Mika Kiljunen tekee näyttävää maailmanlaajuista uraa matkakaupassa Filippiinien Manila asemapaikkanaan. Hän toimii laivamiehistöjen matkustuspalveluihin erikoistuneen Global Marine Travel (GMT) – travel management companyn General Managerina alueella Asia & Pacific, yrityksen nimen mukaisesti globaalisti.
Mika Kiljunen muistetaan Suomessa nousujohteisesta urastaan yrityksessä Kohdematkat, Kohdematkat-Kaleva, Kaleva Travel, Kaleva Travel Invest ja lopulta Carlson Wagon Lit Travel (CWT), jossa hän päätyi yrityksen omien kehityskulkujen ja muutosten kautta työpaikkaa vaihtamatta yrityksen toimitusjohtajaksi ja lopulta suuren monikansallisen CWT -travel management companyn pohjoismaiseksi aluejohtajaksi ja Euroopan johtoryhmän jäseneksi.
Mika kantoi vastuuta myös matkakaupan alan talkootyössä ja toimi mm. silloiselta nimeltään Suomen matkatoimistoalan liiton hallituksessa ja SMALin matkatoimistoryhmän puheenjohtajana. Sitten tapahtui hyppäys henkilöstöpalveluiden pariin johtamaan StaffPoint -nimistä yritystä.
Oman yritystoimintansa kautta Mikalle syntyi Monacossa vuonna 2018 kontakti V.Group -nimiseen maailmanlaajuisia merihenkilöstön kuljetus- ja rekrytointipalveluita tuottavaan yritykseen. Kontakti johti siihen, että Mika Kiljunen pestattiin toteuttamaan alan kahden maailmanlaajuisen erikoismatkatoimiston fuusio ja systeemien integraatio. Tämä hanke on nyt yhä meneillään ja Mika kertoo sen hänen osaltaan jatkuvan maaliskuulle 2022 saakka. Tämän jälkeen hän palaa Suomeen ja on taas avoimena uusille projekteille. Niitä voi uskoa tekevälle ja osaavalle miehelle löytyvän, vaikka pandemia jatkaisikin raivoamistaan.
GMT:n palkkalistoilla on noin 200 työntekijää, joista yli puolet, 111 työntekijää on Mika Kiljusen alaisuudessa Manilassa. He toteuttavat vuosittain 300 000 merenkulkijan lentomatkat kotoa työpaikoilleen eli laivoille, jotka voivat on missä tahansa maailman merillä ja satamissa. Matkustajavolyymi tarkoittaa vuosittain noin 1000 Airbus A350-koneellista eli lähes kolmea täyttä koneellista joka ainoa päivä. Väkeä siirrellään kuitenkin suhteellisen pieninä paljouksina, sillä tavanomainen kaupallisen rahti- tai tankkialuksen miehistö on keskimäärin 20-21 merimiestä päällystöineen. Risteilyaluksille, öljynporauslautoille tai yksityisille jahdeille kulkevien työntekijöiden lukumäärä voi olla varsin toisen näköinen.
”Asiakasyrityksemme sijaitsevat paljolti USA:ssa, mutta myös esimerkiksi Singaporessa, Hongkongissa ja meillä on asiakkuuksia jopa Suomessa”, sanoo Kiljunen. ”Merihenkilöstöjen kuljetukset ovat matkakaupan segmentti, jossa matkustuksen tarve on säilynyt myös pandemian oloissa”, sanoo Mika Kiljunen. ”Pandemia on kuitenkin vaikeuttanut laivamiehistöjen vaihtamista, testauksineen, karanteeneineen, rajoituksineen ja säädöksineen. Singapore ja Hongkong ovat suuria vaihtosatamiaja niissä on tiukat säädökset, Australia on suorastaan ollut kiinni tässä mielessä.”
”Työmäärän lisääntymistä ilmentää se, että käytännössä joka toinen kirjoitettu lentolippu joudutaan peruuttamaan tai vaihtamaan.”
Valtameriristeilyt ovat kokeneet kovia eli siellä aluksilla ylläpidetään minimimiehistöjä, jotta liikenne tarvittaessa saadaan taas käyntiin. ”Pandemiaan syöksyttäessä merimiesten kotiutus oli iso piikki, mutta tiesimme toki, että se oli luonteeltaan kertakäyttöistä”, kuvaa Mika Kiljunen. ”Meillä on palvelu 24/7 vuoden ympäri ja sloganimme on ’We are Always Open’. Vastaamme ja annamme ratkaisuehdotuksen asiakkaalle 30 minuutin sisällä”, kehaisee Mika organisaationsa palvelukyvykkyyttä. ”Olemme alan laatujohtaja, ja suurimpia toimijoita tässä segmentissä globaalisti.”
Mika Kiljunen piipahti heinä-elokuun vaihteessa kesälomalla Suomessa. Kun määrämittainen pesti jatkuu ensi maaliskuuhun, ei Mikaa nähtäne sitä ennen uudelleen Suomen kamaralla. ”Nyt paluu Manilaan tapahtui kymmenen päivän hotellikaranteenin kautta, jota vielä seurasi muutama päivä kotikaranteenia.” Se on työlästä matkakaupan huippuammattilaisellekin.
Lisätietoja: flygmt.com sekä sähköposti: Mika.kiljunen@flygmt.com