Viime kuukausien aikana Tallinkin uusimpaan MyStar-laivaan on tankattu bio-LNG:tä eli nesteytettyä biokaasua jo kuusi kertaa. Elengerin toimittama uusiutuvista raaka-aineista valmistettu nesteytetty maakaasu vähentää merkittävästi meriliikenteen päästöjä ja pienentää Tallinkin toiminnan ympäristöjalanjälkeä Itämeren alueella.
”Yhteistyö energiayhtiö Elengerin kanssa on sujunut hyvin, ja pystymme lisäämään bio-LNG:n käyttöä asteittain polttoaineen saatavuuden ja hinnan mukaan. Tavoitteemme on vuoden sisällä korvata sekä MyStarin että Megastarin käyttämä LNG-polttoaine kokonaan bio-LNG:llä. Tämä tarkoittaa, että myös matkustaja- ja rahtiasiakkaamme voivat vähentää omaa ympäristövaikutustaan valitsemalla merimatkallaan juuri meidän laivamme,” sanoo Tallink Gruppin toimitusjohtaja Paavo Nõgene.
Vaikka bio-LNG:tä on jo laajalti käytössä maaliikenteessä ja teollisuudessa, sen käyttö merenkulussa on vasta laajenemassa. Elenger myöntää bio-LNG:lle sertifikaatin, joka todentaa, että toimitusketjussa on käytetty tietty määrä uusiutuvista materiaaleista tuotettua polttoainetta ja että se täyttää kansainväliset standardit.
”Tallink näyttää esimerkkiä muille Itämeren alueen toimijoille; Tallink oli yksi ensimmäisistä laivayhtiöistä, joka investoi uuteen teknologiaan ja otti LNG:n käyttöön jo vuonna 2017. Nyt he ottavat seuraavan askeleen kohti bio-LNG:tä, ja Elenger on tukenut heitä koko tämän matkan ajan,” sanoo Elenger Groupin toimitusjohtaja Margus Kaasik.
Siirtyminen uuteen polttoaineeseen ei automaattisesti nosta lippujen hintoja matkustajille tai rahtiasiakkaille. Vaikka bio-LNG on fossiilisia polttoaineita kalliimpaa, sen hiilidioksidipäästökiintiö on pienempi kuin fossiilisten polttoaineiden.
Lähde: Tallink Grupp