Valtameriristeilymarkkinoiden avautumista toimialan päämarkkinoilla Yhdysvalloissa odotetaan paitsi varustamoissa myös Suomen meriteollisuuden ja risteilylaivojen rakentamisen rahoitustakuita järjestävän Finnveran tahoilla.
Jos ja kun valtameriristelyt käynnistyvät lähitulevaisuudessa, heijastuu se jollakin viiveellä myös telakoille kuten Meyerin Turun telakalle Suomessa. Niin kauan kuin risteilyt käytännössä eivät toimi, ei myöskään telakoiden tilauskirjoissa ole tapahtumia – ainakaan uusia tilauksia.
Risteilybusineksen käynnistyminen USA:ssa olisi myös helpotus Finnveralle, jolla YLE:n tuoreen uutisen mukaan on vastuullaan 4,4 miljardin luotot risteilyaluksista ja takuupäätöksiä tulevista risteilyalusten rakentamisesta 7 miljardin arvosta.