AS Tallink Grupp kuljetti vuoden 2025 toisella neljänneksellä (1.4.-30.6.2025) yhteensä 1 488 128 matkustajaa, mikä on 2,5 prosenttia enemmän kuin vastaavalla jaksolla vuotta aiemmin. Kausi päättyi kuitenkin 2,5 miljoonan euron nettotappioon, mihin vaikutti osaltaan osinkoihin liittyvät tuloverot.
”Matkailu on vahvasti sesonkiluonteinen ala. Matkustajamäärän kasvu toisella neljänneksellä heijastelee ihmisten palautuvaa luottamusta ja matkustuskykyä. Sen sijaan rahtiliikenteessä on edelleen enemmän haasteita”, kommentoi Tallink Gruppin toimitusjohtaja Paavo Nõgene.
Kuljetettujen henkilöautojen määrä kasvoi 1,4 prosentilla ja oli 212 782 yksikköä, mutta rahtiyksiköiden määrä laski 22,8 prosentilla jääden 67 038 yksikköön edellisvuoden vastaavaan jaksoon verrattuna. Yhtiön liikevaihto (tilintarkastamaton) oli vuoden toisella neljänneksellä 207 miljoonaa euroa, ja tulos ennen korkoja, veroja ja poistoja (EBITDA) oli 37,4 miljoonaa euroa. Yhtiön nettotulos oli 2,5 miljoonaa euroa tappiollinen.
”Yksi tappion syistä on liikenteestä poissaolevat alukset, vaikka niiden määrä on saatu laskettua neljästä kahteen. Star I:n myynti ja Romantikan vuokraus Algeriaan auttavat optimoimaan kaluston käyttöä, pienentämään operatiivisia kuluja ja tuomaan lisätuloja. Tämä on erittäin myönteinen kehitysaskel. Toisen vuosineljänneksen tulokseen sisältyy myös 11 miljoonaa euroa osinkoihin liittyvää tuloveroa. Kesäkuun tulos oli tästä huolimatta jonkin verran parempi kuin viime vuonna”, Nõgene vahvisti.
Vuoden 2025 ensimmäisen vuosipuoliskon (1.1.-30.6.2025) aikana Tallink kuljetti yhteensä 2,5 miljoonaa matkustajaa, mikä on 3,8 prosenttia vähemmän edellisvuoden vastaavaan ajanjaksoon verrattuna. Ensimmäisen vuosipuoliskon liikevaihto oli 344,2 miljoonaa euroa, mikä on 7,1 prosenttia vähemmän kuin edellisvuoden vastaavana aikana. Tulos ennen korkoja, veroja ja poistoja (EBITDA) laski 33,6 miljoonaan euroon, kun se vuotta aiemmin oli 81,1 miljoonaa euroa. Ensimmäisen puoliskon nettotulos oli 35,7 miljoonaa euroa tappiollinen, kun vuotta aiemmin nettovoitto oli 8,7 miljoonaa euroa vastaavaan ajanjaksoon verrattuna.
”Vuoden ensimmäinen puolisko on ollut monella tapaa haastava. Sekä matkustaja- että rahtimäärät ovat vähentyneet heikentyneen kysynnän vuoksi. Laivojen uudistamiseen ja ydinliiketoiminnan tehostamiseen tehdyt investoinnit luovat kuitenkin pohjaa tulevaisuuden kannattavuudelle”, Nõgene kommentoi.
Turku-Tukholma-reitin Baltic Princess ja Helsinki-Tukholma-reitin Silja Serenade olivat vuoden alussa poissa liikenteestä huoltotöiden vuoksi yhteensä 68 päivän ajan. Alusten käyttöiän pidentämiseen ja matkustajakokemuksen parantamiseen tähtääviin investointeihin käytettiin yhteensä 22 miljoonaa euroa. Yrityksen taloudellista kuormaa lisäsivät myös osinkoihin liittyvät tuloverot sekä lainanlyhennykset ja korkokulut.
”Tallink jatkaa velkaantuneisuuden aktiivista vähentämistä ja investointeja laivastoonsa. Tavoitteenamme on ylläpitää optimaalinen aluskanta pääreiteillämme, löytää ratkaisuja käyttämättömien alusten hyödyntämiseen ja säilyttää asemamme vahvana osinkoyhtiönä sijoittajiemme silmissä”, Nõgene sanoi.
Lähde: Tallink-Silja