Suomen Liikematkayhdistys ry FBTA kokosi joukkonsa sääntömääräiseen kevätkokoukseen ja sen työohjelmaan 28. huhtikuuta 2021 – nyt tietenkin virtuaalisena. FBTA:n toiminnanjohtaja Sari Viljamaan tervetulotoivotuksen jälkeen yhdistyksen hallituksen puheenjohtaja Pia Kari (TietoEvry) totesi avauksessaan, että ’vuotta 2020 ei liikematkustuksen mielessä ollut olemassa’. Nyt etenevät rokotukset ovat maailmanlaajuisesti avain johonkin parempaan tulevaisuudessa. ”FBTA on jälleen ollut hyvä foorumi saada tietoa ja saada tukea -verkostotukea ja vertaistukea- vaikeana aikana”, sanoi Pia Kari.
Sääntömääräinen kokousosuus sujui sen puheenjohtajaksi valitun Mirja Kivimaan (Outokumpu) ja toiminnanjohtajan vetäminä varsin tehokkaasti myös verkkototeutuksena. ”Vuosi 2020 oli FBTA:lle myös taloudellisesti kova vuosi, kun koulutustoiminnan tuotot jäivät pois. Myös yhteispohjoismainen Nordic Business Travel Summit (NBTS) jouduttiin siirtämään ja niin muodoin myös pohjoismaisten yhdistysten tuotto tapahtumasta jäi saamatta”, sanoi Sari Viljamaa. Toisaalta poisjäänet kokous- ja matkakulut toivat säästöjä yhdistyksen budjettiin. Tilinpäätös hyväksyttiin ja vastuuvapaudet myönnettiin ilman soraääniä myös tässä verkkokokouksessa.
Työohjelmassa keskityttiin pohtimaan liikematkustuksen palautumista koronan varjoista. FBTA:n hallituksen jäsenten käynnistämää keskustelua moderoi ammattitaidolla Janne Aarniovuori (Amadeus Finland). Suuria yrityksiä ja suuria matkahallintoja edustavat travel manager -jäsenet, StoraEnso, Outokumpu, Valtioneuvoston kanslia, TietoEvry, Valio sekä partnerijäsenten AmexGBT näkivät tässä hetkessä jo heikkoja signaaleja käynnistyvästä matkustuksesta, mutta varsin yleisesti voimakkaammin piristyvään toimintaan uskotaan kuluvan vuoden kolmannella neljänneksellä (Q3 = heinä-elo-syykuulla) eli käytännössä kesälomakauden jälkeen, loppukesästä ja alkusyksystä. Tämä on koko lailla linjassa myös sen kanssa, mitä Finnairin johdosta lausuttiin juuri yhtiön Q1-tulosjulkistuksen yhteydessä aikaisemmin tässä kuussa. Tällekin näkemykselle arvioitiin edellytykseksi rokotusohjelmien eteneminen ja uusien virusvarianttien pysyminen poissa ja ainakin hallinnassa.
Stora Enson, joka toimii 30 maassa 5000 aktiivin liikematkustajan volyymilla, matkahallinnosta Suomessa vastaava Johanna Lampinen totesi, että esimerkiksi Kiinassa maan sisäinen paikallismatkustus on jo alkanut, mutta kansainvälisen matkustuksen osalta näkymät ovat yhä epäselvät. ”Jatkossa meille tyypillisessä, kolmen pääkonttorin mallissa Suomi-Ruotsi-Saksa tullaan matkustuksen käytäntöjä muuttamaan. Sisäisten kokousten ensisijainen malli tullee olemaan virtuaalinen, ellei perusteltua syytä ole muuhun. Tultaneen menemään hybridimalliin, jossa matkustusääntö tiukkenee koronaa edeltäneeseen aikaan verrattuna.”
Valion Harriet Lemberg arvioi, että ainakin kotimaan matkustus avautunee jo kesälomien jälkeen. Mutta myös Valiossa on opittu Teamsin tavoille ja Harriet Lemberg arvioi, että 30-40 % sisäisistä ja one-to-one -tapaamisista siirtyy digitaalisiksi. Valtioneuvostoin kanslian matkahallinnon Tarja Tikkanen totesi maan hallituksen ja ministeriöiden matkustaneen jonkin verran myös koronan vallitessa, mutta volyymi on silti jopa 90 % pienempi kuin ennen pandemiaa. ”Nyt on jo joitakin EU:n läsnä-kokouksia Brysselissä ja puheenjohtajamaa Portugalissa suunniteltu.”
Kokousten ja tapaamisten siirtymistä verkkoon jatkettaneen etenkin lyhyellä aikavälillä ja pitemmälläkin tähtäimellä vaikutusta uusien digi-toimintatapojen hyväksi tullee jäämään. ”Toisaalta ihmisten muisti tällaisissa asioissa on sittenkin aika lyhyt”, muistutti Mirja Kivimaa. Monet travel managereista totesivatkin yritystensä liikematkustajien olevan jo lähtökuopissa, painetta matkustamiseen on. Näin etenkin myynnin ja muun asiakaskontaktoinnin, etenkin uusasiakashankinnan tehtäväkentillä.
Ylipäätään ne toimialat, joilla on liiketoiminnassaan esimerkiksi elintärkeitä huoltotoimia, asennuksia tai muuta fyysistä läsnäoloa vaativia toimia, ovat matkustaneet jossakin määrin myös korona-aikana. Seinäjokelaisen, monikansallisesti toimivan Finn-Power Oy:n 200 työmatkustajaa ovat olleet jonkin verran liikkeellä myös korona aikana. Matkustuksesta huolehtiva Päivi Autio totesi matkustuksen toki vähentyneen, mutta samalla roimasti hankaloituneen ja muuttuneen varsin haasteelliseksi todistuksineen, testauksineen, karanteeneineen ja alati maakohtaisesti muuttuvine tilanteineen ja ohjeistuksineen.
Korona on muuttanut matkustuksen dynamiikkaa kaikkialla, myös liikelentotoiminnassa. ”Aikaisemmat jopa 2 tunnin startit ovat muuttuneet ainakin 12-14 tunnin starteiksi”, kertoi Business Development Manager Mikko Keso Jetflitesta. ”Venäjän suuntaan luvat on haettava viimeistään 24 tuntia ennen lähtöä kotimaasta.”
Qatar Airwaysin Jari Nuotio totesi yhtiön lentäneen myös korona-aikana niin paljon kuin mahdollista. Mm. virkamiehet, asentajat, merimiehet, perhesyistä matkustavat ja rahti ovat työllistäneet qatarilaisyhtiötä. Digikokoukset eivät Jari Nuotiota suuremmin huolestuta. ”Me viemme matkustajia Afrikkaan, Aasiaan. Ei sinne ole tehty ’tarpeettomia´ matkoja aikaisemminkaan.”
Keskustelun päätteeksi Janne Aarniovuori totesi toimialan yhteisen FBTA-verkoston merkityksen poikkeusaikana yhä tärkeämmäksi. ”Keskustelu jatkukoon ja uusi aika koittakoon pian liikematkustuksessa. ”
Toiminnanjohtaja Sari Viljamaa päätti FBTA:n kevätkokouksen samanlaisin terveisin: ”Olemme samassa veneessä ja soudamme samaan suuntaan. Täällä emme ole kilpailijoita, vaan toisiamme tukeva verkosto, jota hyödyntämään myös uudet jäsenet ovat varsin tervetulleita.”