Laajojen muutostöiden ensimmäinen vaihe alkaa Helsinki-Vantaan terminaali 2:n (T2) lähtöaulasta. Remontti vaikuttaa muun muassa löhtöselvityksiin, kun osa aulasta ja sen palveluista suljetaan 18. tammikuuta 2021.
Noin 35 000 neliömetriä käsittävät muutostyöt ovat osa Helsinki-Vantaan kehitysohjelmaa ja T2:n laajentamista. Remontissa uudistetaan nykyiset lähtö- ja tuloaulat täysin, ja ne sulautetaan osaksi lentojen porttialuetta ja keskitettyä matkatavara-aulaa.
”Pääsemme aloittamaan muutostyöt vuoden etuajassa, sillä matkustajien ja lentojen määrä on koronan vuoksi vähentynyt merkittävästi. Näin matkustajatkin pääsevät nauttimaan uusista tiloista suunniteltua aiemmin”, kertoo T2:n laajennushankkeen projektipäällikkö Tuomo Lindstedt Finaviasta.
Muutostöiden lisäksi terminaalia laajennetaan parhaillaan 42 000 neliömetrin verran. Uudisosassa sijaitsevat vuonna 2022 avattava näyttävä pääsisäänkäynti sekä uudet tulo- ja lähtöhallit.
Finavian operaatiokeskuksen päällikkö Jani Ceder kertoo, että lähtöaulassa käynnistyvän remontin vuoksi muun muassa Turkish Airlinesin, Qatar Airwaysin ja KLM:n lähtöselvitykset siirtyvät vieressä sijaitsevaan lentokentän pääaulaan. Näin kaikki Helsinki-Vantaan lentojen lähtöselvitykset ja turvatarkastukset tehdään 18. tammikuuta alkaen yhdessä paikassa. Vähäisen liikenteen vuoksi terminaali 1:n lennot on jo aikaisemmin siirretty samalle lähtöselvitysalueelle.
Huolimatta siitä, että matkustajien määrä on korona-aikana vain noin kymmenesosa normaalista, voivat muutokset näkyä matkustajille pienempinä jonotustiloina. Lähtöselvitysten keskittämisen lisäksi väljyyteen vaikuttaa se, että terminaalissa on muistettava pitää riittävät turvavälit. Näin jonot lähtöselvitykseen ja turvatarkastukseen voivat erityisesti vilkkaimpina tunteina venyä, vaikka odotusaika ei juurikaan pitenisi.
”Hieman rajatummat jonotustilat ovat onneksi tilapäistä, sillä avaamme lisää matkustajatilaa käyttöön kesäkuussa. Lattiaremontti saadaan silloin valmiiksi, ja suljettuna olleet tilat avataan osin uudelleen kulkukäytäväksi”, Ceder toteaa.
Mitä seuraavaksi?
Finavia pyrkii hyödyntämään korona-ajan alhaisia liikenne- ja matkustajamääriä ja näin edistää töitä ja aikaistaa niiden valmistumista. Sekä uudisosan rakennustöiden että vanhan osan muutostöiden suunnitelmat voivat elää. Alla on muutamia tärkeitä etappeja, mutta niiden aikataulut voivat vielä muuttua.
- Julkisen liikenteen järjestelyihin on suunnitteilla uudisosan rakentamiseen liittyviä muutoksia alkuvuonna. Niistä tiedotamme heti, kun mahdollista.
- Lähtöaulan remontti jatkuu vaiheittain kesään 2023 asti.
- Nykyisten tuloaulojen ja matkatavaraluovutusaulojen muutostyöt on suunniteltu aloitettavaksi aikaisintaan kesän 2021 jälkeen.
- Uudisosan avaaminen on tällä hetkellä ajoitettu vuoden vaihteeseen 2021-2022, jota ennen uudet tilat muun muassa testataan.
- Nykyisten lähtö- ja tuloaulojen muutostyöt olisivat näillä näkymin valmiina vuonna 2023, jolloin ne liitetään osaksi porttialuetta. Samalla koko Helsinki-Vantaan kymmenvuotinen kehitysohjelma valmistuu.
Finavian investointiohjelman faktat
- Lisää pinta-alaa terminaaliin: + 45 % (103 000 m2). Terminaalin koko pinta-ala vuonna 2024 yli 250 000 m2.
- Lisää laajarunkokoneiden siltapaikkoja: + 100 %
- Lisää kapasiteettia matkatavarankäsittelyyn: + 50 %
- Lisää kapasiteettia passintarkastukseen: + 50 %
- Uudistunutta asematasoa (lentokoneiden pysäköintialueita ja rullausteitä): 450 000 m2 eli noin 90 jalkapallokentän verran.
- Uusi multimodaali matkakeskus, joka linkittää yhteen eri liikennemuodot.
- Uutta pysäköintitilaa: 4 800 paikkaa (P5:n laajennus ja uusi pysäköintihalli)
- Finavian investointi: n. 1 miljardi euroa