Espanjan liikematkayhdistys AEGVE (Asociación española de gestores de viajes de empresa) kokosi kaksijapuolisataa espanjalaista ja kansainvälistä osallistujaa kolmipäiväiseen International Travel Management Summit -tapahtumaan Málagaan marraskuun 15.-17. päivinä 2022. Osanottajat olivat liikematkustuksen ja matkahallinnon ammattilaisia neljästätoista Euroopan maasta, Suomi ja muut pohjoismaat mukana.
Järjestelyissä AEGVE:n tukena olivat myös Espanjan valtion matkailunedistäjä Turespaña, Andalucian matkailu ja Junta de Andalucía, Málaga Convention Bureau ja Málagan kaupunki, Costa del Sol Convention Bureau sekä Espanjan rautatieyhtiö Renfe ja useat liikematkustuksen ja matkahallinnon sekä tapahtumateollisuuden parissa toimivat yritykset.
Málaga tarjosi hienot puitteet matkahallinnon kansainväliselle kongressille
International Travel Management Summit -tapahtuman avasi Aegven presidentti Juanma Fernández ja toivotti kansainväliset ja espanjalaiset delegaatit tervetulleiksi pandemian jälkeiseen, hänen mukaansa jo varsin normaaliin toimintaan.
Tiiviiden kokouspäivien ohjelma oli teemoittu kuuden eri otsikon alle:
1. BT4Europe – matkahallinnon uusi eurooppalainen verkosto
2. matkahallinnon digitalisaatio
3. travel managerista mobility manageriksi
4. kestävä kehitys matkahallinnon näkökulmasta
5. riskien hallinta
6. tapahtumasektori
Espanjan AEGVE on myös uuden, kolmentoista EU-maan European Network of Business Travel Associations (BT4Europe) -verkoston perustajajäsen kuten myös Suomen Liikematkayhdistys ry FBTA ja muut pohjoismaiset liikematkayhdistykset. Málagan konferenssi tarjosi nyt myös aikaisemmin tänä vuonna perustetulle BT4Europelle oivan foorumin esittäytyä laajalle joukolle eurooppalaisia liikematka-ammattilaisia vajaan kolmen päivän aikana. Kongresssin osallistujista tietenkin suurin osa oli isäntämaasta Espanjasta, mutta paikalla oli väkeä useista Keski-Euroopan maista ja myös kaikista pohjoismaista. Käytetyt kielet olivat pääosin espanja ja ulkomaisten esiintyjien käyttämä englanti.
BT4Europen hallituksen puheenjohtaja eli presidentti, saksalainen Patrick Diemer (Verband Deutsches Reisemanagement e.V.) alleviivasi kahta EU-aloitetta, joilla odotetaan oleva merkittäviä vaikutuksia liikematkustukseen 2023: Multimodal Digital Mobility Services (MDMS) sekä päästöasiat tai laajemmin kestävä kehitys, sustainability. Monimuotoinen tai monivälineinen eli multimodaalinen liikkuvuus ja liikenneketjut korostavat nyt junaliikenteen käytettävyyttä ja etuja myös toiseen teemaan, hiilidioksidi (CO2) -päästöihin nähden. Keinoina on myös rajat ylittävien raideyhteyksien sujuvoittaminen EU-maiden pintaliikenteessä lentämisen sijaan.
MDMS:n, jonka merkitys korostuu etenkin mannereurooppalaisilla etäisyyksillä, on määrä saada sovelluksensa EU:n komissiossa jo vuoden 2023 ensimmäisellä kvartaalilla. ”Junayhteydet on tarkoitus saada mm. liikematkustuksen käyttämiin varausjärjestelmiin tasapäisesti lentoyhteyksien rinnalle.”
Kestävän kehityksen ja ilmastomuutoksen asiat osuivat polttopisteeseen myös samanaikaisen Egyptin Sharm-el-Sheikhissä käydyn COP-27-ilmastokonferenssin johdosta. Siellä mm. YK:n pääsihteeri Antonio Guterres käytti todella rajua kieltä herätellessään maailmaa taistelussa enintään 1,5-asteenlämpötilan nousuun rajaamiseksi. ”We are on the highway to climate hell – Olemme matkalla ilmastohelvettiin”, varoitti pääsihteeri.
Málagan kokouksessa Iberia/IAG:n Teresa Parejo viittasi COP-kokoukseen ja pyrkimyksiin, joilla ilmaston lämpeneminen pyritään rajaamaan enintään 1,5 asteen nousuun. ”Lentoliikenteen sektorin osuus CO2-päästöistä on 2-3 %. Kestävämmän kehityksen SAF-polttoaineella (sustainable aviation fuel) voidaan päästä CO2-päästöjen osalta jopa 80 % alentumiseen”, sanoi Teresa Parejo. ”Lupaavaa, kun vain SAFia onnistutaan tuottamaan suuria määriä ja valmistamaan samoilla fysikaalis-kemiallisilla käyttöominaisuuksilla kuin perinteinen lentopolttoaine.”
”Nykyiset lentokoneiden moottorit on rakennettu toimimaan sekoitteella, jossa voi olla enintään 50 % SAF-polttoainetta, mutta sekä Airbus että Boeing työskentelevät tahoillaan 100 %:sti SAF:illa toimivien suihkumoottorien rakentamiseksi vuoteen 2030 mennessä”, sanoi Parejo.
Ukrainan sota EU:n huolenaiheena
Málagan Travel Summitissa BT4Europen Patrick Diemer sanoi Covid-19 -pandemian yhä kuitenkin kummittelevan liikematkustamisen taustalla. Lisäksi Brysselin päättäjillä on huolenaan muita asioita kuten sota Ukrainassa ja Ukrainalle annettava taloudellinen, henkinen sekä muu apu ja tuki. Tämä vie EU-päättäjien huomion muualle kuin liikkumisen ja matkustuksen ajankohtaisasioihin.
Covid19-pandemian jälkivaikutusta Diemer kuvasi: ”70 % on uusi normaali ja Kiina on yhä lähes kokonaan poissa maailman liikematkustuksesta.” Silti viime vuonna EU:ssa toteutui 166 miljoonaan liikematkaa, joihin käytettiin € 54 miljardia. ”On perusteltua saada elinkeinon ääni kuuluville myös Brysselissä ja EU:ssa”.
Pinta- ja lentoliikenne tasa-arvoisesti varausjärjestelmiin
BT4Europen kestävän kehityksen työryhmän puheenjohtaja, itävaltalainen Angela Lille (ABTA) omassa puheenvuorossaan esitti huolensa raideliikenteen pääsystä tasavertaisena varaustyökaluihin. ”Haluan nähdä kaupunkiparien välisen liikenteen vaihtoehdot sekä kiskoilla että ilmassa samalla varauskoneen näytöllä rinnakkain. mutta tänään se on vielä vaikeata”.
Paneelikeskustelu travel managementin ja managerin roolista
Kongressin ensimmäisenä päivänä käytiin paneurooppalainen round table -keskustelu matkahallinnon roolista ja tulevaisuudesta. ”On oltava asiantuntija, ekspertti, jolla on monia taitoja. monta hattua päässä ja monia palloja ilmassa samanaikaisesti. Pelkkä managerointi ei johda hyvään tulokseen”, sanottiin.
FBTA:n toiminnanjohtaja Sari Viljamaa korosti matkustamiseen liittyj´vien riskien hallintaa: ”Travel managerin tulee olla valmentaja, joka johdattaa matkustajan ’oikealle tielle’. Yhdistyksen tehtävänä on myös mentoroida uusia ostajajäseniään”, sanoin Sari.
Málagan huikea automuseo: verkostoitumisen hienot puitteet
Keskiviikon 16. marraskuuta matkahallinnon kongressin sosiaalisen aspektin ja verkostoitumisen kohokohta oli Málagan automuseossa – Museo Automovilistico y de la Moda – www.museoautomovilmalaga.com – järjestetty gaalaillallinen.
Puitteet illalliselle olivat huikaisevat: noin 90 toinen toistaan hienompaa ajoneuvounelmaa aina viime vuosisadan alkuvuosilta uudempiin klassikoihin: Bugatti, Maserati, Ferrari, Alfa-Romeo, Porsche, Jaguar, Aston Martin, Rolls-Royce, Cadillac, Mercedes, Citroen, Talbot, Morris, Austin jne. aina hot rod-autoihin ja vaihtoehtoisilla polttoaineilla kulkeviin menopeleihin asti. Esillä on paitsi autoja, myös aikakausien daamien muotiluomuksia! Näiden keskellä matkahallinnon kongressiväki nautti virallisen illallisen ja verkostoitui keskenään!