Tammi-kesäkuussa 2022 Suomesta matkusti Saksaan 192 963 henkilöä, mikä tarkoittaa huimaa +491 %:n kasvua vuoden takaiseen verraten. Koko vuoden 2021 saldo oli 155 801 matkustajaa. Kipuamista on yhä paljon nykyisistä kasvaneistakin luvuista reilusti yli 300 000 vuotuisen matkustajan lukuihin ennen pandemiaa.
Saksan valtion matkailutoimisto GNTB:ssä (German National Tourist Board) tulevaisuuden odotukset ovat yhä realistisen varovaisia. Kasvaneet energia- ja elinkustannukset niin lähtö- kuin kohdemaassa eivät mahdollista ilon kiljahduksia, vaan realiteettina jäädään seuraamaan, riittääkö kansalaisilla varoja matkustaa. Tekevätkö ´kallistunut sähkö ja muu energia sekä kohonneet elinkustannukset liian suuren loven yhä useamman talouteen!
Saksa on suomalaisten ulkomaan matkustuksessa hyvällä pistesijalla numero neljä, Ruotsin, Viron ja Espanjan jälkeen. Suosituimmat kohteet ovat Berliini ja München ja sitten joukko muita alueita. ”Saksan imagoa rakennamme pitkälti kulttuurimatkailun näkökulmasta. Maassa on mm. 51 Unescon maailmanperintökohdetta sekä yli 100 luonnonpuistoa”. sanoo GNTB:n pohjoimaisia toimintoja Tanskasta käsin luotsaava Bo Lauridsen.
Näitä ja muutamia muuta teemoja pohdittiin GNTB:n koolle kutsumassa German Days -iltapäivässä Helsingin Vallilassa syyskuun 8. päivänä. GNTB jatkaa Saksan matkailun edistämistä maailmalla yhä 27 toimiston ja noin 200 työntekijän voimin, mutta Moskovan toimisto on jouduttu sulkemaan.
German Days -tapahtuma on järjestetty vuodesta 2015 lähtien kohderyhmänä matkakaupan väki sekä media, nykyään yhä kasvavassa määrin myös erilaiset bloggaajat tai influensserit, kuten heitä on ryhdytty kutsumaan.
Iltapäivässä keskeisiksi teemoiksi nostettiin myös ”maata eli pintoja pitkin matkustaminen”, so. junat ja laivat sekä toisaalta saksalaiset viinit! Tilaisuuden seremoniamestarina Vallilassa hääri toimittaja ja maailmanmatkaaja Riku Rantala.
Kuva yllä: GNTB:n pohjoismaiden johtaja Bo Lauridsen puhuu German Days -tapahtumassa