Virossa on varsin hyvä julkinen liikenne ja maan rautatieyhtiö Elron on toimiva osa sitä. Suomesta Viroon matkustetaan paljon omilla autoilla sekä ryhmämatkoille busseilla. Jalkamatkustajat viipyvät usein pääkaupungissa Tallinnassa. Näin ei tarvitse olla, sillä Elronin moderneilla junilla pääsee lähes kaikkiin vähänkin suurempiin asutuskeskuksiin – Pärnua lukuunottamatta.
Elronin porkkanankeltaiset junat ovat Suomessa pääkaupunkiseudulla tutuksi tulleita sveitsiläisiä flirt-junia, hieman leveämpiä tosin. Osa junista on sähköisiä, osa dieseljunia, koska kaikki Viron rataosuudet eivät vielä ole sähköistettyjä. Junien ulkonäkö ja matkustusmukavuus on kuitenkin sama ja hyvä riippumatta käyttövoimasta. Nopeudeltaan junia on kahdenlaisia, pika- eli expressjunia ja tavallisia junia.
Tallinnan päärautatieasema on nimeltään Balti Jaam.
Balti Jaam sijaitsee kuin risteyksenä Vanhan kaupungin ja Kalamajan alueiden välissä. Se on Viron suurin rautatieasema, josta lähtee junia muun muassa Tarttoon, maan koillisosiin Rakvereen ja aina rajakaupunki Narvaan, länteen Paldiskin satamakaupunkiin ja etelään Viljandiin ja Viron ja Latvian rajakaupunki Valgaan.
Pikajunalla vaikkapa Tarton matka Tallinnasta sujuu alle kahdessa tunnissa, kun tavallinen juna vie 2 tuntia 20 minuuttia. Vastaavasti Narvaan pikajunan 2 h 10 min venyy 2 h 35 minuutiksi tavallisella junavuorolla, useampien pysähdysten vuoksi. Etelän suunnassa Viljandiin matkustusajat ovat 1h 50 min ja 2h 10 minuuttia.
Kaksi lippuluokkaa
Myös matkustusluokkia tai pikemminkin lippuluokkia on kaksi. Ensimmäiseen luokkaan lipun ja myös istumapaikan voi varata ennakkoon. Pitemmillä, kaupunkien välisillä matkoilla Elronin myyntijohtaja Ronnie Kongo suosittaa paikanvarausta, siis samalla 1. luokan lippua matkailijoille. Paikanvarausoikeus ja paikkalippu tarkoittavat vain hieman korkeampaa lipun hintaa: Tallinna-Tartto pikajunan ennakkoon verkosta ostettava normaalilippu tällä hetkellä € 10.56 ja ensimmäisen luokan lippu paikanvarausoikeuksineen € 15.05. ”Alennuksia myönnetään alle 20-vuotiaille, opiskelijoille ja yli 65-vuotiaille, kuitenkin ensimmäisen luokan lipuista.”
Suomalaisista VR:n junalipuista poiketen kannattaa ottaa huomioon, että ennakkoon junien liput tulevat myyntiin vasta 10-14 päivää ennen matka-ajankohtaa. ”Joitakin perjantain ja sunnuntain ruuhkavuoroja lukuunottamatta juniin yleensä mahtuu hyvin”, sanoo Ronnie Kongo. ”Vuonna 2025 on tulossa uusia junia ja myös uusi varausjärjestelmä.”
Omat eväät junamatkalle!
Junalipun voi ostaa online, siis verkosta, jopa 15 %:n alennuksella, mutta tavallisen lipun voi ostaa myös junan lippulaitteesta maksukortilla. Junissa on henkilökuntaa, mutta vieraiden kielten, englannin tai suomen kielen osaamista ei voida taata. Junissa ei ole ravintolavaunuja tai muuta ruoka- tai juomamyyntiä. Omat eväät ovat kuitenkin, alkoholijuomia lukuunottamatta, sallittuja junissa. Junaan voi ottaa mukaansa myös polkupyörän, josta ajalla 01.04.-31.10. peritään lisämaksu. Polkupyörä, tosin kuin Suomessa pääkaupunkiseudun flirt-junissa, ripustetaan ja kiinnitetään ylös koukkuun roikkumaan. Myös pyörätuoli mahtuu juniin. Pitemmillä matkoilla on syytä varata paikka ja ilmoittaa pyörötuolista ennalta.
Miksi juna?
”Junat ovat muita liikennevälineitä väljempiä, niissä voi matkan aikana tehdä asioita: on wi-fi ja sähköpistoke myös matkapuhelimen tai lap-topin lataamiseksi. Joihinkin kohteisiin pääsee suoralla junalla, kun esim. bussi edellyttää vaihtoa. Junat ovat ympäristöystävällisiä ja Elronin sähköjunien määrä kasvaa yhä 2024-25. Junat ovat usein nopeampia kuin maantieliikenne ja ne ovat täsmällisiä, siis hyvin aikataulussa”, sanoo Ronnie Kongo. ”Junamatkustuksessa on tunnepuolella myös yhä hitunen matkustamisen romantiikkaa jäljellä!”
Junareitit,aikataulut ja lipunostomahdollisuus löytyvät osoitteesta elron.ee.