Finnairin toimitusjohtaja Topi Manner lausuu seuraavaa koronavuoden 2020 tulosjulkistuksen yhteydessä:
”Vuosi 2020 jää historiaan kaupallisen lentoliikenteen satavuotisen historian vaikeimpana vuotena rauhan aikana. Koronapandemia on ollut ennen kaikkea inhimillinen kriisi ja terveyskriisi, joka on koskettanut satoja miljoonia ihmisiä. Se on myös ollut vakava lentoliikenteen kriisi ja vaikuttanut niihin kymmeniin miljooniin ihmisiin globaalisti, jotka saavat elantonsa kansainvälisestä matkustuksesta, myös meihin Finnairissa. Olemme kuitenkin tässä kartoittamattomassa maastossa pystyneet rakentamaan itsellemme polun pandemian yli. Olen siitä syvästi kiitollinen koko Finnairin tiimille. Väkemme poikkeuksellinen sitoutuminen ja sitkeys tämän vaikeuksien vuoden aikana antaa toivoa ja on innoituksen lähde meille kaikille.”
”Eristystoimenpiteiden ja ennen näkemättömien matkustusrajoitusten keskellä lentoyhtiöt kärsivät massiivisia tappioita matkustajavirtojen kutistuessa. Vuoden 2020 matkustajamäärämme jäi 3,5 miljoonaan (14,7) ja liikevaihto kutistui 829,2 miljoonaan euroon (3 097,7). Molemmissa luvuissa oli yli 70 prosentin pudotus. Tilikauden tulos oli -523,2 miljoonaa euroa (74,5). Lähes saman suuruisen osakeannin ansiosta tase ja kassavarat säilyivät terveellä tasolla. Omavaraisuusaste oli 24,6 % (24,9) ja kassavarat vuoden lopussa 823,7 miljoonaa euroa (952,7).
Finnair keskittyi vuoden aikana turvaamaan toimintaedellytyksensä ja pitkän tähtäimen kilpailukykynsä markkinalla, joka tulee olemaan pandemian jälkeen erilainen kuin ennen sitä. Rahoitustoimemme olivat nopeita ja kattavia. Hankimme noin 1,8 miljardia euroa uutta rahoitusta, johon sisältyi yli 500 miljoonan euron ylimerkitty osakeanti. Lisäksi olemme valmistelemassa Suomen valtion kanssa enintään 400 miljoonan euron hybridilainaa, joka odottaa EU:n hyväksyntää. Valtio-omistajan ja muiden omistajiemme tuki oli pandemiavuonna kriittisen tärkeää.”
”Pandemiatilanteen jatkuessa vaikeana operoimme loppuvuonna rajoitettua noin 50 kohteen ja 75 päivittäisen lennon verkostoa. Rahdilla, jota tukivat puute kapasiteetista ja nousseet markkinahinnat, oli merkittävä rooli liikevaihdossamme. Koko vuoden aikana lensimme yli 1 300 pelkkää rahtia kuljettanutta lentoa.
Maksoimme vuonna 2020 yli 460 miljoonaa euroa lippujen takaisinmaksuja asiakkaille. Terveysturvallisuustoimilla ja joustavilla lippukäytännöillä mahdollistimme matkustuksen niille, joilla oli tarve matkustaa. Asiakkaat arvostivat toimiamme ja nettosuositteluindeksimme nousi vuoden aikana ennätyslukemiin ollen 52 vuoden viimeisellä neljänneksellä. Olemme kiitollisia asiakkaiden tuesta ja luottamuksesta Finnairiin.
Sopeutimme toimintaamme ja kustannuksiamme voimakkaasti, yhteensä yli 1,5 miljardia euroa vuoden 2019 kustannustasoon verrattuna. Tästä noin 30 prosenttia tuli polttoainekustannuksista, kun lentoja oli vähemmän. Lähes koko henkilöstömme oli lomautettuna osan vuodesta, ja lomautukset valitettavasti jatkuvat suurella osalla vielä toistaiseksi. Pysyviin 140 miljoonan euron vuosisäästöihin vuoden 2022 alusta alkaen tähtäävä kustannusohjelmamme edistyi hyvin ja haimme säästöjä kaikesta toiminnastamme. Finnairin työntekijöiden määrä väheni noin 1 100 henkilöllä irtisanomisten, määräaikaisten työsopimusten päättymisen, eläköitymisen ja luonnollisen poistuman kautta. Menetetyt työpaikat ovat erittäin valitettavia, mutta tässä tilanteessa tarpeellisia. Tuemme irtisanottujen uudelleen työllistymistä laajalla NEXT-ohjelmalla, joka on rakennettu yhteistyössä keskeisten työllisyystoimijoiden kanssa. Ohjelman ensimmäiset tulokset ovat rohkaisevia.
Pandemiavuonna sosiaalisen ja taloudellisen vastuun näkökulmat ovat korostuneet, mutta emme unohtaneet myöskään ympäristötavoitteitamme.
Päästövähennystavoitteemme ovat ennallaan, ja kiinnitämme erityistä huomioita päästöjen pienentämiseen, erityisesti polttoainetehokkuuteen, liikenteen taas kasvaessa vähitellen.
Arvioimme, että matkustus alkaa vuoden 2021 kesästä lähtien palautua, kun eri maat purkavat matkustusrajoituksiaan rokotekattavuuden kasvaessa. Aiomme olla entistä vahvempia ja palvella asiakkaitamme yhä paremmin, kun markkina lähtee jälleen liikkeelle. Me olemme rakentaneet toimintaamme ketteryyttä, jotta olemme valmiita liikkumaan nopeasti, kun asiakkaat alkavat taas matkustaa.”
Finnairin tulevaisuuden näkymät ja ohjeistus 18.2.2021:
Jatkuneiden tiukkojen matkustusrajoitusten vuoksi Finnairin vertailu kelpoinen liiketappio tulee olemaan vuoden 2021 ensimmäisellä neljänneksellä samaa suuruusluokkaa kuin vuoden 2020 toisella, kolmannella ja neljännellä neljännekselläkin.
Vuoden 2021 ensimmäisellä neljänneksellä Finnair jatkaa rajallisen verkoston operoimista, mutta sen jälkeen näkyvyys on edelleen heikkoja kysynnän elpymisen ajoituksesta on useampia skenaarioita, minkä vuoksi yhtiö ei anna ohjeistusta koko vuoden 2021 liikevaihdosta.
Finnair päivittää tulevaisuuden näkymiään ja ohjeistustaan vuoden 2021 ensimmäisen neljänneksen osavuosikatsauksen yhteydessä.