Liikenne- ja viestintävirasto Traficom on päättänyt julkisen palvelun velvoitteen asettamisesta viidelle kotimaan lentoreitille. Liikennöintivelvoitteet koskevat reittejä Helsingistä Joensuun, Jyväskylän, Kokkola-Pietarsaaren, Kemi-Tornion sekä Kajaanin lentoasemille 1.4.-31.12.2021 välisenä aikana.
Julkisen palvelun velvoitteella on tarkoitus varmistaa Helsingin ja näiden viiden alueen saavutettavuus nykytilanteessa. Myös Savonlinnaan tullaan asettamaan liikennöintivelvoite. Kotimaan lentoliikenteen tukeminen ja palveluvelvoitteen asettaminen on mahdollista EU:n lentoliikenneasetuksen nojalla.
”Olemme Traficomissa katsoneet, että liikennöintivelvoitteen asettaminen näiden viiden yhteysvälin osalta on tällä hetkellä välttämätöntä, jotta alueiden taloudellinen ja sosiaalinen kehitys voidaan turvata”, sanoo johtaja Pipsa Eklund.
Traficomin tarkoituksena on kilpailuttaa näille yhteysväleille lentoliikennetoimija, jolle on mahdollista asettaa julkinen palveluvelvoite. Kilpailumenettelyyn on mahdollista osallistua kaikkien EU:n lentoliikenteen harjoittajien, jotka katsovat voivansa pystyä tarjoamaan julkisen palveluvelvoitteen kriteerien mukaisia yhteyksiä. Traficom on toimittanut tarvittavat tiedot kilpailutuksesta Euroopan komissiolle ja tiedottaa välittömästi, kun tarjouspyynnöt on julkaistu.
Kilpailutus perustuu eduskunnan lisätalousarvion 11,5 miljoonan euron lisämäärärahaan lentoliikenteelle
Julkisen palveluvelvoitteen valmistelun aikana Traficom on käynyt tiivistä keskustelua maakuntien edustajien kanssa ja maakuntien erityispiirteet matkustajaprofiilissa sekä matkustustarpeissa on huomioitu. Hankittava palvelutaso on määritelty näiden pohjalta ja se on suhteutettu käytettävissä olevaan määrärahaan.
Lentoliikenne tärkeä osa tulevaisuuden matkaketjuja
”Tulevaisuuden liikkuminen digitalisoituu ja palveluistuu entistä enemmän ja uskomme, että tässä kehityksessä ilmailulla on vahva asema. Tulevaisuuden matkaketjujen kehittyminen tulee varmasti toimivalla tavalla yhdistämään nykyisten lentoasemien sekä uusien innovaatioiden, kuten lentotaksien, roolit vaivatta muihin liikkumismuotoihin”, sanoo ylijohtaja Jarkko Saarimäki.
Digitalisaation ansiosta lentoliikenteessä pystytään mm. parantamaan ilmatilan käyttöä turvallisesti, vaikka ilmatilan käyttäjiä on yhä enemmän, mikä luo kasvua ja uusia liiketoimintamahdollisuuksia. Myös entistä tarkempi paikannus edistää miehittämättömän ilmailun lisäksi perinteisemmän lentoliikenteen toimintaedellytyksiä mm. huonon sään olosuhteissa. Tekniikan kehittyminen puolestaan tuo taivaalle vaihtoehtoisilla polttoaineilla toimivia lentokoneita.