Marraskuussa VR:n kotimaan kaukoliikenteessä tehtiin yhteensä noin 935 000 matkaa, noin 66 % enemmän kuin vuoden 2020 marraskuussa ja noin 28 % vähemmän kuin vuonna 2019. VR Transpointin rautatiekuljetusten volyymit olivat marraskuussa 2 % suuremmat vuodentakaiseen verrattuna ja tavaraa kuljetettiin rautateitse noin 3,2 miljoonaa tonnia. Yhteensä tänä vuonna tammi–marraskuussa on tehty 7,5 miljoonaa kotimaan kaukoliikenteen matkaa ja tavaraa kuljetettu rautateitse 34,0 miljoonaa tonnia.
Eniten matkustus kasvoi marraskuussa lokakuuhun verrattuna Helsingin ja Jyväskylän (+121 %), Helsingin ja Turun (+103 %) sekä Helsingin ja Oulun (+101 %) välillä.
”Ensi viikolla alkaa yksi junamatkustuksen vilkkaimmista sesongeista. Muutaman suosituimman yöjunan hytit on myyty loppuun, mutta keskimäärin junissa on vielä hyvin tilaa. Lähtöajasta joustamalla pääsee myös matkaamaan hytissä pohjoiseen. VR tarjoaa tähän joulusesonkiin uusia matkatavaroiden kuljetuspalveluita. Junissa suositellaan vahvasti maskin käyttöä ja ravintolavaunussa on koronapassi käytössä”, kertoo matkustajaliikenteen johtaja Topi Simola.
Rautatiekuljetusten volyymit viime vuotta edellä
VR Transpointin rautatiekuljetuksissa kuljetusvolyymit nousivat
marraskuussa 2 % viime vuoteen verrattuna ja olivat 3,2 (3,1) miljoonaa
tonnia. Tänä vuonna tammi-marraskuussa on rautateitse kuljetettu tavaraa
34,0 (33,1) miljoonaa tonnia, joka on 3 % enemmän kuin edellisenä
vuonna. Kotimaan rautatiekuljetusten volyymit kasvoivat
tammi-marraskuussa 9 %. Kansainvälinen liikenne on puolestaan vähentynyt
7 % viime vuoteen verrattuna.
Marraskuun kaukoliikenteen täsmällisyyttä heikensivät liikenteenhoitojärjestelmiin liittyvät syyt
Kaukoliikenteen junista täsmällisiä oli marraskuussa yhteensä 89,8 %. Täsmällisyystavoite ei täyty, jos kaukoliikenteen juna on 5 minuuttia tai enemmän myöhässä. Suurin osa (47 %) kaukoliikenteen myöhästymisistä johtui radasta, 29 % VR:stä johtuvista syistä ja 24 % muista syistä.
VR:n lähiliikenteen junista (R, Z, G, M, D, T) täsmällisiä oli 92,3 %. Täsmällisyystavoite ei täyty, jos lähiliikenteen juna on 3 minuuttia tai enemmän myöhässä. Suurin osa (58 %) myöhästymisistä johtui muista syistä, 25 % radasta ja 17 % VR:stä johtuvista syistä.
HSL:n lähiliikenteen junien keskimääräinen myöhästyminen oli elokuussa 0,93 minuutin verran. Suurin osa myöhästymisistä (65 %) muista syistä, 25 % radasta johtuvista syistä ja 11 % VR:stä johtuvista syistä.