Finnairin kolmen ensimmäisen vuosineljänneksen 2022 nettotulos on edelleen tappiollinen. Vuoden vilkkaimman kolmannen neljänneksen (Q3) vertailukelpoinen liiketulos ylsi positiiviseksi kausiluonteisuuden ja patoutuneen kysynnän ansiosta. Uusitun strategian toteutus on käynnistynyt Finnairissa.
Heinä–syyskuu 2022 (Q3)
- Osakekohtainen tulos oli -0,03 euroa (-0,08)*.
- Liikevaihto kasvoi 260,6 prosenttia vertailukaudesta ja oli 719,2 miljoonaa euroa (199,4).
- Vertailukelpoinen liiketulos oli 35,2 miljoonaa euroa (-109,1). Liiketulos oli 19,2 miljoonaa euroa (-106,0).
- Poikkeuksellisen korkean polttoaineen hinnan negatiivinen kustannusvaikutus oli noin 125 miljoonaa euroa** vertailukauteen verrattuna.
- Matkustajamäärä kasvoi 255,9 prosenttia 2,8 miljoonaan (0,8).
- Tarjotut henkilökilometrit (ASK) kasvoivat 153,7 prosenttia 8 356,5 miljoonaan kilometriin (3 293,5).
- Matkustajakäyttöaste oli 80,1 prosenttia (41,6).
Tammi–syyskuu 2022 (Q1-3)
- Osakekohtainen tulos oli -0,39 euroa (-0,28).
- Liikevaihto kasvoi 292,9 prosenttia vertailukaudesta ja oli 1 669,3 miljoonaa euroa (424,9).
- Vertailukelpoinen liiketulos oli -181,8 miljoonaa euroa (-403,6). Liiketulos oli -238,6 miljoonaa euroa (-394,2).
- Korkean polttoainehinnan negatiivinen kustannusvaikutus oli noin 303 miljoonaa euroa** vertailukauteen verrattuna.
- Matkustajamäärä kasvoi 399,9 prosenttia 6,6 miljoonaan (1,3).
- Tarjotut henkilökilometrit (ASK) kasvoivat 290,9 prosenttia 23 112,9 miljoonaan kilometriin (5 913,3).
- Matkustajakäyttöaste oli 65,9 prosenttia (35,7).
* Ellei toisin mainita, sulkeissa esitetyt luvut viittaavat vertailukauteen eli vastaavaan ajanjaksoon edellisenä vuonna.
** Polttoaineen hinnan vaikutus valuutan ja suojausten vaikutukset mukaan lukien.
Lentomatkustuksen kysyntä on lähes normalisoitunut erityisesti Euroopassa ja Yhdysvalloissa. Finnair arvioi lentävänsä vuoden 2022 kolmannen neljänneksen aikana keskimäärin noin 70 prosentin kapasiteetilla vuoden 2019 vastaavaan ajanjaksoon verrattuna tarjotuilla henkilökilometreillä mitattuna ja neljännen neljänneksen aikana samalla tai hieman korkeammalla tasolla kuin kolmannella vuosineljänneksellä. Lentokoneiden vuokraukset miehistöineen toisille lentoyhtiöille nostavat käytössä olevan kapasiteetin kolmannella vuosineljänneksellä yli 80 prosenttiin ja neljännellä vuosineljänneksellä noin 80–85 prosenttiin, riippuen tulevista vuokrasopimuksista.
Finnair arvioi lentävänsä vuoden 2022 neljännen neljänneksen aikana keskimäärin noin 70 prosentin kapasiteetilla vuoden 2019 vastaavaan ajanjaksoon verrattuna tarjotuilla henkilökilometreillä mitattuna. Lentokoneiden vuokraukset miehistöineen toisille lentoyhtiöille nostavat käytössä olevan kapasiteetin noin 80 prosenttiin.
Lyhyellä aikavälillä matkustuksen vahvan kysynnän ennustetaan jatkuvan, mikä tukee Finnairin yksikkötuottoja vuoden 2022 kesäkuukausien tapaan. Finnairin toimintaympäristön merkittävä epävarmuus kuitenkin jatkuu edelleen, koska polttoaineen hinta on poikkeuksellisen korkea ja Venäjän ilmatilan sulun pituus, inflaation vaikutus kysyntään ja kustannuksiin sekä koronapandemian ja siihen liittyvien toimenpiteiden kehitys ovat epäselviä. Yhtiö toistaa ohjeistuksensa, jonka mukaan vuoden 2022 vertailukelpoinen liiketulos tulee olemaan kolmatta vuotta peräkkäin huomattavan tappiollinen.
Finnairin toimitusjohtaja Topi Manner: ”Askel oikeaan suuntaan”
”Finnairin kolmannen neljänneksen nettotulos oli tappiollinen, mutta vertailukelpoinen liiketulos kääntyi voitolliseksi ensimmäistä kertaa sitten vuoden 2019 viimeisen neljänneksen. Positiivinen liiketulos kausiluontoisesti vilkkaimmalla neljänneksellä on askel oikeaan suuntaan, mutta edessä on pitkä tie yrityksen tervehdyttämiseksi. Kohtaamamme haaste on raskaan pandemian ja Venäjän ilmatilan sulun yhdistelmän takia ainutlaatuisen vaikea, ja siksi määrätietoiset toimet uuden strategian toteuttamiseksi ja kannattavuuden palauttamiseksi koko vuoden tasolla ovat välttämättömiä.
Kesäkauden aikana Finnair kuljetti 2,8 miljoonaa matkustajaa, kun pandemia-aikana patoutunut kysyntä jatkoi purkautumistaan. Liikevaihto nousi neljänneksellä 719,2 miljoonaa euroon (199,4) yksikkötuottojen hyvän kehityksen tukemana. Vertailukelpoinen liiketulos oli 35,2 miljoonaa euroa (-109,1), kun tekemämme toimet kustannusten karsimiseksi, myynnin tehostamiseksi ja tuottojen optimoimiseksi alkoivat näkyä. Kauden tulos oli kuitenkin raskaasta velkaantumisesta johtuvien korkeiden rahoituskulujen sekä dollarin vahvistumisesta aiheutuneiden valuuttakurssitappioiden vuoksi edelleen 37,2 miljoonaa euroa tappiolla.
Toimintaympäristömme merkittävät haasteet jatkuivat, ja kolmannen neljänneksen liiketulosta rasittivat edelleen poikkeuksellisen korkea polttoaineen hinta, vahva Yhdysvaltain dollari, pandemian jäljellä olevat vaikutukset muun muassa Kiinan matkustusrajoitusten muodossa sekä Venäjän ilmatilan sulusta johtuvat Aasian-reittien pidentyneet lentoajat kasvaneine operointikustannuksineen.
Koko Euroopan ilmailussa kesäkausi oli resurssipulan takia operatiivisesti vaikea. Lentojemme täsmällisyys oli eurooppalaisten lehtoyhtiöiden parhaimmistoa, Helsingin uuden hubin toimivuus oli selkeä vahvuus ja asiakastyytyväisyytemme pysyi hyvällä tasolla, nettosuositteluindeksi oli 40. Asiakkaat valitsivat meidät Skytraxin tutkimuksessa Pohjois-Euroopan parhaaksi lentoyhtiöksi, nyt jo 12. kertaa peräkkäin. Näistä saavutuksista kiitos kuuluu kaikille finnairilaisille, jotka päivittäin varmistavat parhaan mahdollisen asiakaskokemuksen ja operatiivisen laadun.
Venäjän ilmatilan sulku vaikuttaa merkittävästi Finnairin tuloksentekokykyyn pitkällä tähtäimellä, ja julkistimme syyskuussa strategian kannattavuuden palauttamiseksi. Keskeiset toimet tavoitteen saavuttamiseksi ovat maantieteellisesti aiempaa tasapainoisempi verkosto, laivaston optimointi, yksikkötuottojen vahvistaminen, kumppanuuksien hyödyntäminen, yksikkökustannusten pienentäminen, kestävän taseen rakentaminen ja vastuullisuus.
Strategian toteutustyö etenee parhaillaan kautta organisaation. Esimerkkeinä maantieteellisesti tasapainoisemmasta verkostosta ovat elokuussa avattu Mumbain-reitti sekä yhteistyö Qatar Airwaysin kanssa lentojen avaamiseksi kolmesta pohjoismaisesta pääkaupungista Dohaan marras–joulukuussa. Neuvottelut henkilöstön kanssa työehtojen muutoksista etenevät osana yksikkökustannustavoitettamme ja olemme saavuttaneet ehdolliset neuvottelutulokset kahden liittomme kanssa. Haemme säästöjä myös muista kulueristä. Aloitimme katsauskauden jälkeen lisäksi muutosneuvottelut yhtiön globaalin organisaatiorakenteen keventämisestä. Strategian toteutus etenee loppuvuoden aikana nopeasti jokaisella mainitulla osa-alueella ja vaatii kaikkien sidosryhmien myötävaikutusta”, sanoo Topi Manner Q3-tuloksen saatesanoina.