Modernin matkailun eli suihkukoneiden aikakauden kamalin vuosi – annus horibilis – päättyy ihan näillä hetkillä. Eri Euroopan maissa ja ensimmäiset tapaukset jo Suomessakin on löytynyt uutta ärhäkämmin tarttuvaa koronamutaatiota, mutta samaan aikaan alkoivat koronarokotukset Euroopassa ja Suomessa tapaninpäivänä 26.12.2020.
Rokotukset annettiin ensin oikeutetusti niille eturintaman taistelijoille, jotka hoitavat tautiin sairastuneita maamme sairaaloissa. Ensi tiedot antavat uskoa, että jo kehitetyt rokotteet antaisivat suojan myös ärhäkkäämmin tarttuvan virusmuodon varalle. Matkaviikon skribentti aikoo olla raapimassa rokotusaseman ovea heti, kun vuoro siihen annetaan.
Elinkeinoelämän tutkimuslaitos ETLA arvioi rokottamista ratkaisevaksi toimeksi ja uskoo Suomen talouden heräävän koronahorteesta ensi kesään mennessä.
Matkakaupan alan yritykset matkatoimistot, matkanjärjestäjät sekä monet matkustuspalveluiden tuottajat kuten lentoyhtiöt, laivanvarustamot, muut liikenneyhtiöt, hotellit ja muut majoittajat eri suuruusluokissaan iloitsevat varmastikin muun talouselämän myötä nyt pilkottavasta valosta koronan synkentämässä horisontissa.
Näillä toimialoillamme uuteen nousuun lähdetään kuitenkin niin pohjalta ja maahan lyötyinä, että edessä on markkinoiden (lue: markkinaosuuksien) rakentaminen lähes nollasta. Miten se tapahtuu ja keiden ehdoilla? Tapahtuuko totaalinen new deal, markkinoiden ja jopa omistuksen uusjako? Pysyvätkö päät kylminä vai lähdetäänkö menetettyjä markkinoita hankkimaan takaisin raivokkaalla hinta- ja muulla kilpailulla? Useita merkittäviäkin lentoyhtiöitä on jo lopettanut lentonsa. Annetaanko maassa makaavalle kilpailijalle surutta armonisku, jos omat voimavarat siihen näyttäisivät riittävän?
Koronan jälkeiseen aikaan varautumista heijastelevat kotimaassakin jo jotkut alalla tapahtuneet siirrot, esimerkiksi Elämysgroupin jo parin vuosikymmenten takaista Matka-Vekan hankintavimmaa ainakin hyvin etäisesti muistuttavat uudet valtaukset. Elämysgroup on ’elämystuotteiden’ lisäksi ryhtymässä rohkeasti myös matkakaupan investointialalle: liikematkustukseen. Toivomme heille menestystä, sillä suomalaiset kotoperäiset liikematkatoimistot olivatkin jo päässeet kuolemaan sukupuuttoon vieraslajien vallattua markkinat. Toivottavasti Elämysgroupin pitkän tähtäimen aie on luoda jotain suomalaista markkinoille, eikä vain esimerkiksi kasvattaa yritystä myyntikuntoon pikavoittojen toivossa. Kovin hyvin ei lopulta käynyt Matka-Vekalle, joka ensin taisteli modernin Don Quijoten lailla digitalisaation maailmassa eteen työnnetyillä kivijalkamyymälöillään, joita taisi parhaimmillaan olla yli viidelläkymmenellä paikkakunnalla.
Avainasemassa ovat matkakaupan tervehtymisen ja uudelleen rakentamisen ja nousun kannalta asiakkaat ja heidän käyttäytymisensä. Paljonko painetta kannen alle on koronan aikana syntynyt vapaa-ajan matkustuksen segmentissä? Varmasti on asiakasryhmiä, joilla matkustuksen halu ja -tarve on jo tapissaan, mutta samaan aikaan myös satunnaisia matkailijoita, jotka jäävät odottamaan tilanteen lopullisempaa vakiintumista voidakseen tuntea olonsa mukavaksi ja turvalliseksi maailmalla matkatessaan. Toivotaan, että ne, jotka lähtevät liikkeelle jo varhain, äänestävät jaloillaan matkakaupan kotimaisia toimijoita, jotka työllistävät suomalaisia osaajia, olipa kysymys kotimaan tai ulkomaan matkasta. Ne verkkokalastajat, jotka eivät työllistä Suomen maaperällä yhtäkään täkäläistä ammattilaista, hyödyttävät kaikkein vähiten matkakaupan tervehtymistä ja työllisyyden palautumista suomalaisessa yhteiskunnassa.
Liikematkustus tullee kokemaan muodon- ja volyyminmuutosta. Kun kyse on asiakasyritysten investointitoiminnasta, jossa haetaan tuottoa (ROI) sijoitetulle rahalle, valittaneen jatkossakin sellaisia välineitä ja toimintatapoja, joissa tuotto syntyy optimaalisella panoksella, olipa se henkilökohtainen liikematka, webinar- tai muu digiyhteys ja yksinkertaisimmillaan pelkkä puhelu asiakkaalle tai muulle vastapuolelle. Kaikkea myynti- ja markkinointityötä, messuja ja kongresseja ei sittenkään voitane hoitaa etänä, puhumattakaan niistä yrityksistä, joiden on fyysisesti huollettava koneita tai laitteita tai erilaisia järjestelmiä niiden ostomaissa ja -paikoilla. Jatkossa kuten FBTA:n syyskokouksessa liiton puheenjohtaja ilmaisi, tulee taas aika, jolloin yritykset voivat houkutella uusia työntekijöitä sanoen: ”Tule meille töihin, meillä pääsee myös matkustamaan” .
Matkaviikko iloitsee elinkeinon lailla rokotusratkaisun syntymisestä, sen sujuvasta ja saumattomasta toteutuksesta kaikkialla maassamme ja maailmalla. Toivomme vuodesta 2021 tervehtymisen ja tervehenkisen rakentamisen vuotta. Toivomme, että yhdenkään elinkelpoisen yrityksen ei enää tarvitse lopettaa toimintaansa koronan vuoksi. Ja toivomme, että alalle vihkiytyneet osaavat ammattilaiset pääsisivät taas kykyjään vastaavaan toimintaan hankkimaan toimeentuloa itselleen ja perheilleen! Tätä voi myös julkinen valta yhä edesauttaa ja kannustaa monine työkaluineen.
Hyvää uutta vuotta 2021!
Matkaviikko.fi / toimitus
Mielenkiintoinen artikkeli ja hyvin kirjoitettu.
Kiitos kuluneesta vuodesta ja menestystä uudelle vuodelle! Toivottavasti näemme paljon positiivisia uutisia!