Finnlines tuo isomman aluksen liikennöimään Suomen ja Ruotsin välille ja kertoo näin parantavansa palvelujaan kuljetusyhtiöille ja yksityisille matkustajille. Alus tulee liikennöimään Suomen lipun alla. Finnlinesin ilmoitus suuremmasta kapasiteetista tulee vain viikko sen jälkeen, kun ruotsalainen Stena Line kertoi uudesta Hanko-Nynäshamn reitistään (ks. Matkaviikko 7.12.).
Finnlines lisää kuljetuskapasiteettiaan Suomen ja Ruotsin välillä ja viettää 25. juhlavuotta tällä reitillä.
Europalink alkaa liikennöidä Suomen ja Ruotsin välillä sisaralus Finnswanin parina.
Tammikuun 2022 lopussa ropax-laiva Europalink korvaa Finnfellow’n Naantali–Långnäs–Kapellskär-reitillä, sen jälkeen, kun Finnfellow on korvannut Finnswania tämän ollessa suunnitellulla kuivatelakoinnilla tammikuun alussa. Telakoinnin yhteydessä Finnswanin yleiset tilat uudistetaan. Rahtikapasiteetti kasvaa 1 200 kaistametrillä ja matkustajakapasiteetti yli 100:lla. Alus aloittaa liikennöinnin reitillä Suomen lipun alla ja työllistää noin 80 suomalaista merenkulkijaa.
Europalink kuuluu viiden ropax-laivan sarjaan, joista Finnswan on liikennöinyt reitillä vuodesta 2018 alkaen. Uuden laivan tullessa reitille aamu- ja iltalähdöillä on yhtä suuri kapasiteetti ja asiakkailla on saatavilla yhdenmukaiset ja monipuoliset palvelut ja tilat. Ennen siirtymistä Suomen ja Ruotsin väliselle reitille, Europalinkin yleiset tilat päivitetään. Finnfellow siirtyy Naantalista Malmö–Travemünde-reitille.
Tärkeä meriyhteys jo 25 vuotta
Finnlinesin merisilta Naantalin ja Kapellskärin välillä on toiminut jo 25 vuotta. Merkkipäivää vietetään 16.12.2021. Europalinkin tulon myötä Finnlines vahvistaa asemaansa suurimpana merikuljetusten tuottajana Suomen ja Ruotsin välillä.
Finnlinesin kattava reittiverkosto tarjoaa Suomen vientiteollisuudelle säännöllisen ja luotettavan väylän Euroopan markkinoille sekä varmistaa huoltovarmuuden kannalta tärkeät tavarakuljetukset ulkomailta Suomeen. Finnlines tuottaa jatkossakin kestäviä ja ympäristöystävällisiä kuljetuspalveluitaan markkinoiden ehdoilla ja ilman julkista tukea.
”On syytä muistaa, että Suomi on riippuvainen merikuljetuksista, niiden sujuvuudesta ja kilpailukyvystä. Meidän tulee kyetä tarjoamaan riittävästi kapasiteettia asiakkaillemme, joiden liiketoiminta on riippuvainen luotettavista merikuljetuksista. Tarjoamme asiakkaillemme kustannustehokasta ja säännöllistä reittiliikennettä pienimmillä CO2-päästöillä kuljetettua lastiyksikköä kohden. Meneillään oleva 500 miljoonan euron uudisrakennusohjelma varmistaa, että myös jatkossa olemme hyvin asemoituneena raivaamassa kestävää merenkulkualan polkua,” sanoo Finnlinesin toimitusjohtaja Emanuele Grimaldi.
Europalinkin tekniset tiedot:
Rakentamisvuosi 2007
Pituus 218,8
Leveys 30,5
Bruttovetoisuus 45 923
Kaistametrit 4 215 m
Matkustajamäärä 554