Finnairin heinä-syyskuun neljänneksen (Q3) vertailukelpoinen liiketulos jäi viime vuoden vahvasta vertailukaudesta yksikkötuottojen laskiessa. Koko vuoden tulosodotus on silti yhä ennallaan.
Heinä–syyskuu (Q3 – 2024) tunnulukuja:
- Liikevaihto kasvoi 0,1 prosenttia vertailukaudesta ja oli 818,3 miljoonaa euroa (817,3*).
- Yksikkötuotto tarjotulta henkilökilometriltä (RASK) laski 8,2 prosenttia ja oli 8,03 senttiä (8,75).
- Yksikkökustannus tarjotuilla henkilökilometreillä (CASK) laski 5,3 prosenttia ja oli 7,32 senttiä (7,74).
- Vertailukelpoinen liiketulos oli 71,5 miljoonaa euroa (94,3) ja liiketulos oli 76,7 miljoonaa euroa (90,0).
- Matkustajamäärä kasvoi 9,4 prosenttia 3,2 miljoonaan (3,0).
- Tarjotut henkilökilometrit (ASK) kasvoivat 9,1 prosenttia 10 194,9 miljoonaan kilometriin (9 343,9). Kun koneiden ulosvuokraukset miehistöineen (wet lease) lasketaan mukaan, kapasiteetti kasvoi 11,1 prosenttia.
- Matkustajakäyttöaste (PLF) laski 1,4 prosenttiyksikköä 79,5 prosenttiin (80,9).
Tammi–syyskuu (Q1-3 2024 ) tunuslukuja:
- Matkustajamäärä kasvoi 4,6 prosenttia 8,8 miljoonaan (8,4).
- Tarjotut henkilökilometrit (ASK) kasvoivat 6,7 prosenttia 28 917,6 miljoonaan kilometriin (27 106,9). Kun koneiden ulosvuokraukset miehistöineen (wet lease) lasketaan mukaan, kapasiteetti kasvoi 7,7 prosenttia.
- Matkustajakäyttöaste (PLF) laski 1,9 prosenttiyksikköä 75,6 prosenttiin (77,5).
* Ellei toisin mainita, sulkeissa esitetyt luvut viittaavat vertailukauteen eli vastaavaan ajanjaksoon edellisenä vuonna.
OHJEISTUS 29.10.2024 – Finnair
Kansainvälisen lentoliikenteen odotetaan jatkavan kasvuaan vuonna 2024. Riskit liittyen inflaation ja kohonneen korkotason nousun vaikutuksista kysyntään ja kustannuksiin ovat kuitenkin edelleen koholla aiheuttaen toimintaympäristön epävarmuutta. Myös kansainväliset konfliktit ja maailmanpoliittinen epävakaus aiheuttavat toimintaympäristön epävarmuutta erityisesti polttoaineen hinnanvaihtelun muodossa.
Finnair toistaa aiemman ohjeistuksensa ja suunnittelee lisäävänsä kokonaiskapasiteettiaan, tarjotuilla henkilökilometreillä mitattuna, noin 10 prosentilla vuonna 2024. Kapasiteettiarvio pitää sisällään koneiden ulosvuokraukset miehistöineen. Kasvu painottuu pääasiassa Aasiaan ja Eurooppaan.
Finnair arvioi edelleen, että vuoden 2024 liikevaihto on 3,0–3,2 miljardia euroa. Yhtiö tarkentaa aiempaa ennustettaan ja arvioi nyt vertailukelpoisen liiketuloksen olevan 120–170 miljoonaa euroa vuonna 2024.
Finnair päivittää tulevaisuuden näkymiään ja ohjeistustaan vuoden 2024 tilinpäätöstiedotteen yhteydessä.
Toimitusjohtaja Turkka Kuusisto:
”Lennoillamme matkusti kolmannella neljänneksellä 3,2 miljoonaa asiakasta, ja kasvua oli 9,4 prosenttia vertailukaudesta. Lisäsimme omaa kapasiteettiamme 9,1 prosenttia vertailukaudesta, kun palautimme ulosvuokratut kapearunkokoneet omaan liikenteeseemme. Vertailukelpoinen liiketuloksemme oli 71,5 miljoonaa euroa (94,3) eli se laski vahvasta vertailukaudesta yksikkötuottojen laskiessa kysynnän normalisoituessa.
Matkustajatuotot laskivat vertailukauteen verrattuna Euroopassa, Aasiassa ja Lähi-idässä, mutta Pohjois-Amerikan liikenteessä matkustajatuottomme kasvoivat. Lisäpalveluiden myynti kasvoi 25,7 prosenttia ja rahtiliikevaihto kasvoi 28,8 prosenttia.
Yksikkökustannuksemme ilman polttoainekustannuksia laski 4,2 prosenttia, mikä kertoo onnistuneesta kustannusten hallinnasta tilanteessa, jossa verkostomme liikennöintimaksut, mukaan lukien navigointimaksut, nousivat selvästi kapasiteettiamme enemmän. Kustannusten hallinta ja jatkuva parantaminen ovat tärkeässä roolissa kilpailukykymme turvaamiseksi jatkossakin.
Vahva operatiivinen kassavirta (98,9 miljoonaa euroa) sekä kauden tuloksemme (57,4 miljoonaa euroa) tukivat edelleen taseemme vahvistumista. Olemme nyt maksaneet takaisin kaikki kaksoiskriisin aikana nostamamme lainat.
Olemme päivittäneet ilmastotavoitettamme, ja uusi, tieteeseen perustuva tavoitteemme on vähentää päästöintensiteettiämme (CO2e/RTK) 34,5 prosentilla vuoteen 2033 mennessä vuoden 2023 tasosta. Tavoitteen on vahvistanut Science Based Targets -aloite (SBTi). Keino tavoitteen saavuttamiseksi ovat uusiutuvan lentopolttoaineen käytön lisääminen selvästi yli lainsäädännön vaatiman määrän, operatiivisen tehokkuuden parantaminen, verkoston optimointi sekä investointi uuteen lentokoneteknologiaan.
Asiakastyytyväisyytemme nettosuositteluindeksillä mitattuna oli 40 ja se kehittyi positiivisesti heinäkuussa avatun uuden Schengen-loungemme ja pienempien tuoteuudistusten myötä. Asiakastyytyväisyyttä tuki myös lentojen saapumistäsmällisyys, joka oli 77 prosenttia, vaikka ilmatilarajoitukset vaikuttivatkin jossain määrin lentoaikoihimme. Tiiviillä yhteistyöllä kumppaniemme kanssa pyrimme entisestään vahvistamaan lentojemme täsmällisyyttä. Jatkamme myös panostuksia asiakaskokemukseen ja uusimme seuraavaksi Euroopan liikenteessä käyttämiemme Embraer-koneiden matkustamot. Syyskuussa viestityt organisaatiomuutokset vahvistavat entisestään painotustamme asiakkaan tarpeiden ymmärtämiseen ja asiakaskokemukseen.
Nyt alkaneella talvikaudella lennämme 85 kohteeseen ja olemme lisänneet lentoja muun muassa Lontooseen ja Phuketiin. Yhteistyölentomme Qatar Airwaysin kanssa Tukholman ja Kööpenhaminan ja Dohan välillä päättyvät tammikuun puolessavälissä, ja näillä reiteillä olleet A330-koneet siirtyvät Finnairin omaan liikenteeseen yhteistyön jatkuessa codeshare-yhteistyönä.”
Kuva yllä: toimitusjohtaja Turkka Kuusisto Finnairin tulostiedotustilaisuudessa 29. 10.2024 yhtiön pääkonttorissa