Kustannussopeutukset ja rahoitustoimet jatkuivat Finnairissa, kun yhtiö valmistautui liikenteen käynnistymiseen. Matkustusrajoitusten vähentyessä kysynnän odotetaan lisääntyvän asteittain syksyllä 2021.
Finnairin huhti–kesäkuu 2021 tulos:
- Osakekohtainen tulos oli -0,09 euroa (-0,25)*.
- Liikevaihto kasvoi 63,0 prosenttia vertailukaudesta ja oli 111,8 miljoonaa euroa (68,6).
- Vertailukelpoinen liiketulos oli -151,3 miljoonaa euroa (-174,3). Liiketulos oli -139,1 miljoonaa euroa (-171,2).
- Kassavarat olivat 834,3 miljoonaa euroa (31.12.2020: 823,7) ja omavaraisuusaste oli 18,9 prosenttia (31.12.2020: 24,6).
- Liiketoiminnan nettorahavirta oli -59,3 miljoonaa euroa (-463,7) ja investointien nettorahavirta 13,8 miljoonaa euroa (262,1).**
- Matkustajamäärä kasvoi 197,6 prosenttia 0,3 miljoonaan (0,1).
- Tarjotut henkilökilometrit (ASK) kasvoivat 311,6 prosenttia.
- Matkustajakäyttöaste oli 30,6 prosenttia (33,1).
Finnairin tammi–kesäkuu 2021 tulos:
- Osakekohtainen tulos oli -0,19 euroa (-0,46).
- Liikevaihto laski 64,2 prosenttia vertailukaudesta ja oli 225,4 miljoonaaeuroa (629,8).
- Vertailukelpoinen liiketulos oli -294,5 miljoonaa euroa (-265,4).Liiketulos oli -288,2 miljoonaa euroa (-266,8).
- Liiketoiminnan nettorahavirta oli -177,0 miljoonaa euroa (-597,2) jainvestointien nettorahavirta 19,0 miljoonaa euroa (194,8).**
- Matkustajamäärä laski 80,0 prosenttia 0,6 miljoonaan (2,8).
- Tarjotut henkilökilometrit (ASK) laskivat 73,8 prosenttia.
- Matkustajakäyttöaste oli 28,3 prosenttia (71,3).
* Ellei toisin mainita, sulkeissa esitetyt luvut viittaavat vertailukauteen eli vastaavaan ajanjaksoon edellisenä vuonna.
Tulevaisuuden näkymät
Finnair päivittää tulevaisuuden näkymiään ja ohjeistustaan vuoden 2021 puolivuosikatsauksen yhteydessä.
UUSI OHJEISTUS 15.7.2021
Matkustusrajoituksia on purettu aiempia arvioita hitaammin, joten myös kysyntä on elpynyt viiveellä. Kysynnän arvioidaan lisääntyvän asteittain syksyllä 2021, kun nyt myös Suomi avautuu matkustukselle. Yhtiö arvioi kuukausitason operatiivisen kassavirran kääntyvän positiiviseksi vuoden 2021 loppuun mennessä. Matkustusrajoitukset vaikuttavat kuitenkin edelleen heikentävästi kysyntään erityisesti Aasiassa, jonka odotetaan avautuvan matkustajille joidenkin kuukausien viiveellä Eurooppaan nähden.
Matkustusrajoitusten ja liikenteen lisäämiseen liittyvien kustannusten vuoksi vertailukelpoinen liiketappio tulee olemaan vuoden 2021 kolmannella neljänneksellä samaa suuruusluokkaa kuin edeltävillä viidellä vuosineljännekselläkin liikevaihdon asteittaisesta kasvusta huolimatta.
Pandemiatilanteen, muun muassa varianttien, takia näkyvyys on kuitenkin edelleen heikko ja elpymisen ajoituksesta on useampia skenaarioita, minkä vuoksi yhtiö ei anna ohjeistusta koko vuoden 2021 liikevaihdosta.
Finnair päivittää tulevaisuuden näkymiään ja ohjeistustaan vuoden 2021 kolmannen neljänneksen osavuosikatsauksen yhteydessä.
Toimitusjohtaja Topi Manner lausuu puolivuotistulosjulkistuksen yhteydessä:
”Pandemia ja siitä johtuvat matkustusrajoitteet vaikuttivat edelleen raskaasti Finnairin matkustajamääriin, liikevaihtoon sekä tulokseen vuoden toisella neljänneksellä. Jatkoimme rajallisen verkoston operointia ja lisäsimme lentoja hieman kysynnän kehittyessä, kun Euroopan maat alkoivat avata matkustusta. Keväällä avaamamme New Yorkin -reitin lisäksi aloitimme Chicagon- ja Los Angelesin -lennot yli vuoden tauon jälkeen.
Rahdin kysyntä pysyi vahvana pandemian aiheuttamien toimitusketjuhaasteiden vuoksi. Lensimme 522 pelkkää rahtia kuljettanutta lentoa ja rahti tuki myös kaukolentojen määrän lisäämistä. Rahdin osuus liikevaihdostamme oli edelleen yli puolet, vaikka matkustajatuotot kirivätkin taas niiden ohi kesäkuussa.
Jatkoimme rahoitustoimenpiteitä uudelleenrahoittamalla vanhan 200 miljoonan euron joukkovelkakirjalainan ja kaksinkertaistamalla sen koon 400 miljoonaan euroon. Sen ansiosta pidämme taseemme sekä kassavaramme terveinä ja voimme siksi keskittyä täysipainoisesti liikenteemme käynnistämiseen. Pysyviin kustannussäästöihin vuoden 2022 alusta alkaen tähtäävä ohjelmamme eteni hyvin, ja tulemme ylittämään selvästi aiemman 170 miljoonaan euron tavoitteemme.
Tavoitteena jopa 200 MEUR säästöt
Tavoittelemme nyt jopa noin 200 miljoonan euron säästöjä vuoden 2019 operatiivisilla volyymeillä mitattuna. Pyrimme edelleen kustannustehokkuuden jatkuvaan parantamiseen kaikessa toiminnassamme, mikä on välttämätöntä pandemian jälkeisessä, vahvasti kilpaillussa markkinassa. Asiakastyytyväisyys oli edelleen erinomaisella tasolla ja katsauskauden nettosuositteluindeksi oli 45. Toimme kesäkuussa asiakkaille enemmän valinnanvaraa ja mahdollisuuksia räätälöidä matkaansa uudistamalla lipputuotteemme ja esittelemällä kokonaan uuden Business Light -lipun. Vaikka matkustusrajoituksia on purettu odottamaamme hitaammin, useat maat mukaan lukien Suomi ovat nyt avanneet matkustusta ja maahantulorajoitukset ovat muuttumassa yhtenäisemmiksi, erityisesti täysin rokotettujen osalta.
Uskomme kysynnän lisääntyvän asteittain syksyn aikana erityisesti Euroopassa ja PohjoisAmerikassa, kun taas Aasian maat seuraavat joidenkin kuukausien viiveellä perässä. Rokotekattavuus kasvaa eri puolilla maailmaa nyt hyvää tahtia, mutta matkustuksen palautuminen on edelleen riippuvainen pandemiatilanteen, muun muassa varianttien, ja matkustusrajoitusten kehityksestä. Vaikka ennakoimme kysynnän kasvavan asteittain syksyllä, arvioimme liikennemäärien palautuvan pandemiaa edeltävälle tasolle aikaisintaan vuonna 2023.
Syksyn ja talven liikenneohjelmassamme on noin 70 kohdetta. Pyrimme hyödyntämään markkinoilla näkemämme mahdollisuudet ja avaamme täysin uusia kaukolentoreittejä Tukholmasta Floridaan ja Thaimaahan. Nämä tuovat työtä noin 270 suomalaiselle. Lennot vahvistavat tarjontaamme jo entuudestaan meille tärkeällä Ruotsin markkinalla. Jatkuvasta epävarmuudesta huolimatta suuntaamme loppuvuoteen luottavaisin mielin ja jatkamme lentäjien ja matkustamohenkilökunnan koulutuksia sekä palautamme palveluitamme asteittain. Haluan erityisesti kiittää 3 Finnairin koko henkilöstöä sitoutuneisuudesta, sisukkuudesta ja yhteistyöstä pandemiakuukausien aikana. Yhdessä heidän kanssaan toivotan asiakkaat lämpimästi tervetulleiksi lennoillemme.”