Venäjän ilmatilan sulku aiheuttaa merkittäviä muutoksia Finnairin liikenteeseen. Finnair on tänään 3. maaliskuuta 2022 kutsunut henkilöstön edustajat yhteistoimintalain mukaisiin muutosneuvotteluihin korkeintaan 90 päivän lomautuksista, jotka toteutuessaan koskisivat ohjaamo- ja matkustamopalveluhenkilöstöä.
Arvioitu kuukausittainen lisälomautustarve huhtikuusta alkaen olisi 90–220 lentäjää ja 150–450 matkustamohenkilöstön jäsentä. Lopullinen lomautustarve riippuu kuitenkin poikkeustilanteen kehittymisestä sekä mahdollisista vaihtoehtoisista ratkaisuista ja sitä tarkennetaan neuvotteluiden aikana. Neuvotteluiden piirissä ovat kaikki 2800 liikennelentäjää ja matkustamohenkilöstön jäsentä Suomessa. Lisäksi Finnair tarkastelee vaikutuksia Suomen ulkopuoliseen henkilöstöön niissä kohteissa, joissa työmäärän arvioidaan merkittävästi vähentyvän.
Venäjä ilmoitti maanantaina 28.2.2022 sulkevansa ilmatilansa suomalaisilta lentokoneilta 28.5.2022 asti. Finnair on perunut kaikki lentonsa Venäjälle 28.5.2022 asti ja osan Aasian lennoistaan 6.3.2022 asti. Finnair lentää nyt Singaporen, Bangkokin, Phuketin ja Delhin lentoja sekä 9.3. alkaen Tokioon kiertoreittiä Venäjän ilmatilaa välttäen, ja arvioi parhaillaan voisiko myös osan Kiinan ja Korean lennoista lentää toisella reitityksellä. Samalla yhtiö työstää vaihtoehtoista verkosto- ja liikennesuunnitelmaa tilanteen pitkittymisen varalta.
”Venäjän ilmatilan ollessa suljettuna meillä on lentoja selvästi suunniteltua vähemmän. Siksi myös työtä on valitettavasti vähemmän tarjolla lähikuukausina”, sanoo Finnairin operatiivinen johtaja Jaakko Schildt. ”Iso osa henkilöstöstämme on ollut pitkään lomautettuna pandemian aikana, joten tarve uusille lomautuksille tuntuu nyt erityisen raskailta, mistä olemme pahoillamme.”
Aasian ja Euroopan välisellä matkustaja- ja rahtiliikenteellä on tärkeä rooli Finnairin verkostossa. Ennen pandemiaa yli puolet yhtiön liikevaihdosta tuli Aasian liikenteestä. Vaikka osa Aasian markkinoista on rajoittanut matkustusta voimakkaasti pandemian aikana, on Finnair operoinut useita Aasian reittejään vahvan rahtikysynnän tukemina. Lentojen reitittäminen Venäjän ilmatilaa välttäen lisää lentoaikoja pahimmillaan useita tunteja, ja polttoaineen hinnannousu yhdistettynä pidempään lentomatkaan rasittaa voimakkaasti lentojen kannattavuutta.