Rauman telakalla juhlistettiin tänään Spirit of Tasmania IV -aluksen kölinlaskua. Seremonia aloitti matkustaja-autolautan varsinaisen rakennusvaiheen telakka-altaassa. Rauma Marine Constructions rakentaa tasmanialaiselle TT-Line Companylle kaksi Spirit of Tasmania -alusta, jotka liikennöivät tulevaisuudessa haastavaa avomerireittiä Australian ja Tasmanian välillä. Projekti on kaikkien aikojen suurin yksittäinen vientikauppa Suomen ja Australian välillä, ja se enteilee RMC:lle vahvaa ensi vuotta.
Kuva (RMC): Rauman telakalla on vietetty tänään perjantaina 28.10. 2022 tasmanialaiselle TT-Line Companylle rakennettavan Spirit of Tasmania IV -aluksen kölinlaskuseremoniaa.
Australian ja Tasmanian välisen meriliikenteen merkittävä toimija TT-Line Company on tilannut RMC:lta kaksi samanlaista Spirit of Tasmania -alusta. Mittava projekti on kaikkien aikojen suurin yksittäinen Australian ja Suomen välinen vientikauppa. Raumalle projekti tietää töitä 3 500 henkilötyövuoden verran.
”Spirit of Tasmania -alusten suunnittelu ja tuotanto on edennyt sovitun aikataulun mukaisesti koronapandemiasta ja Ukrainan sodasta huolimatta. Projektin ensimmäisen aluksen kölinlasku on hieno osoitus tästä. Hyvin edennyt projekti enteilee myös vahvaa ensi vuotta. Liikevaihtoomme on odotettavissa vuodelle 2023 merkittävää kasvua”, RMC:n toimitusjohtaja Mika Heiskanen sanoo.
Spirit of Tasmanian toimitusjohtaja Bernard Dwyer kertoo, että tapahtuma merkitsee jännittäviä aikoja yritykselle.
”Kölinlasku on tärkeä askel projektissa, sillä sen myötä olemme jälleen askeleen lähempänä sitä, että valmiit laivat seilaavat Bassinsalmella. Olemme innoissamme, että voimme yhdessä kumppanimme RMC:n kanssa juhlistaa Spirit of Tasmania IV -aluksen rakentamisen edistymistä ajallaan kohti alkuvuoden 2024 luovutusta.”
”Rakennettavat alukset tulevat olemaan 40 prosenttia nykyisiä suurempia. Aluksiin tekemämme investoinnit ovat kokoluokassaan ainutlaatuisia ja tulevat tuottamaan merkittävää hyötyä Tasmanian matkailualalle sekä myös laajemmalle taloudelle.”
Aluksen kölilohko painaa 230 tonnia
Perinteinen kölinlasku juhlistaa aluksen varsinaisen rakennusvaiheen aloittamista, jota voidaan pitää laivan syntyhetkenä. Siinä aluksen kölilohko lasketaan telakkamonttuun, ja sen alle asetetaan perinteiset onnenlantit. Spirit of Tasmania IV -aluksen massiivinen kölilohko L-222 painaa noin 230 tonnia.
Tällä hetkellä Spirit of Tasmania -nimiset alukset kuljettavat vuosittain 450 000 matkustajaa. Uudet alukset tulevat liikennöimään erittäin haastavalla avomerireitillä Bassinsalmessa Australian Victorian osavaltiossa sijaitsevan Geelongin ja Tasmanian osavaltion Devonportin välillä. Alukset on suunniteltu varta vasten kyseiselle reitille.
Matkustajia aluksille mahtuu 1 800, ja niiden bruttovetoisuus on noin 48 000 tonnia. Uudet alukset korvaavat niin ikään Suomessa 1990-luvulla rakennetut sisaraluksensa. Ensimmäinen aluksista valmistuu vuoden 2024 alussa ja toinen vuoden 2024 lopulla.
RMC-telakan hieno australialaishanke tuo väisttämättä Matkaviikon skribentin mieleen raamatullisen, latinankielinen lausahduksen: ”Nemo propheta in patria – kukaan ei ole profeetta omalla maallaan”. Suomalaisvarustamot tilaavat matkustajalauttojen tonnistoaan Kiinasta, mutta Australiassa luotetaan suomalaiseen!