Liikenne- ja viestintävirasto Traficom on asettanut uuden liikennöintivelvoitteen Helsingin ja Tallinnan välille ja julkisti sen asian käsittelyn ”toisessa aallossa” 24. 11.2020. Tehty lisäpäätös on osa viime viikolla 20.11.2020 tehtyjä Helsingin ja Tallinnan liikenteen liikennöintivelvoitepäätöksiä ja se koskee Eckerö Linea.
Traficom on tehnyt 23.11.2020 Eckerö Line Ab Oy:tä koskevan päätöksen meriliikenteen väliaikaisesta järjestämäisestä ja liikennöintivelvoitteen asettamisesta Helsingin ja Tallinnan välille. Nyt tehty päätös jatkaa viime viikolla tehtyjä päätöksiä merenkulun liikennöintivelvoitteista.
”Olemme tehneet uuden päätöksen liikennöintivelvoitteesta Helsingin ja Tallinnan välille koskien Eckerö Linea. Päätöksiä on mahdollista tehdä vasta siinä vaiheessa, kun olemme saaneet kaikki tarvittavat asiakirjat hakijoilta, minkä takia kaikkia samaa reittiä koskevia päätöksiä ei ole tehty samaan aikaan”, perustelee ylijohtaja Jarkko Saarimäki.
”Tarkastelemme kaikkia liikennöintivelvoitteita kahden viikon välein ja teemme tarvittaessa uuden päätöksen liikennöintivelvoitteesta niille reiteille, joille se katsotaan välttämättömäksi”, jatkaa Saarimäki.
Traficomin päätös pohjautuu eduskunnan lisämäärärahaan
Eduskunta hyväksyi kesäkuussa 24,7 miljoonan euron lisämäärärahan meriliikenteeseen asetettavan julkisen palvelun velvoitteen kustannusten kattamiseksi. Valtioneuvosto antoi määrärahan käyttöä tarkentavan asetuksen. Asetuksen mukaan Traficom voi asettaa tietylle reitille velvoitteen liikennöidä ja maksaa liikennöinnistä korvausta. Korvausta ei makseta liikennöinnin kiinteistä kustannuksia eikä sen määrästä makseta lainkaan voittoa.
Nyt tämä velvoite on asetettu Helsingin ja Tallinnan väliselle edestakaiselle reitille myös Eckerö Line Ab Oy:lle. Aikaisemmin palveluvelvoite on jo asetettu samalle reitille Tallink Grupp AS:lle ja Viking Line Abp:lle.
Traficom on asettanut liikennöintivelvoitteet myös Turku-Maarianhamina/Långnäs-Tukholma -yhteysvälille sekä kahdelle muulle Ahvenanmaan yhteyksiä turvaavalle reitille.
Kadunmiestä velvoitteen ja siitä varustamoille valtion varoista maksettavan korvauksen käsittely vaiheittain eri käsittelyissä hämmentää. Matkaviikko sai lukijoiltaan palautetta ja ihmettyä, miten suomalaisia verovaroja ensimmäisessä vaiheessa jaetaan ulkomaiselle varustamolle, mutta kotimainen Suomen lipun alla seilaava toimija puuttuu valituista.
Ulkomaisen eli virolaisomisteisen Tallink Grupp AS:n ansioksi kuitenkin voisi laskea mm. sen monivuotiset tilaukset suomalaisilta telakoilta, kun samaan aikaan suomalaisvarustamon toimeksianto on suuntautunut mm. kiinalaiselle telakalle. Veronmaksajan ihmettely on ymmärrettävää. Vain kolmen toimijan seulonnassa Traficom olisi voinut heti löytää menettelyn, joka olisi myös näyttänyt veronmaksajan silmissä oikealla tavalla tasapuolisesti kotimaisen työn ja samalla maan huoltovarmuuden turvaamiselta.