Menu
MATKAVIIKKO
  • Etusivu
  • Mediatiedot
  • Tietoa meistä
MATKAVIIKKO

Tallink siirtyy asteittain bio-LNG-polttoaineeseen Helsinki-Tallinna-reitillään

Posted on 30.10.202530.10.2025 by Eero Havia

Viime kuukausien aikana Tallinkin uusimpaan MyStar-laivaan on tankattu bio-LNG:tä eli nesteytettyä biokaasua jo kuusi kertaa. Elengerin toimittama uusiutuvista raaka-aineista valmistettu nesteytetty maakaasu vähentää merkittävästi meriliikenteen päästöjä ja pienentää Tallinkin toiminnan ympäristöjalanjälkeä Itämeren alueella.

”Yhteistyö energiayhtiö Elengerin kanssa on sujunut hyvin, ja pystymme lisäämään bio-LNG:n käyttöä asteittain polttoaineen saatavuuden ja hinnan mukaan. Tavoitteemme on vuoden sisällä korvata sekä MyStarin että Megastarin käyttämä LNG-polttoaine kokonaan bio-LNG:llä. Tämä tarkoittaa, että myös matkustaja- ja rahtiasiakkaamme voivat vähentää omaa ympäristövaikutustaan valitsemalla merimatkallaan juuri meidän laivamme,” sanoo Tallink Gruppin toimitusjohtaja Paavo Nõgene.

Vaikka bio-LNG:tä on jo laajalti käytössä maaliikenteessä ja teollisuudessa, sen käyttö merenkulussa on vasta laajenemassa. Elenger myöntää bio-LNG:lle sertifikaatin, joka todentaa, että toimitusketjussa on käytetty tietty määrä uusiutuvista materiaaleista tuotettua polttoainetta ja että se täyttää kansainväliset standardit.

”Tallink näyttää esimerkkiä muille Itämeren alueen toimijoille; Tallink oli yksi ensimmäisistä laivayhtiöistä, joka investoi uuteen teknologiaan ja otti LNG:n käyttöön jo vuonna 2017. Nyt he ottavat seuraavan askeleen kohti bio-LNG:tä, ja Elenger on tukenut heitä koko tämän matkan ajan,” sanoo Elenger Groupin toimitusjohtaja Margus Kaasik.

Siirtyminen uuteen polttoaineeseen ei automaattisesti nosta lippujen hintoja matkustajille tai rahtiasiakkaille. Vaikka bio-LNG on fossiilisia polttoaineita kalliimpaa, sen hiilidioksidipäästökiintiö on pienempi kuin fossiilisten polttoaineiden.

Lähde: Tallink Grupp

ILMOITUS

Matka26 Näytteilleasettajat

Uusimmat artikkelit

  • Finnair: Kilpailu- ja kuluttajaviraston seuraamusmaksuesitys perustuu väärinkäsitykseen 17.11.2025
  • Espanjan matkailutoimisto ja Cádiz toivat maistuvan tonnikalan ja alueen upeat viinit Helsinkiin 16.11.2025
  • SMALin koulutus: Matkanjärjestäjän vastuut poikkeustilanteissa 15.11.2025
  • Aviareps ’Around the World Roadshow’ vei ammattiväen tehokkaasti maailmalle 15.11.2025
  • Äänestä Pendolino Plus-junille nimet! 14.11.2025

Arkistot

Kategoriat

  • Kotimaan matkailu
  • Laivaliikenne
  • Lentoliikenne
  • Liikematkustus
  • Majoitus
  • Matkamessut
  • Muut aiheet
  • SMAL
  • Vapaa-ajan matkailu

Yhteistyössä:

FBTA
© 2025 Matkaviikko Kustannus