Lentoyhtiö Czech Airlines konkurssissa – Kuluttajaviraston toimintaohjeet kuluttajille
Tšekkiläinen lentoyhtiö Czech Airlines on asetettu konkurssiin 10.3.2021. Ulkomaisten velkojien eli esimerkiksi suomalaiskuluttajien, joilla on saatavia lentoyhtiöltä, tulee esittää vaatimuksensa konkurssipesälle kahden kuukauden aikana, viimeistään 10.5.2021 mennessä.
Jos olet maksanut käyttämättä jääneet lentolippusi alun perin luottokortilla, voit kääntyä konkurssipesän sijaan luottoyhtiösi puoleen rahojen takaisin saamiseksi. Luottokortilla maksettaessa luottoyhtiö on konkurssitilanteessa velvollinen palauttamaan maksun kuluttajalle. Monilla luotonantajilla ja pankeilla on verkkosivuillaan lomake maksunpalautuksen hakemista varten ja se voi löytyä esimerkiksi ”korttireklamaatio”-sanalla.
Jos olet maksanut lentolipun pankkikortilla, käänny pankkisi puoleen. Useiden pankkien sopimusehtojen mukaan vastaavia maksunpalautusperiaatteita noudatetaan myös niin sanotuissa pankkikorttimaksuissa.
Jos et voi saada maksunpalautusta kortin myöntäjältä, tulee sinun osoittaa vaatimus saatavista konkurssipesälle. Vaatimukset konkurssipesälle on tehtävä tšekin kielellä 10.5.2021 mennessä.
Matkaviikko kertoi CSA:n kamppailusta olomassolostaan vain viikko ennen konkurssia eli 3. maaliskuuta, 2021.