Omikron-koronavirusmuunnos ja käynnissä oleva flunssakausi lisäävät sairauspoissaoloja Finnairin ja sen yhteistyökumppanien tiimeissä. Tämän takia Finnair kertoo karsivansa ennakoivasti noin 20 % helmikuun liikenneohjelmastaan ja tarjoaa asiakkailleen muita lentovaihtoehtoja.
Liikenneohjelman keventämisellä tuetaan lentoliikenteen sujuvuutta tilanteessa, jossa sairauspoissaolojen ennustetaan kasvavan eri toiminnoissa.
“Sairauspoissaolot vaikuttavat nyt monien lentoyhtiöiden ja lentoasemien toimintaan sekä Suomessa että ympäri maailmaa. Pyrimme ratkaisemaan resurssihaasteita perumalla lentoja ennakoivasti, jotta viime hetken peruutuksilta vältyttäisiin. Näin asiakkaillemme jää riittävästi aikaa varautua muutoksiin ja muokata matkasuunnitelmiaan tarpeen mukaan”, kertoo Finnairin kaupallinen johtaja Ole Orvér.
”Liikenneohjelman keventäminen on tarpeellista, jotta voimme tarjota sujuvan matkustuskokemuksen odotettavissa olevassa haastavassa resurssitilanteessa,” Orvér sanoo.
Suurin osa perutuista lennoista on reiteillä, joilla Finnairilla on useita päivittäisiä lentoja, jolloin asiakkaille voidaan tarjota korvaavaa lentoa yleensä samalle päivälle. Näitä ovat esimerkiksi Tukholma, Oslo, Kööpenhamina, Pariisi ja Rooma.
Muutoksia tulee
myös joihinkin kaukolentoihin: Finnairin uuden Dallasin reitin lentojen
aloituspäivä siirtyy helmikuulta maaliskuun 27. päivään. Myös Nagoyan
lentojen aloitus ja Osakan reitin lisävuorot siirtyvät kesäkaudelle
2022. Lisäksi Finnair vähentää Singaporen viikkovuoroja kahteen ja
Hongkongin viikkovuoroja kolmeen.
Finnair on suoraan yhteydessä sähköpostilla asiakkaisiin, joiden
lentoihin tulee muutoksia, ja tekee parhaansa etsiäkseen asiakkaille
korvaavan lennon. Asiakas saa uuden lennon tiedot sähköpostilla ja ne
näkyvät myös Varaukseni-palvelun tai Finnairin mobiilisovelluksen
kautta. Asiakas, jonka lento on peruttu, voi vaihtoehtoisesti hakea
takaisinmaksua käyttämättä jääneistä lentolipuista.
Finnair on pandemian aikana tarjonnut poikkeuksellisen joustavuuden kaikkiin lentolippuihinsa, ja asiakkaat ovat voineet muuttaa matkustuspäiviään. Muutoksia voi tehdä vapaasti varauksiin vielä 28.2. asti, ja sen jälkeen yhden kerran. Asiakkaat ovat hyödyntäneet tätä mahdollisuutta aktiivisesti, ja muutospyynnöt ovat myös ruuhkauttaneet Finnairin asiakaspalvelua, jonne on rekrytoitu kymmeniä uusia asiakaspalvelijoita. Useimmissa tapauksissa asiakas voi tehdä muutoksen itse Varaukseni-palvelun kautta.
Viime hetken peruutukset lentoihin ovat edelleen mahdollisia sairauspoissaolojen tai esimerkiksi sään aiheuttamien rajoitusten vuoksi. Peruutuksia voi aiheuttaa myös 17.1. alkavaksi ilmoitettu Ammattiliitto Pron lakko, joka liittyy kahden ammattiliiton väliseen kiistaan, jossa Finnair ei ole osapuolena. Lakko vaikuttaisi kuitenkin Finnairin lentojen huoltoon. Finnair on tehnyt erityisjärjestelyjä turvatakseen lentokoneiden huoltotoiminnan jatkuvuuden myös lakkotilanteessa.