Lennot  Hotellit  Autovuokraus  Laivat  Seuramatkat  Matkatoimisto
MATKA19
 
 
 
 
 
 

 




 UUTISHAKU
  Hakusana:
 
  Uutiset ajalta:
  -
 
   
 
 Mediatiedot
 Information in English
 


Finavian jätti-investointi Helsinki-Vantaalla siirtyy uuteen vaiheeseen 28.11.2018
Terminaali 2:n laajentaminen on osa miljardin euron investointiohjelmaa

Helsinki-Vantaan lentoasema uudistuu ja muuttuu yhden vuoden 2019 aikana enemmän kuin koskaan aikaisemmin. Tammikuussa laajennustöiden painopiste siirtyy terminaali 2:n edustalle. Rakentaminen vaikuttaa liikennejärjestelyihin ja matkustajien liikkumiseen.

‚ÄĚEnsi vuonna saamme valmiiksi kaikki Helsinki-Vantaan kaukoliikennett√§ palvelevat laajennukset. Avaraa ja viihtyis√§√§ tilaa, uusia palveluja ja nykyaikaista infrastruktuuria otetaan k√§ytt√∂√∂n runsain mitoin. Samalla investointiohjelmamme painopiste siirtyy kaukoliikenteen kapasiteetin kasvattamisesta terminaali 2:n laajentamiseen‚ÄĚ, sanoo Finavian tekninen johtaja Henri Hansson.

Tammikuussa Helsinki-Vantaalla alkaa kehitysohjelman näkyvin vaihe, kun lentoaseman lähtöselvitys- ja tuloaulat sekä julkisen liikenteen järjestelyt myllerretään uusiksi. Terminaali 2:n eteen valmistuu 2020-luvun alussa täysin uudenlainen lentomatkustajia palveleva alue.

‚ÄĚRakennamme uudisosan l√§ht√∂selvityst√§, turvatarkastusta, matkatavaroiden luovutusta ja matkustajien vastaanottamista varten. Terminaali 2:n nykyiset l√§ht√∂- ja tuloaulat muuttuvat t√§ydellisen muodonmuutoksen j√§lkeen porttialueeksi. Lentoasemalle saadaan runsaasti lis√§√§ matkustajatilaa ja mahdollisuuksia kehitt√§√§ palvelutarjontaa entist√§ monipuolisemmaksi‚ÄĚ, Hansson kertoo.

Matkustajia odottaa tulevaisuudessa hulppea ja arkkitehtonisesti upea lentoasema. ‚ÄĚEnnen kuin kaikki on valmista, tiedossa on p√∂ly√§, melua ja muuta haittaa. Palvelut vaihtavat paikkaa, kulkureitit muuttuvat, k√§velymatkat pitenev√§t ja auton joutuu paikoittamaan nykyist√§ kauemmas‚ÄĚ, kuvailee Hansson seuraavien parin-kolmen vuoden koettelemuksia.

Hän painottaa, että Finavia tekee parhaansa, jotta asiakaskokemus olisi mahdollisimman hyvä suurenluokan rakennustöistä huolimatta. Työmaaliikenteen suunnitteluun, liikennejärjestelyjen sujuvuuteen ja viestintään panostetaan. Esimerkiksi matkustajien opastukseen on palkattu 15 henkilöä lisää.

Ensimmäisenä muuttuvat omalla autolla liikkuvien pysäköintijärjestelyt. Kolmekymppinen, yli seitsemän miljoonaa autoa palvellut pysäköintihalli P2/P1 puretaan Helsinki-Vantaan uuden sisäänkäynnin tieltä. Halli suljetaan 7. tammikuuta, jonka jälkeen lentoasemalla asioivia autoilijoita palvelevat parkkihallit P3 ja P5 sekä ulkoalue P4. Myös terminaali 1:n ja 2:n edustalla sijainneet pikaparkkialueet siirtyvät pysäköintihalli P3:een. Pysäköintialueiden ja terminaalin välillä pääsee liikkumaan Finavian ilmaisella parkkibussilla.

Finavia on valmistautunut parkkihallin purkuun jo etuk√§teen ja on laajentanut P5-pys√§k√∂intihallia vuonna 2016. Tuolloin lentoasemalle saatiin 3 000 parkkipaikka lis√§√§. ‚ÄĚTerminaali 2:n laajennukseen kuuluu my√∂s uuden parkkitalon rakentaminen. Se valmistuu parin vuoden kuluttua‚ÄĚ, Hansson sanoo.

Seuraava isompi muutos tapahtuu keväällä, jolloin taksi- ja bussiasemat siirtyvät ja liikennejärjestelyt muuttuvat. Niistä Finavia tiedottaa tarkemmin vuoden 2019 puolella. Nämä ohjeet matkustajien on hyvä muistaa: Muutoksia on luvassa kuukausittain, jopa viikoittain. Ennen lentoasemalle tuloa on hyvä tarkistaa Helsinki-Vantaan ajankohtaiset kuulumiset Finavian verkkosivuilta. Kentälle on nyt syytä tulla ajoissa. Aikaa on varattava riittävästi terminaaliin ja koneeseen siirtymiseen. Omalla autolla lentoasemalle tulevien kannattaa varata pysäköinti etukäteen, jotta varmasti saa haluamansa paikan.

Terminaali 2:n laajentaminen on osa Finavian miljardin euron investointiohjelmaa, jonka tavoitteena on vahvistaa Helsinki-Vantaan asemaa merkittävänä eurooppalaisena lentokenttänä sekä valmistautua palvelemaan 30 miljoonaa matkustajaa.

Pysäköintihalli valmistuu vuonna 2020, uudisrakennus vuonna 2021 ja muutostyöt vuonna 2022. Rakennustöiden allianssin muodostavat Finavia, SRV sekä laajennuksen suunnitteluryhmä Arkkitehtitoimisto ALA Oy, Arkkitehtitoimisto HKP Oy ja Ramboll Finland Oy. Hanke on osittain Euroopan Unionin rahoittama. (EH)




3 SEURAAVAA UUTISTA:

Finavian jätti-investointi Helsinki-Vantaalla siirtyy uuteen vaiheeseen 28.11.2018
Terminaali 2:n laajentaminen on osa miljardin euron investointiohjelmaa

Jaana Arvo jatkaa FBTA:n hallituksen puheenjohtajana 25.11.2018
Matkustusturvallisuus yhdistyksen syyskokouksen ammattiohjelman teemana

Viestintävirasto ja Trafi yhdistyvät Liikenne- ja viestintävirastoksi 25.11.2018
Liikennevirastosta tulee Väylävirasto