American Express Global Business Travel (GBT) ja matka-, hotelli- ja tapahtumahankintojen teknologioiden toimittaja Cvent ovat luoneet uudet tarjouspyyntöihin liitettävät standardikysymykset tukeakseen yrityksiä niiden vastuullisuustavoitteissa liikematka- ja kokoussektorilla.
Uusien kysymysten tavoitteena on standardisoida ja lisätä kestävää kehitystä ja monimuotoisuutta koskevien tietojen saatavuutta hotelli- ja tapahtumapalveluiden yhteydessä. GBT:n Global Business Consulting (GBC) -tiimin ja Cventin yhteistyössä alan toimijoiden kanssa kehittämä hanke tekee tietojen keräämisestä ja vaihdosta tehokkaampaa, kun yritykset ja palveluntuottajat aloittavat hankintakauden 2022.
Hotellit hyötyvät siitä, että tietopyyntöihin vastaamiseen kuluva aika lyhenee. GBC-tiimin vetäjä Nina Marcello toteaa: ”Kun liikematkustus ja tapahtumat vilkastuvat, myös tarjouspyyntöjen yhteiskuntavastuun kysymysten määrä kasvaa. GBC ja Cvent työskentelivät yhdessä sidosryhmiensä kanssa tarjotakseen ratkaisun, joka tehostaa kestävää kehitystä ja tietojen saatavuutta. Tämä hanke tukee sekä meidän omia ympäristö- ja yhteiskuntavastuun periaatteitamme että palveluntuottajien ja yritysten vastuullisuustavoitteita.”
Kehitystyötä varten haastateltiin yrityksiä, globaaleja hotellibrandeja, liiikematkatoimistoja ja konsulttiyrityksiä ja työn tuloksena syntynyt uusi moduuli on yritysten matkapalvuista vastaavien henkilöiden käytettävissä Cvent Transientissa tarjouspyyntöjä laadittaessa. Kysymysten avulla saadaan jatkossa selville yksityiskohtaista tietoa mm. hiilidioksidipäästöistä. Se tarjoaa matkailuelinkeinolle tilaisuuden tukea kestävää kehitystä ja monimuotoisuutta entistä paremmin. Hotellipalvelujen tarjoajat ovat vastanneet 47 kysymykseen, jotka liittyvät heidän kiinteistöprofiilinsa Cvent Transient -ratkaisussa.
Hotelliketjut voivat jatkossa kerätä tietoja kiinteistöistään ja tuoda ne omaan kiinteistöprofiiliinsa. Travel Managerit voivat käyttää Cventin raportointitoimintoa arvioidakseen toimittajien vastauksia tarjouspyyntöprosessin aikana saatujen tarjoustietojen rinnalla, jotta ostopäätökset vastaisivat paremmin organisaation yhteiskuntavastuun tavoitteita.