Pörssissä tänään 22.02.2022 julkaistun taloudellisen raportin (tilintarkastamaton) mukaan Tallink-konsernin tappio oli 56,6 miljoonaa euroa vuonna 2021, kun tappio vuonna 2020 oli 108,3 milj. euroa. Vuoden 2021 toinen puolisko oli vahva ja yhtiö teki marginaalisesti voittoa.
Tallink-konsernin liikevaihto kasvoi edellisvuodesta ja oli 476,9 milj. euroa (442,9 milj. euroa vuonna 2020). Myös konsernin tulos ennen korkoja, veroja ja poistoja (EBITDA) kasvoi merkittävästi edelliseen vuoteen verrattuna ja oli 58,3 milj. euroa (8 milj. euroa vuonna 2020). Tulos oli vahva huomioiden pandemiatilanteen ja vähentyneet matkustajamäärät, jotka laskivat 21 prosenttia vuoteen 2020 verrattuna ja olivat yhteensä 2 961 975 matkustajaa vuonna 2021 kaikilla yhtiön reiteillä. Rahtimäärät pysyivät melko samana ja kuljetettujen rahtiyksiköiden määrä vuonna 2021 kasvoi 2,6 prosenttia vuoteen 2020 verrattuna.
Huolimatta vuoden 2021 ensimmäisen puoliskon haasteista ja matkustusrajoituksista johtuvista pienemmistä matkustajamääristä koko vuonna, yhtiö onnistui tekemään voittoa toisella vuosipuoliskolla. Tulokseen vaikuttivat Tallinna-Tukholma-reitin uudelleen avaaminen heinäkuussa 2021 ja Helsinki-Tukholma-reitin avaaminen elokuussa 2021 lähes puolentoista vuoden tauon jälkeen. Molemmat reitit houkuttelivat matkustajia samalla kun rokotuskattavuus eri maissa nousi ja matkustusrajoituksia tilapäisesti lievennettiin vuoden 2021 kolmannella neljänneksellä.
Muita tulokseen positiivisesti vaikuttavia tekijöitä olivat laivojen ulosvuokraukset. Tallink vuokrasi Victoria I:n ja Romantikan Välimerelle vuoden kolmannella vuosineljänneksellä sekä Silja Europan ja Romantikan Glasgow’n COP26-ilmastokokoukseen vuoden viimeisellä neljänneksellä.
Tallink jatkoi lisäksi myös keskeisiä strategisia hankkeitaan vuonna 2021 ja teki investointeja. Yhtiön avainprojekti on edelleen uuden pikalaivan MyStarin rakentaminen. MyStarin kastetilaisuus ja vesillelasku järjestettiin vuonna 2021 ja laivan on määrä valmistua vuonna 2022. MyStarin rakentamisen lisäksi yhtiö investoi laivastonsa tekniseen ylläpitoon ja ohjelmistoihin sekä keskeisiin kehitysprojekteihin, kuten Burger Kingien avaamiseen Baltiassa. Tallink-konserni teki investointeja yhteensä 20,2 milj. eurolla vuonna 2021. Likviditeettipuskuri (rahavarat ja käyttämättömät luottolimiitit) oli 31.12.2021 yhteensä 262,4 milj. euroa (147,1 milj. vuonna 2020).
Osana maksuvalmiuden turvaamista yhtiö ei maksanut osinkoa vuonna 2021 ja johtoryhmä ehdottaa, ettei osinkoa maksettaisi myöskään vuonna 2022.
”Tuloksen saavuttaminen on vaatinut valtavasti tiimityötä kaikissa toimintamaissamme ja laivoillamme. Vuosi sisälsi reittien ja toimintojen palauttamista äärimmäisen haastavissa olosuhteissa, tiukkoja aikatauluja ja strategisten projektien eteenpäin viemistä kaikista haasteista huolimatta. Tällaiseen pystyvät vain Tallinkin kaltaiset vahvat yritykset, jossa työskentelee kokeneita, osaavia, omistautuneita ja ahkeria työntekijöitä”, kommentoi Tallink-konsernin toimitusjohtaja Paavo Nõgene.
”Olemme toimineet joustavasti ja kustannustehokkaasti, rakentaneet puskureitamme ja turvanneet kestävyyden pitkällä aikavälillä. Samalla olemme pitäneet katseemme pandemiasta toipumisessa ja menneet eteenpäin. Näinä ennenäkemättöminä aikoina olemme yrityksenä auttaneet yhteiskuntaa pitämään pyörät pyörimässä kuljettamalla ihmisiä ja tavaroita”, jatkaa Nõgene.
”Uskomme, että vuosi 2022 on ainakin koronapandemian osalta positiivisten muutosten vuosi. Asiakkaamme viesti meille on, että he ovat valmiita ja haluavat palata laivoillemme Itämerelle. Olemmekin tehneet kaikki valmistelut kasvavaa matkustusintoa varten, jotta voimme tarjota asiakkaillemme ikimuistoisia ja nautinnollisia matkakokemuksia. Pyrimme pitämään Itämeren risteilyperinnettä yllä niin vuonna 2022 kuin sen jälkeenkin”, Nõgene lisää.
Tallink-konsernilla oli 31.12.2021 yhteensä 37 334 osakkeenomistajaa, joista 9 571 oli Nasdaq Helsingin osakkeenomistajia.