Menu
MATKAVIIKKO
  • Etusivu
  • Mediatiedot
  • Tietoa meistä
MATKAVIIKKO

Kolmas hybridiroro-alus luovutettiin Finnlinesille kiinalaistelakalla

Posted on 6.6.20226.6.2022 by Eero Havia

Eco-luokan kolmen roro-aluksen viimeinen alus, Finneco III, luovutettiin China Merchants Jinling -telakalla (Jiangsu) Kiinassa 6.6.2022. Finneco III aloittaa liikennöinnin Finnlinesin Biskajan liikenteessä, jonne se siirtyy sisarlaivojensa, Finneco I:n ja II:n pariksi.

MS Finneco III on osa Finnlinesin 500 miljoonan euron uudisrakennusohjelmaa, joka käsittää kolme hybridiroro-alusta ja kaksi hybridiropax-alusta. Kuva: Finnlines Oyj

Eco-luokan kolmen roro-aluksen viimeinen, Finneco III, luovutettiin China Merchants Jinling -telakalla (Jiangsu) Kiinassa 6.6.2022. Sarjan ensimmäinen laiva, Finneco I, luovutettiin 28.4.2022 ja toinen, Finneco II, 30.5.2022.

Alukset ovat 238 metriä pitkä ja kaistametrejä on 5 800. Käytännössä alukset kuljettavat noin 400 perävaunua matkaa kohden. Verrattuna Finnlinesin nykyisen laivaston suurimpiin laivoihin hybridiuudisrakennusten kuljetuskapasiteetti kasvaa lähes 40 %.

Nämä kolme alusta ovat jälleen yksi askel kohti kestävämpää merenkulkua, sillä ne ovat energiatehokkaita. Energian säästö on paras keino vähentää päästöjä.

Laivoissa on korkein mahdollinen suomalais-ruotsalainen jääluokka

Finnlinesin 500 miljoonan euron uudisrakennusohjelma käsittää myös kaksi ekotehokasta Superstar ropax-alusta, jotka suunnitelmien mukaan luovutetaan 2023.

”Olemme saavuttaneet tärkeän merkkipaalun 500 miljoonan euron uudisrakennusohjelmassamme ja olemme iloisia voidessamme toivottaa Eco-luokan alukset tervetulleeksi Finnlinesin laivastoon,” toteaa Finnlinesin hallituksen puheenjohtaja Emanuele Grimaldi.

”Kunnianhimoisella investoinnilla voimme tuottaa asiakkaillemme paitsi mittakaavaetuja ja parantunutta lähtötiheyttä myös vihreää ja hyvin aikataulutettua infrastruktuuria Itämerellä, Pohjanmerellä ja Biskajanlahdella. Finneco-laivat tuovat Finnlinesille ja sen asiakkaille lisäarvoa alusten aloittaessa liikennöinnin Finnlinesin reiteillä,” Grimaldi jatkaa.

Laivan tekniset tiedot, Finneco I–III

Laivatyyppi: Roro
Jääluokka: 1 A Super
Pituus: 238,0 m
Leveys: 34,0 m
Bruttovetoisuus: 60 515
Kuollut paino: 17 377
Kaistametrit: 5 800
Matkanopeus: 20,7 solmua
Koneteho: 2 x 12,780 kW
Lippuvaltio: Suomi

Päästövähennystekniikka

  • Ilmavoitelujärjestelmä
  • Akkuyksiköt
  • Pakokaasujen poisto
  • Aurinkopaneelit
  • Lämmöntalteenotto
  • Painolastivesien käsittely

Uusimmat artikkelit

  • Suomeen voi nyt saapua kaikista maista ilman koronarajoituksia 1.7.2022
  • SAS:n lentäjien työkiistassa neuvotteluille lisäaikaa 29.6.2022
  • Viiden maakuntakentän lentoliikenteen kilpailutus on alkanut 27.6.2022
  • Emanuele Grimaldi ICS:n presidentiksi 27.6.2022
  • Matkaviikko toivottaa hauskaa juhannusta! 24.6.2022

Tuoreimmat kommentit

  • Markus: Matkakaupan markkinoiden new deal koronan jälkeen – keiden käsiin elinkeino päätyy?
  • Markus: Verbaalivoimistelua koronan aikaan
  • Eero Havia: Lufthansa avasi Frankfurt-Helsinki -yhteyden
  • Mertsi Lindfors: Lufthansa avasi Frankfurt-Helsinki -yhteyden
  • carlos harri wager: Hotelli Crowne Plaza Helsinki – Hesperia uudistuu kevään 2020 aikana

Arkistot

Kategoriat

  • Kotimaan matkailu
  • Laivaliikenne
  • Lentoliikenne
  • Liikematkustus
  • Majoitus
  • Matkamessut
  • Muut aiheet
  • SMAL
  • Vapaa-ajan matkailu

Yhteistyössä:

FBTA
© 2020 Matkaviikko Kustannus