Saksalaiset Lufthansa Group -konserni ja Lilium ovat allekirjoittaneet strategisen aiesopimuksen ilmaliikenteen tulevan kehityksen yhteistyöksi. Siinä on tarkoitus kartoittaa toimialan infrastruktuuria, ilmatilaa, huolto- ja lentotoimintaa sekä näiden toimintojen tulevia vaatimuksia. Erityisen mielenkiintoinen tulevaisuuden alue koskee pystysuoraan nousevien ja laskeutuvien sähköisten ilma-alusten toimintaa ja kehittämistä.
Electric Vertical Take-Off and Landing (eVTOL) eli pystysuoraan nousevat ja laskevat sähköiset ilma-alukset ovat nyt solmitun strategisen aiesopimuksen keskiössä. Yhtiöt haluavat kartoittaa innovaatioiden horisonttia, johon kuuluvat myös maapalvelut ja lentojen operointi, huoltopalvelut, miehistö- ja koulutusasiat
Lilium on vuonna 2015 Saksassa perustettu, yli 800 huippuosaajaa työllistävä globaali yritys, joka aikoo tehdä sähköisestä kestävän kehityksen lentämisestä arkipäivän totta. Lilium on ollut näyttävästi esillä kehittämillään ilma-aluksilla jo mm. Dubain ja Pariisin ilmailunäyttelyissä. Yhtiö on jo käynnistänyt oman Lilium Jet-eVTOL–koneensa tuotannon ja on julkistanut arvionaan jopa 9200 eVTOL-koneen kysynnän Euroopan markkinoilla vuoteen 2035 mennessä.
eVTOL-koneet on ympäristöystävällisiä, sähköisiä, myös hiljaisia. Pystysuoraan nousten ja laskeutuen ne tarvitsevat minimissään vain noin 1½-kertaa oman kokoisensa tilan nk. veloportilla samaan tapaan kuin helikopterit H-laskeutumisalustoillaan. Sen sijaan eVTOL-koneet vaativat oman huolto- ja ennen kaikkea latausinfransa.
Toimialalla uskotaan, että sähköiseen lentämisen ja myös eVTOL-koneiden kehittämiseen tullaan lähivuosina panostamaan todella merkittävästi niin teknologisia kuin taloudellisia resursseja. Tästä kertoo tietenkin osaltaan myös Lufthansa Group -konsernin ja Liliumin nyt allekirjoittama sopimus.
Malmin lentoasema nousee väistämättä mieleen
Tulevaisuuden Suomessa ja etenkin pääkaupunkiseudulla väistämättä ajatus yhä kääntyy Malmin lentoaseman alueeseen. Malmin sopivuus eVTOL -toiminnalle jo muutamien vuosien kuluessa olisi voinut tuoda uuden, tulevaisuuden ilmakuljetusten muodon maahamme sopivalla etäisyydellä pääkaupungin keskustasta sekä Helsinki-Vantaan lentoasemasta hyvin järjestelykelpoisten maaliikenneyhteyksien ulottuvilla.
Helsingin päättäjät ovat kuitenkin päätyneet Malmin alueen ’kehittämiseen’ muuhun kuin ilmailun tai lentoliikenteen käyttöön! Onko niin, että tässä ei ole nähty nokkaansa pitemmälle! Olisiko tilanne yhä korjattavissa tai ainakin otettavissa uudelleen mietintämyssyyn – kun samaan aikaan asuntorakentamisessa eletään todellisen matalakonjunktuurin aikaa.