American Express Global Business Travel (GBT) on tehnyt sitovan tarjouksen ostaa Expedia-konsernin liikematkatoimisto Egencia. Osana kauppaa Expedia-konsernista tulisi GBT:n osakkeenomistaja ja samalla pitkäaikainen strateginen sopimuskumppani. Kaupan myötä johtava digitaalinen liikematkatoimisto Egencia tuotaisiin osaksi GBT-perhettä. GBT jatkaisi investointeja Egencia-brändiin, sen ihmisiin ja teknologiaan osana maailman johtavaa liikematkustusalustaa.
GBT: n toimitusjohtaja Paul Abbott sanoo: ”Strategiamme on tarjota asiakkaille vertaansa vailla olevia vaihtoehtoja tarjoamalla parhaat ratkaisut jokaiselle asiakassegmentillemme. Egencian myötä toivottaisimme tervetulleeksi alan johtavan digitaalisen liikematkailualustan.” Egencia vahvistuisi GBT:n teknologiaratkaisuilla, suuryrityksen tarjoamilla mahdollisuuksilla sekä huippuluokan sisällöllä. Tämä loisi uusia mahdollisuuksia sekä monikansallisille että pienille ja keskisuurille yrityksille (pk-yrityksille), palveluntuottajille ja lahjakkaalle henkilöstölle molemmissa organisaatioissa. ”Yhdessä GBT ja Egencia tarjoaisivat kattavaa teknologiaa ja asiakasratkaisuja kaikilla liikematkustuksen segmenteillä. Yhdistymisen myötä GBT:n Supply MarketPlace, joka on yksi kattavimmista liikematkailijoiden sisällönlähteistä, tarjoaa entistä enemmän vaihtoehtoja ja palveluntuottajille laajemman kontaktipinnan liikematkustajiin.Samanaikaisesti mandollistuu niin Egencian teknologia-alustan kuin GBT:n Neo Technology Groupin kautta parhaiden tulevaisuuden ratkaisujen rakentaminen liikematkustuksen tarpeisiin.
Ehdotetun kaupan vahvistaminen edellyttää Expedia Groupin ja Egencian osalta neuvotteluja työntekijöiden edustajien kanssa sekä yleisiä kaupan vahvistamisehtoja, mukaan lukien viranomaishyväksynnät.