”Kansainvälisesti tunnustettu, digitaalinen rokotustodistus ja koronatestisertifikaatti täytyy saada matkustuskieltojen ja karanteenin sijaan”, sanoo Lufthansa-konsernin pääjohtaja Carsten Spohr.
Vuonna 2020 Lufthansa-konsernin kysyntä romahti dramaattisesti koronapandemian ja siihen liitettyjen matkustusrajoitusten seurauksena.
Lufthansa Groupin myyntituotot putosivat edellisvuoden 36,4 miljardista eurosta vain 13,6 miljardiin euroon. Yhtiön tiedotteeen mukaisesti nopeista ja laajoista kustannusleikkauksista huolimatta Lufthansa Group kirjasi oikaistun liiketappion ennen korkoja ja veroja (adjusted EBIT) 5,5 miljardia euroa, kun edellisvuosi oli plussalla 2,0 mrd euroa. Oikaistu tappiomarginaali oli -40,1 % , kun vuodentakainen numero oli 5,6 % plussalla.
Nettotulokseksi kirjattiin 6,7 miljardin euron tappio, kun vuodentakainen tulos on 1,2 mrd euroa plussalla.
Lufthansa-konsernin työväki väheni vuoden aikana n. 28 000 henkilöllä ja oli noin 110 000 vuoden lopussa.
Konsernin ilmoittaa karsivansa konekantansa 650 ilma-alukseen vuoteen 2023 mennessä. Vuoden 2021 odotukset ovat kysynnän palautuminen 40-50 %:sti verrattuna ennen koronaa vallinneeseen tilanteeseen, ja 90 prosenttisesti vasta kuluvan vuosikymmenen puolivälin tienoilla.