Tallinkin uusin LNG-käyttöinen ympäristöystävällinen laiva saa tänään 12.8.2021 virallisesti nimensä. Rauma Marine Constructionsin telakalla rakenteilla olevan aluksen kastaa Viron presidentti Kersti Kaljulaid. Tiukoin koronaturvatoimin järjestettävässä tilaisuudessa laiva myös lasketaan vesille.
MyStar on toistaiseksi suurin Rauman telakalla rakennettavista aluksista. Samalla se on jo seitsemäs Tallinkille Raumalla rakennettava alus. Laiva käyttää polttoaineenaan nesteytettyä maakaasua eli LNG:tä ja se on valmistuttuaan Itämeren ympäristöystävällisin laiva. Kun se aloittaa liikennöinnin Helsinki–Tallinna-reitillä ensi vuonna, Suomen ja Viron välillä liikennöi kaksi ympäristöystävällistä pikalaivaa, MyStar ja Megastar. Molemmat laivat täyttävät kaikki nykyiset ja tällä hetkellä tiedossa olevat tulevat päästövaatimukset.
”Vaikeista ajoista huolimatta saamme tänään juhlia tärkeää etappia uusimman laivamme, MyStarin rakentamisessa. Kokoonnumme nyt konkreettisesti ensimmäistä kertaa Rauman telakalle yhdessä yhteistyökumppaneidemme kanssa. Tämä on tärkeä virstanpylväs paitsi MyStar-projektitiimille, niin myös koko merenkulkualalle ja laivamatkustajille. Juhlistamme samalla sitä, että laivaliikenne on tulevaisuudessa yhä ympäristöystävällisempää, tehokkaampaa ja vastuullisempaa”, sanoo Tallink-konsernin toimitusjohtaja Paavo Nõgene.
Koronaturvallisuus huomioitu kaikissa juhlajärjestelyissä
MyStarin juhlallisuuksia vietetään Raumalla tarkkojen koronaturvatoimien saattelemana. Kaste- ja vesillelasku tapahtuvat ulkona ja kutsuvieraat on jaettu useammalle eri alueelle, jotta kontaktit voidaan minimoida. Kulkua telakalle on porrastettu ja lisäksi kaikille paikalle tuleville on jaettu jo etukäteen koronaturvallisuusohjeistus. Saapuessaan vieraat saavat lisäksi oman käsidesin ja maskin, jota on käytettävä juhlallisuuksissa ruokailua lukuun ottamatta. Tilaisuus myös kuvataan suorana lähetyksenä, joten sitä on mahdollista seurata etänä.
Rauma Marine Constructionin toimitusjohtaja Jyrki Heinimaa pitää tärkeänä, että pitkään jatkuneiden poikkeusolojen keskellä hienoa projektia päästään myös juhlistamaan.
”Tiukoilla koronaturvatoimilla pystymme tänään juhlimaan tätä tärkeää tapahtumaa. Olemme työskennelleet yhdessä yli vuoden ajan. Tallinkin JA RMC:n projektitiimit ansaitsevat suuren kiitoksen haastavissa olosuhteissa tekemästään työstä. Pääsemme nyt uuteen vaiheeseen MyStarin rakennustöissä, kun työt siirtyvät aluksen ulkopuolelta sisätiloihin. Samalla voimme alkaa kääntää katsettamme Itämeren ympäristöystävällisimmän aluksen seuraavaan virstanpylvääseen”, Heinimaa sanoo.
Seuraava merkittävä etappi rakennusprojektissa on MyStar -aluksen luovutus Rauman telakalta Tallinkille, jonka on määrä tapahtua vuoden 2022 alkupuoliskolla.
Faktaa Tallink MyStar-aluksesta:
- Pituus: 212 m
- Leveys: 30,6 m
- Syväys: 7 m
- Bruttovetoisuus: 50 000
- Nopeus: 27 solmua
- Kaistametrit: 3 190
- Matkustajat: 3 000
- Hytit: 48