Norwegian on solminut Norsk e-Fuelin kanssa kumppanuuden, jonka tarkoituksena on rakentaa täysimittainen synteettisen polttoaineen valmistuslaitos Mosjøeniin Norjaan. |
Laitoksessa tuotetaan kestäviä lentopolttoaineita (SAF), mikä on tärkeä virstanpylväs kohti Norwegianin tavoitetta vähentää päästöjä 45 prosenttia vuoteen 2030 mennessä. Norwegian on allekirjoittanut Norsk e-Fuelin kanssa strategisen kumppanuussopimuksen, jonka tavoitteena on varmistaa kestävän lentopolttoaineen, SAF:n, pitkäaikainen toimitus ja osakkuus yrityksessä. ”Siirrämme Norwegianin tulevaisuuteen, tarkoituksena luoda merkittävää arvoa sekä sosiaalisesti että taloudellisesti. Sitoudumme vähentämään merkittävästi ilmastovaikutustamme, kun hyödynnämme lentopolttoaineen teknistä kehitystä. Synteettisistä polttoaineista voi tulla ratkaisevia ilmailualalle. Kumppanuus Norsk e-Fuelin kanssa on merkkipaalu Norwegianille, mutta myös virstanpylväs ilmailulle Norjassa. Se auttaa meitä pääsemään lähemmäksi asiakkaillemme antamamme lupauksen täyttämistä. Haluamme antaa kaikille mahdollisuuden lentää kestävästi”, sanoo Norwegianin konsernijohtaja Geir Karlsen. Yhdessä tulevaisuuden turvaavaan kestävään lentoliikenteeseen Tavoitteena on aloittaa e-fuelin eli synteettisten polttoaineiden tuotanto Pohjois-Norjassa sijaitsevassa Mosjøenissa jo vuonna 2026. Kumppanuuden Norsk e-Fuelin kanssa arvioidaan turvaavan noin 20 prosenttia Norwegianin SAF:n kokonaiskysynnästä vuoteen 2030 asti. Lisäksi Norwegian sijoittaa yli 50 miljoonaa Norjan kruunua yrityksen vähemmistöosuuteen. Näillä toimenpiteillä edistetään Norwegianin tavoitetta vähentää päästöjä 45 prosenttia vuoteen 2030 mennessä. Toimenpiteet vaikuttavat myönteisesti myös Euroopan ilmailun tavoitteeseen, jonka mukaan hiilidioksidipäästöt ovat nolla vuoteen 2050 mennessä. ”Kestävien lentopolttoaineiden saatavuutta on lisättävä ja niiden on tultava edullisemmiksi. Jotta tämä toteutuisi, ilmailuala on riippuvainen yhteistyöstä viranomaisten kanssa fossiilisten polttoaineiden ja synteettisten polttoaineiden välisen hintaeron kuromiseksi umpeen. Lopulta synteettiset polttoaineet pystyvät kilpailemaan fossiilisten polttoaineiden kanssa ja korvaamaan ne”, Karlsen sanoo. |