Finnair ilmoittaa aloittavansa muutosneuvottelut suunnitelmastaan toteuttaa matkustamopalvelu ulkoisen kumppanin kanssa Thaimaan ja Pohjois-Amerikan reiteillä. Mahdollinen alihankinta pyrittäisiin toteuttamaan vuoden 2023 loppuun mennessä.
Lentoyhtiön mukaan suunnitelman taustalla on tarve palauttaa Finnairin kannattavuus muun muassa yksikkökustannuksia vähentämällä sekä yksikkötuottoja vahvistamalla. Finnair on koronapandemian aikana tehnyt merkittävät tappiot ja Venäjän ilmatilan sulku vaikuttaa Finnairin kykyyn tehdä tulosta.
Finnairin mjukaan yhtiön ensisijaisena tavoitteena on ollut löytää kustannuksia vähentävät ratkaisut yhdessä henkilöstönsä kanssa. Finnair keskusteli syksyn aikana koko henkilöstön kanssa säästöistä, joita olisi toteutettu työehtojen muutoksilla. Finnair ehdotti matkustamohenkilöstölle muutoksia mm. miehistönkäytön tehokkuuteen, hotellisääntöihin ja pitkistä päivistä maksettaviin lisiin, kun Venäjän ilmatilan kiertäminen on pidentänyt lentoaikoja selvästi. Finnair saavutti neuvottelutuloksen joidenkin henkilöstöryhmien kanssa, mutta valitettavasti matkustamohenkilöstön kanssa neuvottelutulosta ei saavutettu. Tässä tilanteessa Finnairin on etsittävä muita keinoja kustannussäästöjen aikaansaamiseksi matkustamopalvelussa.
Alihankintasuunnitelma voisi toteutuessaan johtaa noin 450 työpaikan vähentymiseen Finnairin matkustamopalveluissa. Matkustamopalvelu työllistää Suomessa tällä hetkellä noin 1750 työntekijää. Finnairin Singaporen, Hongkongin ja Intian reiteillä sekä Kööpenhaminasta ja Tukholmasta Dohaan lennettävillä reiteillä matkustamopalvelu hankitaan jo nyt kokonaisuutena kumppanilta.
”Tavoitteenamme on edelleen löytää säästöratkaisut yhdessä sopien myös matkustamohenkilöstön kanssa. Tarvitsemme nyt neuvottelijoilta aitoa halua löytää yhdessä sellaiset ratkaisut, joilla matkustamopalvelu voitaisiin jatkossakin toteuttaa oman henkilöstön voimin ja työpaikkojen menetykset voitaisiin välttää. Vaihtoehdoista keskustelu on olennaisen tärkeä osa muutosneuvotteluprosessia”, sanoo Finnairin toimitusjohtaja Topi Manner.
Muutosneuvottelut alkavat 23.11. ja niiden arvioidaan kestävän vähintään kuusi viikkoa. Osana neuvotteluita käsitellään sosiaalisen tuen kokonaisuutta, jolla tuettaisiin mahdollisesti työnsä menettäviä uudelleentyöllistymisessä.
AKT vastaa ulosmarssilla – 100 lentoa jää lentämättä sunnuntaina ja maanantaina¨¨
Auto- ja Kuljetusalan Työntekijäliitto AKT ry:n osasto 208 eli Suomen Lentoemäntä- ja Stuerttiyhdistys ry protestoi Finnairin henkilöstöpolitiikkaa, huonoksi mainitsemaansa johtamista ja työntekijöiden irtisanomisilla uhkailua järjestämällä matkustamohenkilökunnan ulosmarssin, kerrotaan AKT:n julkilausumassa.
Ulosmarssi koskee Finnairin matkustamohenkilökuntaa ja sen Helsinki-Vantaalta lähteviä lentoja. Ulosmarssi alkaa sunnuntaina 20.11. kello 15 ja jatkuu maanantaihin 21.11. kello 15 saakka.
Finnairin mukaan ulosmarssin vuoksi joudutaan perumaan sata lentoa sunnuntain ja maanantain aikana.
Matkustamohenkilökuntaa edustava AKT on käynyt Finnairia edustavan Paltan kanssa säästöneuvotteluja ja tehnyt neuvotteluissa omia säästöehdotuksiaan. Ehdotukset eivät ole AKT:n mukaan Finnairille kelvanneet. Finnair haluaa leikata palkkoja, mikä ei sovi AKT:lle.
Nyt Finnair on uhannut irtisanoa 450 työntekijää ja kertonut suunnitelmastaan siirtää Thaimaan ja Pohjois-Amerikan reittien matkustamopalvelut alihankintatyöksi.
”Finnair kiristää nyt avoimesti omia työntekijöitään saadakseen leikata palkkoja”, AKT:n puheenjohtaja Ismo Kokko sanoo. ”Ulosmarssi on protesti nimenomaan valtionyhtiö Finnairille.”
”Ulosmarssilla AKT:n tarkoitus on herättää valtionyhtiö Finnairin johto siihen, ettei näin voi toimia eikä harrastaa henkilöstöpolitiikkaa, jossa kiristetään työntekijöitä alentamaan palkkojaan. Erityinen huomio halutaan kiinnittää siihen, että matkustamohenkilökunnan henkilökulujen osuus Finnairin kuluista on vain kolme prosenttia.”
Kommentti : AKT ei mainitse tiedotteessaan, että monet lentoyhtiön muut kuin henkilöstökulut eivät ole yhtiön päätöksin vaikutettavissa, vaan määräytyvät ulkopuolella. Henkilöstön kannalta harmillisesti leikkauksia kriisiyhtiössä tehdään kaikissa niissä kuluerissä, joihin omilla toimilla voidaan vaikuttaa – myös henkilöstökustannuksissa.
Nyt olisi sekä Finnairin henkilöstön että asiakkaiden ja muidenkin sidosryhmien kannalta ensiarvoista löytää kiireesti neuvottelutie ja sovintoratkaisut, jotka varmasti ovat kipeitä ainakin joillekin sidosryhmille. Tässä nykymeiningillä käydyssä työtaistelussa on lopulta vain häviäjiä!