Norwegian Air Shuttle eli Norwegian on palannut pohjoismaisille taivaille uudistuneena, rajun laihdutuksen ja saneerauksen kokeneena. Yhtiö lentää nyt marraskuun 2021 tilanteessa 51:n Boeing 737NG / 737-800 kapearunkoisen ilma-aluksen laivastolla, kun ennen pandemiaa Norwegian operoi yli 150 koneen voimin. Lisäksi tuleville vuosille oli tehty tilaukset jopa 190 uudesta, tehtaantuoreesta Boeing-koneesta.
”Suurin muutos pandemiaa edeltäneeseen aikaan on kaukoliikenteen karsiminen liiketoiminta-ajatuksestamme”, sanoo päättyneellä viikolla Suomessa vieraillut yhtiön tuore CEO Geir Karlsen. Tämä tarkoittaa samalla sitä, että kaukoliikenteen myötä syntyneet verkostolentoyhtiön piirteet ovat karsiutuneet pois. Norwegian on palannut juurilleen pohjoismaiseen ja eurooppalaiseen lentoliikenteeseen keskittyneenä halpalentoyhtiönä, joka lentää lähinnä vapaa-ajan matkailijoille eli turisteille suunnattuja point-to-point-lentoja keskipitkillä ja lyhyillä etäisyyksillä Pohjoismaiden sisäisillä ja Euroopan reiteillä.
Kaukoliikenne karsittiin pois
Aikana ennen pandemiaa Norwegianin mannertenvälisen Atlantin liikenteen toimintamalliksi oli muotoutunut operoida merkittävällä määrällä Boeing 787-Dreamliner -kalustoa Lontoon Gatwickista Yhdysvaltojen kohteisiin. Nämä lennot tarvitsivat syöttöliikennettä muualta Euroopasta ja Pohjoismaista, mitä varten luotiin yhteydet sekä omilla että yhteistyökumppaneiden koneilla. Tämä toimintamalli on nyt historiaa ja Dreamlinerit ovat palautuneet leasingyhtiöille kuten iso osa B737 -kalustostakin.
Velat kuriin
Ennen pandemiaa yhtiön velkamäärä nousi jopa NOK 82 miljardiin (n. € 8 mrd). Uusia suuria konetilauksia oli tehty Boeingilta. ”Nyt velat miinus kassavarat ovat aika lähellä nollaa”, kehaisee Geir Karlsen. Hän nousikin viime kesänä Norwegianin ykköspaikalle talousjohtajan tuolilta – varmastikin hyvin perustelluista syistä. Siinä CFO:n roolissaan Karlsen joutui vetämään Norwegianin tiukkoja säästöohjelmia läpi jo ennen pandemiaa, mm.loppuvuodesta 2019 noin 200 miljoonan euron kokoista Focus-2019 -ohjelmaa. Sen taustalla osaltaan olivat kalustovaikeudet eli Boeing 737 MAX -koneiden pitkä lentokielto sekä Boeing 787 Dreamlinereiden Rolls Royce -moottoreiden toimintahäiriöt ja -hankaluudet.
Kustannukset alas
”Olemme onnistuneet nyt vuonna 2021 saamaan jopa 40 prosenttia alhaisemmat konekohtaiset kustannukset kuin vuoden 2019 taso”, sanoo Karlsen. Koneita on leasingyhtiöillä yhä toimettomina suuria määriä eripuolilla maailmaa ja tarjontaa on yhä enemmän kuin kysyntää. ”Norjassa olemme jo saaneet lentokoneiden miehistöt takaisin töihin. Väkeä on nyt yhteensä töissä noin 6000 henkilöä. Miehistötukikohtia on myös Kööpenhaminassa, Helsingissä, Málagassa ja Alicantessa ja pian myös Tukholman Arlandassa” sanoo Karlsen.
Omistus kotimaahan
Norwegianin omistus on nyt taas vakaasti norjalaisissa ja Norjassa toimivien yhteisöjen ja omistajien käsissä. Pandemian aikana tehtyjen rahoitus- ja osakejärjestelyjen seurauksena omistusta oli päätynyt myös kiinalaisille tahoille yli 12 % ja irlantilaisille noin 15 %. Irlannissa toimii merkittäviä lentokoneiden leasingrahoitukseen suuntautuneita toimijoita, mikä selittää irlantilaisen omistuksen osuuden, kun yhtiön sitoumuksia pandemiakriisin aikana ratkottiin.
Kasvua ensi kesäksi
Ensi kesäkaudeksi Norwegian tähtää jo 70 koneen laivastoon, Boeing 737-800 ja myös MAX-versioita. Yhtiön eri hubeissa olisi 38-40 konetta Norjassa, 10-15 konetta Tanskassa, 8-10 konetta Ruotsissa ja Suomessa 2-4 konetta. Alkaneen talvikauden 2021-22 reittisuunnitelmat Suomessa pitävät sisällään kahdella koneella 11 lentokohdetta, joista Suomessa Helsingin lisäksi lennetään Ouluun, Rovaniemelle, Kittilään ja Ivaloon. Tälle hurrraavat ainakin Lapin matkailun yrittäjät ja muut pohjoisen toimijat. Kesäliikennekaudella 2022 Suomessa ja Suomesta lennettävien reittien lukumäärä nousee jo 26:een ja Suomeen beisattujen koneiden määrä tuplaantuu neljään.