Euroopan ilmailu- ja lentoliikennetahoja on tammikuun puolivälissä puhuttanut järjenvastainen ilmiö: Euroopan ilmatilassa lennetään tuhansia ja tuhansia tyhjiä lentoja. Niiden ainoa tarkoitus on varmistaa, että po. lentoyhtiö onnistuisi säilyttämään slotinsa eli liikennöintioikeutensa etenkin tietyillä ruuhkaisilla lentoasemilla.
Asia nousi polttopisteeseen kun Lufthansa-konsernin ykkösmies Carsten Spohr kertoi saksalaisen Frankfurter Allgemeinen Sonntagszeitungissa Lufthansan lentävän jopa 18 000 tyhjää lentoa kuluvalla talviliikennekaudella vain säilyttääkseen nousu- ja laskeutumisoikeutensa myös koronan jälkeisessä maailmassa. LH:n konserniyhtiö Brussels Airlines lentää saman tiedon mukaan jopa 3 000 tyhjää ’haamulentoa’. Tilanteen syntyyn on johtanut tietenkin koronapandemian heikentämä matkustuksen kysyntä suhteessa normaaliajan sloteihin ja volyymeihin.
Taustalla on lentoyhtiöiden velvoite käyttää vähintään minimiosuus niille myönnetyistä sloteista. Mikäli näin ei menetellä, on uhkana menettää laskeutumis- ja nousulupia, joista normaalioloissa on kova kysyntä ja jonotuslistat suurilla ja ruuhkaisilla Euroopan keskeisillä lentoasemilla.
Eri lentoyhtiöt ovat antaneet toisistaan poikkeavia lausuntoja asiassa. YLE:n mukaan Finnair kertoo, ettei se lennä ns. haamulentoja. Motiivia operoida vähäisemmilläkin matkustajatäytöillä perustellaan usein lentorahdin samanaikaisella, hyvällä kysynnällä.
EU:n komissiota on myös vaadittu muuttamaan nousu- ja laskeutumisoikeuksia koskevia sääntöjä, jotta tällaiset, ympäristöön kohdistuvat aiheettomat päästöt ja myös lentoyhtiöiden jo riutuvaan talouteen kohdistuva järjettömyys saataisiin eliminoitua.