Menu
MATKAVIIKKO
  • Etusivu
  • Mediatiedot
  • Tietoa meistä
MATKAVIIKKO

SAS julkisti Q4 ja koko tilivuoden 2019-20 tuloksensa: tylyt numerot

Posted on 3.12.20204.12.2020 by Eero Havia

SAS julkisti tänään 3.12.2020 tilivuotensa viimeisen neljänneksen (Q4)  sekä koko kalenterivuodesta  poikkeavan tilivuotensa, marraskuu – lokakuu, tuloksen. Numerot olivat odotetustikin tylyä luettavaa. Koronan negatiivinen vaikutus painoi kysynnän ja tuloksen rumaksi. Kulujen karsiminen ja tiukka kulukuri näkyivät kaikessa,  myös henkilöstölle.

SAS:n tilivuosi ajoittui siis marraskuun alusta  2019 lokakuun loppuun  2020. Myyntuotot jäivät SEK 20,5 miljardiin (n. € 2,0 mrd), kun vuosi sitten saatiin kokoon jopa SEK 46,1 mrd .(n. € 4,5 mrd). 

Tulos ennen veroja (EBT) oli nyt miinuksella SEK 10,1 mrd (=n. €  -984 miljonaa) , kun se vuosi sitten oli plussalla SEK 794 miljoonaa (= n. €  77,4 miljoonaa).  SAS:n nettotulos painui tappiolle SEK -9,28 miljardiin (n. € 905 miljoonaa), kun vuoden takainen nettotulos oli SEK 621 miljoonaa plussalla (n. € 60,5 miljoonaa). SAS:n henkilöstö on vähentynyt po. aikana jopa 5000 työntekijällä.

Edellisen vuoden suhteessa myyntituotot putosivat vuodessa -56 %, tarjonta istuinkilometreillä mitattuna -55 % ja matkustajamäärä samassa linjassa -58 %.

”Vuoden 2020 alkupuolelta koronavirus ja sen myötä matkustuksen rajoitukset maailmanlaajuisesti ovat muuttaneet koko lentoliikenteen toimialan perusteet. Tietenkään SAS  ei ole poikkeus, joten sekä koko tilivuotemme tulokseen että sen viimeiseen neljännekseen pandemia on painanut synkän jälkensä”, sanoi SAS:n pääjohtaja Rickard Gustafson. ”Kesäkuukausien hienoisen kysynnän parantumisen jälkeen kiihtyi covid-19:n tapausten määrän kasvu ja sitä seurasivat matkustuksen tiukentuneet rajoitukset eri puolilla Eurooppaa painaen kysynnän uudelleen alas.”

Gustafsonin mukaan SAS viimeisen kvartaalin eli viime elokuun alussa niistä eri maiden markkinoista, joilla SAS toimii, 41 % oli punaisella eli tiukimpien matkustusrajoitusten alla, mutta kvartaalin eli  samalla lokakuun lopussa tuo osuus oli jo 65%.

Gustafsonin mukaan ohentuneilla markkinoilla SAS:n markkinaosuus on kuitenkin jonkin verran parantunut. Norwegianin vaikeuksien osuudesta tähän Gustafson ei halunnut lausua tarkemmin, vaan sanoi, ettei  kilpailijan kohtalon  lopputulema vielä ole ainakaan hänen tiedossaan.  Hän lisäsi kuitenkin varmuudella tietävänsä, että  jos markkinoille jää vähänkin tyhjää tilaa, kestää vain nanosekunnin verran, kun sen täyttää joku toinen toimija.

Viime päivien covid-19 –rokotteiden kehittyminen antaa aihetta toiveikkuuteen.”Toimiva rokote on elintärkeä edellytys sille, että maat ja rajat taas aukeavat matkustukselle. Emme me vielä näe varausluvuissamme paranemista, mutta kunhan riittävä määrä väestöstä on rokotettu ja korona on saatu hallintaan, on se draiveri  ei ainoastaan  lentoliikenteelle vaan koko yhteiskunnalle uuteen nousukiitoon.”

Uusimmat artikkelit

  • Uumen Hotels tuo budjettimajoituskapasiteettia Tampereen Finlaysonin alueelle 14.5.2025
  • Ilmailualan toimijat yhteistyöhön häiriökäyttäytymisen hillitsemiseksi 14.5.2025
  • IAU jatkaa työtaistelutoimiaan – vaikutuksia Finnairin lentoihin 16. ja 19.5.2025 14.5.2025
  • ”Alkoholiveron kiristäminen kasvattaa alkoholin matkustajatuontia” 13.5.2025
  • Koli ja Pielisen Karjala ovat nyt ”Myyttinen Suomi” 12.5.2025

Arkistot

Kategoriat

  • Kotimaan matkailu
  • Laivaliikenne
  • Lentoliikenne
  • Liikematkustus
  • Majoitus
  • Matkamessut
  • Muut aiheet
  • SMAL
  • Vapaa-ajan matkailu

Yhteistyössä:

FBTA
© 2025 Matkaviikko Kustannus