen ja pian jopa monia kertoja päivässä. Uutispalvelun nimeä ei silti ole muutettu.

Viime vuosituhannen loppuvuosina ei viel√§ ollut sosiaalista mediaa viestinviej√§n√§: ei sellaisia alustayhti√∂it√§ kuin Facebook, Twitter, Instagram jne. Tietoa haettiin yleisimmin vain pari vuotta ennen Matkaviikkoa perustetulla Altavista ‚Äďhakukoneella, mutta sen tarina on nyt p√§√§ttynyt jo useita vuosia sitten! My√∂s lukijoidemme k√§ytt√§m√§t p√∂yt√§koneet ja etenkin markkinoille tulleet kannettavat eli lap topit olivat viel√§ 1998 kovin heikkotehoisia ja hitaita nykykoneisiin verraten, varsinkin kuvia ladattaessa. Linkit muille sivustoille olivat uutta ja hy√∂dyllist√§ antia uudessa uutispalvelussa.

Myös matkakaupan maailma oli 20 vuotta sitten kovin toisenlaisessa asennossa. Liikematkustuksen suuret travel management companyt maassamme olivat pääosin kotimaisia. Finnairilaiset Suomen Matkatoimisto ja Matkatoimisto Oy Area sekä yksityinen Matka-Kaleva hallitsivat jopa noin neljä viidesosaa liikematkamarkkinoista. Myös tuonaikaiset matkapakettien eli valmismatkojen tuottajat olivat suurelta osin kotimaisia, tanskalaisia Tjäreborgia ja Spiesia sekä hieman myöhemmin ruotsalaista Fritidsresoria lukuun ottamatta. Monille paikallisten jälleenmyyjien eli välittäjien myyntipanos oli keskeinen, eteen työnnetty jakelukanava. Sittemmin uusi konsti, Internet, söi välittäjien eväistä suurimman osan, varsinkin kun tultiin reaaliaikaisiin selainpohjaisiin ratkaisuihin. Jopa miljoonia kappaleita vuosittain paperille painettuja, usein paksuja, kalliita matkaesitteitä on nyt korvattu ketterillä Internet -sivustoilla, joissa viestiä voidaan ryydittää myös liikkuvalla kuvalla ja äänellä ja ajankohtaisilla, reaaliaikaisillakin tiedoilla matkakohteista.

Finnair markkinoi viel√§ 1998 Euroopan doubledaily ‚Äďlentojaan kotimaiselle liikematkustajalle ‚Äôillaksi kotiin‚Äô -teemalla. Muille mantereille lennettiin DC-10 ja MD-11-koneilla, aluksi Tokioon ja Pekingiin, sittemmin my√∂s Japanin Osakaan ja Kiinan Guangzhouhun (Kantoniin) ja muiden Aasian kohteisiin, mutta se kansainv√§lisille matkustajille suunnattu Aasia-Eurooppa ‚Äďsilta, jollainen Finnair on t√§n√§√§n, oli vasta kehittym√§ss√§ muutamia vuosia 2000-luvun puolelle tultaessa.

T√§n√§ p√§iv√§n√§ tieto kulkee ja kiert√§√§ entist√§ vinhempaa vauhtia ja moni painetun median uutisjuttu on osin vanhaa tietoa tai ajastaan j√§lkeen j√§√§nytt√§ jo ilmestyess√§√§n. Matkaviikko yh√§ poimii ja pohjustaa suuresta tiedon virrasta ammatti-ihmisille matkakaupan alan keskeisi√§ tapahtumia ‚Äď niin liikematkustuksen kuin vapaa-ajan matkustuksen tonteilta, meille tulevaa ja meit√§ ulosmenev√§√§ matkustusta palvellen. Osa tiedoista voi joillekin olla ammatillisesti tarpeellista hy√∂tytietoa, osa ‚Äôhuman interest‚Äô -tietoa ja osa kenties ‚Äônice-to-know‚Äô -materiaalia. Ammattilaisille suunnatun v√§lineen lukija p√§√§s√§√§nt√∂isesti oitis itse oivaltaa, kuka on Matkaviikon uutisen taustalla ja mist√§ voi saada lis√§tietoa, kun sit√§ haluaa ja tarvitsee.

Periaatteenamme on tiedon mahdollisimman t√§sm√§llinen oikeellisuus ja luotettavuus, ainakin uutisen julkaisuhetkell√§ ‚Äď t√§ss√§ nykyisess√§ mielenilmaisujen, valeuutisten ja tekij√§noikeusuudistusten sekavassa ristiaallokossa ja myllerryksess√§.

Kiitämme lukijoitamme, yhteistyökumppaneitamme ja ilmoittajiemme kuluneista 20 vuodesta. Matka jatkuu eteenpäin työn merkeissä. Pysykää saitilla!

Eero Havia
Matkaviikon toimitus




3 SEURAAVAA UUTISTA:

Matkaviikko.fi -uutispalvelu on 20-vuotias 22.09.2018
‚ÄĚTiedon oikeellisuus ja luotettavuus ovat t√§n√§√§n yh√§ keskeisempi√§ arvoja‚ÄĚ

Finnairilta uusi digipalvelu aluksi Kiinan, Singaporen ja Hongkongin markkinoille 21.09.2018
‚ÄĚPanostus, jonka my√∂t√§ kansainv√§liset asiakkaat l√∂yt√§v√§t matkailumme helmet‚ÄĚ

Lentoliikenne haluaa aikalisän kellojen siirtelystä luopumiseen 20.09.2018
IATA pelkää häiriöitä lentoyhteyksissä