SAS julkisti tänään 3.12.2020 tilivuotensa viimeisen neljänneksen (Q4) sekä koko kalenterivuodesta poikkeavan tilivuotensa, marraskuu – lokakuu, tuloksen. Numerot olivat odotetustikin tylyä luettavaa. Koronan negatiivinen vaikutus painoi kysynnän ja tuloksen rumaksi. Kulujen karsiminen ja tiukka kulukuri näkyivät kaikessa, myös henkilöstölle.
SAS:n tilivuosi ajoittui siis marraskuun alusta 2019 lokakuun loppuun 2020. Myyntuotot jäivät SEK 20,5 miljardiin (n. € 2,0 mrd), kun vuosi sitten saatiin kokoon jopa SEK 46,1 mrd .(n. € 4,5 mrd).
Tulos ennen veroja (EBT) oli nyt miinuksella SEK 10,1 mrd (=n. € -984 miljonaa) , kun se vuosi sitten oli plussalla SEK 794 miljoonaa (= n. € 77,4 miljoonaa). SAS:n nettotulos painui tappiolle SEK -9,28 miljardiin (n. € 905 miljoonaa), kun vuoden takainen nettotulos oli SEK 621 miljoonaa plussalla (n. € 60,5 miljoonaa). SAS:n henkilöstö on vähentynyt po. aikana jopa 5000 työntekijällä.
Edellisen vuoden suhteessa myyntituotot putosivat vuodessa -56 %, tarjonta istuinkilometreillä mitattuna -55 % ja matkustajamäärä samassa linjassa -58 %.
”Vuoden 2020 alkupuolelta koronavirus ja sen myötä matkustuksen rajoitukset maailmanlaajuisesti ovat muuttaneet koko lentoliikenteen toimialan perusteet. Tietenkään SAS ei ole poikkeus, joten sekä koko tilivuotemme tulokseen että sen viimeiseen neljännekseen pandemia on painanut synkän jälkensä”, sanoi SAS:n pääjohtaja Rickard Gustafson. ”Kesäkuukausien hienoisen kysynnän parantumisen jälkeen kiihtyi covid-19:n tapausten määrän kasvu ja sitä seurasivat matkustuksen tiukentuneet rajoitukset eri puolilla Eurooppaa painaen kysynnän uudelleen alas.”
Gustafsonin mukaan SAS viimeisen kvartaalin eli viime elokuun alussa niistä eri maiden markkinoista, joilla SAS toimii, 41 % oli punaisella eli tiukimpien matkustusrajoitusten alla, mutta kvartaalin eli samalla lokakuun lopussa tuo osuus oli jo 65%.
Gustafsonin mukaan ohentuneilla markkinoilla SAS:n markkinaosuus on kuitenkin jonkin verran parantunut. Norwegianin vaikeuksien osuudesta tähän Gustafson ei halunnut lausua tarkemmin, vaan sanoi, ettei kilpailijan kohtalon lopputulema vielä ole ainakaan hänen tiedossaan. Hän lisäsi kuitenkin varmuudella tietävänsä, että jos markkinoille jää vähänkin tyhjää tilaa, kestää vain nanosekunnin verran, kun sen täyttää joku toinen toimija.
Viime päivien covid-19 –rokotteiden kehittyminen antaa aihetta toiveikkuuteen.”Toimiva rokote on elintärkeä edellytys sille, että maat ja rajat taas aukeavat matkustukselle. Emme me vielä näe varausluvuissamme paranemista, mutta kunhan riittävä määrä väestöstä on rokotettu ja korona on saatu hallintaan, on se draiveri ei ainoastaan lentoliikenteelle vaan koko yhteiskunnalle uuteen nousukiitoon.”