Suomalaisen Eckerö Linen m/s Finlandia hyödyntää jatkossa maasähköä Tallinnan satamassa yöaikaan dieselvetoisten apumoottoreiden sijaan. Maasähköön siirtyminen on ympäristöteko, joka parantaa ilmanlaatua sekä vähentää melua sataman ympäristössä. Hanke oli osa Euroopan Unionin rahoittamaa Twin-Port III -hanketta, jossa parannetaan muun muassa satamien energiatehokkuutta.
Tallinnan ja Helsingin välillä päivittäin liikennöivä Eckerö Linen m/s Finlandia kytketään jatkossa Tallinnan satamassa yöksi maasähköön eli maalla keskitetysti tuotettuun sähköön. Näin laivan dieselmoottorit voidaan sammuttaa yöksi ja laivan ympäristökuormitusta voidaan vähentää. Maasähköllä voidaan vähentää laivojen satamassaolon aikana aiheutuvia ilmastopäästöjä jopa 50–80 prosentilla.
”Maasähkön käyttöönotto Tallinnassa öisin on looginen jatkumo pitkäaikaiselle vastuullisuustyöllemme. Ratkaisulla vähennämme fossiilisten polttoaineiden käyttöä ja omalta osaltamme myös melutasoa sataman ympäristössä”, Eckerö Linen toimitusjohtaja Taru Keronen sanoo.
Tallinnan sataman maasähköä hyödyntävä käyttöjärjestelmä mahdollistaa kaikkien dieselvetoisten moottoreiden poistamisen käytöstä yöaikaan.
”Tallinnan satama on jatkuvasti kehittänyt toimintaansa vähentääkseen kielteisiä ympäristövaikutuksia. Puhdas ilma ja puhdas Itämeri ovat ensisijaisia tavoitteitamme kestävässä kehityksessä. Sähkökapasiteetin luominen kaupungin sydämessä sijaitsevan satamaan auttaa meitä parantamaan ilmanlaatua ja vähentämään melua sekä työskentelemään varustamoiden kanssa puhtaamman ja laadukkaamman elinympäristön varmistamiseksi”, toteaa Tallinnan Sataman hallintoneuvoston puheenjohtaja Valdo Kalm.