Yksi C-19-pandemian uhreista on tuotemerkki Finnair Holidays. Finnair Group on lopettanut tuotteen myynnin ilman sen suurempaa metelöintiä asiasta, kuitenkin niin, että kaikki jo varatut matkat on luvattu toteuttaa suunnitellusti – toki koronarajoitusten niin salliessa.
Uusien Finnair Holidays -matkojen myynti päättyi jo aikaisemmin tänä keväänä. ”Haluamme kiittää kaikkia asiakkaitamme ikimuistoisista lomakokemuksista. Jatkossa varaat lennon ja hotellin yhdessä helposti Aurinkomatkoilta ja nautit matkapakettilain tuomasta turvasta”, ohjataan Finnairin Holidaysin saitilla. Eli yksilölliset ja omatoimiset matkapaketit ovat konsernissa yhä tarjolla – tuotteen nimi vain vaihtuu.
Kahden brändin ylläpito on kalliimpaa kuin yhden, se lienee tämän hyllytyksen motiivi. Ja onhan Aurinkomatkojen brändi vahva ja luotettava jopa koronapandemian oloissa. Toivottavasti se taipuu ja mielletään yhtä positiivisesti myös kaupunkilomien ja muiden Finnair Holidays -tyyppisten matkapakettien operaattorina.
Varttuneemmalle asian harrastajalle ylläoleva tuo väistämättä mieleen Finnairin taannoisen Top Club -tuotemerkin, joka monien yllätykseksi ajettiin alas 2000-luvun alkuvuosina. Tämä 1972 perustettu kaupunki- ja harrastusmatkapakettien brändi oli tarkasti asemoitu silloisissa sääntö- ja kysyntäoloissa omatoimisten ja itsestään huolta pitämään kykenevien matkalaisten vaihtoehdoksi. Pakettiin oli senaikaisten sääntöjen mukaan laitettava lennon ja majoituksen lisäksi kolmas palvelu. Tämä vaatimus täyttyi helpoimmin rahalliselta arvoltaan vähäisellä bussilipulla kaupunkiterminaalista lentoasemalle kotimaassa – tarvitsipa matkustaja sitä tai ei.
Top Club oli konsernissa myöhemmin Finnair Travel Services -nimisen matkanjärjestäjäsateenvarjon alla yhdessä Aurinkomatkojen ja Finnmatkojen tuotemerkkien kanssa. Kun Finnair päätyi myymään Finnmatkat pois, jäi Finnair Travel Services tarpeettomaksi, samalla kun Top Clubin siihenastisesta toiminta-ajatuksesta myös luovuttiin. Brändi uitettiin lentoyhtiöemon siipien suojaan Finnair Plus-kanta-asiakkaiden bonusmatkoja toteuttamaan. Tätä ei kuitenkaan kauan kestänyt ja hieno tuotemerkki sittemmin väljähtyi ja on nyt jo nuoremmalta polvelta unholassa, vaikka taitaa olla yhä Finnairin salkussa rekisteröitynä, joskin toimettomana.