Yli 15 kuukauden raskas koronakoettelemus alkaa kääntyä hienoiseksi helpotukseksi myös meriliikenteessä. Viking Line palaa heinäkuun 6. päivä takaisin Helsinki-Tukholma -reitille klo 17.15 Helsingistä alkavalla matkalla. Korona on koetellut Viking Linea siten, että varustamo luopui toisesta Helsinki-Tukholma- liikenteessä seilanneesta aluksestaan eli Mariellasta. Näin reitillä toimitaan nyt yhdellä aluksella ja siten lähdöt ovat joka toinen päivä, lisäksi poislukien ne päivät, jolloin Gabriella on varustamon kotimaisten uutuusristeilyjen tehtävissä Hangossa, Kotkassa tai Turussa.
Viking Linen myynti- ja markkinointijohtaja Kaj ’Tico’ Takolander sanoo korona-ajan olleen raskasta, mutta hänellä riittää sympatiaa tapahtuma- ja kulttuuritoimialoille, jotka ovat kärsineet myös valtavasti pandemian seurauksista. ”Viranomaistoiminnan signaalit ovat olleet ristiriistaisia ja viestintä sekavaa”, moittii Takolander. ”Tässä on suuret rahat pelissä, mutta ei ole voinut kokonaan välttyä siltä käsitykseltä, että lähtökohtana rajoituksille on ollut ajatus, että matkailu on hömppää”, tykittää Tico. ”Varustamon työ on ollut vaikeaa, kun julkisen vallan päätökset eivät perustu faktoihin.” Hänen mukaansa Suomi on jopa ollut mukana EU:ssa valikoivasti.
Kun normaali maiden välinen liikenne vaikeutui koronan vuoksi Itämeren piirissä, Viking Linessa lähdettiin tuotesuunnitteluun sellaisten kotimaisten kohteiden valjastamiseksi, jotka voidaan toteuttaa myös pandemian oloissa. Laadittiin kahden yön risteilyjä Kotkaan ja Hankoon, jotka tarvittaessa voitaisiin vaihtaa keskenään. Suunnittelun aikajännettä pidentää mm. se, että laituripaikat on varattava ajoissa ja ohjelmassa ovat satamat, joissa ei aikaisemmin esim. Vikingin Gabriellalla ole vierailtu.
Tukholman reitti avautuu
Viking Line halusi tietenkin myös Helsinki-Tukholma -reitin auki mahdollisimman pian terveystilanteen salliessa ja se toteutuu nyt tiistaista 6. heinäkuuta alkaen siten, että Gabriellan lähdöt Helsingistä ovat joka toinen päivä. Mutta heti 8. heinäkuuta ja 10. heinäkuuta alus tekee aikaisemmin laaditut risteilyt Hangon Regattaan. Ja ainakin 28. heinäkuuta on määrä vielä käydä Kotkassa.
”Pandemia on tarjonnut mahdollisuuden kokeilla uusia asioita. Asiakaspalaute kotimaan uutuusristeilyistä on ollut hyvää ja rohkaisevaa”, sanoo Tico Takolander. Hän sanoo kuitenkin, että jatkossa kysyntä ja eurot eli tuottavuus määrittelevät, mitä bisnestä kannattaa harjoittaa, varsinkin nyt, kun laivasto on yhtä alusta vajaalukuinen. ”Laivan ottaminen pois suunnitellulta reitiltä yksistään rahdin vuoksi on todella iso päätös.”
Vikingin m/s Mariella siis jatkaa elämäänsä Korsikalla, jonne se taloudellisen tilanteen paineessa myytiin toukokuussa 2021 lähes 20 MEUR kauppahinnasta. Jos tulevaisuudessa näet tutun laivan siluetin Korsikalla, Sardiniassa, Elballa tai Mallorcalla Corsica Ferries-varustamon keltaisessa värityksessä Mega Regina-nimisenä, on se Vikingin vanharouva ex-Mariella.
Taloudellinen tilanne on saanut Viking Linen etsimään rahoitusta myös siten, että varustamon Turun terminaali on myyty Turun kaupungille.
Uutta tonnistoa tulossa
Viking Linen newbuilding Viking Glory valmistuu hyvää vauhtia kiinalaisella telakalla. Se ajetaan loppuvuodesta Kiinasta Suomeen ja tulee liikenteeseen alkuvuodesta 2022. Tällöin Vikingin Amorella vapautuu Turku-Maarianhamina-Tukholma -linjalta mahdollisesti Helsingin reitille. Turun reitillä Grace on pandemian aikana ollut ’puhdas rahtilaiva’, siis rekkoja ja rekkakuskeja, mutta ei matkustajia.
Viking Linen Takolander esittää toiveenaan, että merenkulkua, rahtiliikennettä, matkustusta ja matkailua töikseen käsittelevät viranomaiset, virkamiehet oppisivat pandemiasta tulevia tilanteita ja kriisejäkin varten – virkamiehet siksi, että poliitikkojen ja ministerien muistissa opetukset säilyvät kehnommin, koska he vaihtuvat varsin tiuhaan.
Kuva: Viking Gabriella / Viking Line