Finnlinesin tilaaman hybridiroro-sarjan kolmas alus, Finneco III, on laskettu vesille China Merchants Jinling (Jiangsu) -telakalla Kiinassa 22.11.2021.
Finneco-sarjan alukset ovat 238 metriä pitkiä ja lastikapasiteetti on 5 800 kaistametriä. Verrattuna yhtiön tämän hetken isoimpiin roro-aluksiin lastikapasiteetti kasvaa lähes 40 %.
Aloittaessaan liikenteessä uudet hybridiroro-alukset vähentävät Finnlinesin laivaston ympäristövaikutuksia ja parantavat energiatehokkuutta. Aluksiin asennettavat litiumioniakkujärjestelmät mahdollistavat päästöttömät satamakäynnit, vähäpäästöiset kaksitahtimoottorit, pakokaasupesurit, aurinkopaneelit ja innovatiivinen ilmavoitelujärjestelmä vähentävät varustamon mukaan päästöjä entisestään.
Finnlinesin 500 miljoonan euron uudisrakennusohjelmaan kuuluu kolmen hybridiroro-aluksen lisäksi kaksi ekotehokasta Superstar ropax-alusta. Hybridiroro-alukset aloittavat liikennöinnin Finnlinesin Itämeren, Pohjanmeren ja Biskajan liikenteessä 2022 ja Superstar ropax-alukset Finnlinesin Naantali–Långnäs–Kapellskär-reitillä 2023.
“Kunnianhimoinen strategiamme palvelujen laajentamiseksi vastaa kasvaneeseen kysyntään. Tuomme liikenteeseen lähivuosina yhteensä viisi uutta alusta, mikä kasvattaa merkittävästi lasti- ja matkustajakapasiteettiämme. Parannamme suorituskykyämme ja samalla vähennämme laivastomme ympäristövaikutuksia. Hybridialukset tulevat olemaan innovatiivisia ja tehokkaita laivoja. Ne ovat osa laivastomme vastuulliseen ja kestävään toimintaan tekemiämme investointeja”, Finnlinesin toimitusjohtaja Emanuele Grimaldi sanoo.