Eurooppalaisten liikematkayhdistysten kolmisen vuotta sitten käynnistämä yhteistyöelin, BT4Europe, European Network of Business Travel Associations syntyi tarpeeseen olla lähellä ja läsnä siellä, missä asioista päätetään. EU:n ulottuvuuksilla se tarkoittaa Brysseliä. BT4Europen synnyttämisessä kätilöivät neljä pohjoismaista liikematkayhdistystä, Suomen FBTA niiden joukossa, sekä kahdeksan EU-maihin sijoittunutta keskeistä Keski- ja Etelä-Euroopan maiden liikematkatoiminnan edunvalvonnan organisaatiota.
Helmikuisena keskiviikkona 2024 BT4Europe halusi kertoa suomalaisille ja pohjoismaisille sidosryhmilleen, missä BT4Europen toiminnassa nyt mennään, mitkä ovat tähänastiset saavutukset ja mitä tavoitteita on piirretty lähitulevaisuuteen.
€120 miljardin arvosta liikematkustusta
Toimialan laajuudesta numerotietoa antoi BT4Europen hallituksen puheenjohtaja Patrick Diemer, jonka tausta on Saksan liikematkayhdistyksessä, Verband Deutsches Reisemanagement e.V. (VDR).
”BT4Europen toiminnan kohteena, siis eurooppalaisen liikematkustuksen piirissä vuoden 2022 tasolla oli kaksi miljoonaa yritystä mukaan lukien julkishallinnon tahot sekä erilaiset järjestöt, 34 miljoonaa liikematkustajaa, 300 miljoonaa liikematkaa ja € 120 miljardin rahallinen volyymi käytettynä liike- eli työmatkustukseen. Nämä saksalaiseen Scope 2022-selvitykseen pohjautuvat suureet ovat osin arvioita, joiltakin osin jopa valistuneita arvauksia koko liikematkatoimialan mittasuhteista Euroopassa”, sanoi Diemer esittämiensä lukujen taustaksi. Diemerin viesti laajasta ja hyvin merkittävästä matkakaupan toimialasta, yritysten matkahallinnosta, tuli varsin selväksi.
Kestävä kehitys ja digitalisaatio
Kaksi keskeistä painopistealuetta tämän päivän liikematkustuksessa ja BT4Europen toiminnassa ovat kestävä kehitys ja digitaalinen murros. ”Me tarvitsemme ja haluamme vihreämpää liikematkustusta. Läpinäkyvyys ja yhtenäiset standardit vaikkapa CO2-päästöjen laskemiseksi ovat olennaisia mittareita kestävään kehitykseen pääsemiseksi”, sanoi Diemer. ”Digitaalisuus puolestaan voi auttaa multimodaalisen, useita liikennevälineitä kuten esimerkiksi raide- ja lentoliikenne yhdellä ja samalla matkavarauksella hyödyntävän matkustuksen luomisessa sekä matkustajien oikeuksien ja taloudellisen hyödyn turvaamiseksi liikematkustamisessa, samoin yli valtioiden rajojen tapahtuvan työskentelyn helpottamisessa.”
BT4Europella on työn alla ja suunnitelmissa useita eurooppalaisen liikematkustuksen avainhankkeita, kuten digitaaliset matkustusasiakirjat, yli rajojen työskentelevien sosiaali- ja eläketurva-asioiden koordinaatio, johon sisältyy mm. kitkaa aiheuttaneet A1-todistusten vaatimukset, joita on esitetty myös liikematkustajiin sovellettaviksi jopa varsin lyhyillä työ- ja kokousmatkoilla.
Matkahallinnon edunvalvonnan maantieteelliset ulottuvuudet
Suomen Liikematkayhdistys ry FBTA:n toiminnanjohtaja Sari Viljamaa, joka myös johdatteli BT4Europen helmikuista tiedotustilaisuutta, perustelee tärkeäksi myös FBTA:n olla lähellä ja niissä pöydissä, joissa päätöksiä tehdään. FBTA näki aikanaan tärkeäksi lähteä mukaan Euroopan ja EU:n liikematkatyön ja matkahallinnon edunvalvontaan Brysselissä BT4 Europen perustajajäsenenä.
”FBTA oli aikanaan tuomassa myös Global Business Travel Associationia Eurooppaan ja olemme yhä GBTA:n Suomen partnerijärjestö. Liikematkustus on globaali toimiala. Amerikkalaistaustaisen GBTA:n ja BT4Europen aloitteet toimintaympäristön sääntelyyn vaikuttamiseksi täydentävät hyvin toisiaan, ja kiinteän pohjoismaisen yhteistyön myötä painoarvomme järjestöjen toiminnassa on merkittävä”, sanoo Sari Viljamaa.
Kuva ylinnä: BT4Europen hallituksen puheenjohtaja Patrick Diemer