Tata Consultancy Services (TCS) auttaa lentoyhtiöitä luomaan vahvoja IT-järjestelmiä perustamalla niille suunnatun digitaalisen keskuksen Portugaliin. Ensimmäiseksi keskusta hyödyntää TAP Air Portugal, jolla on käynnissä kunnianhimoinen digitalisaatioprosessi.
Globaali IT-palveluyhtiö Tata Consultancy Services (TCS) perustaa Portugaliin lentoyhtiöille suunnatun digitaalisen keskuksen (Airline Digital Center, ADC), jossa työskentelee toimialaa syvällisesti tuntevia konsultteja, ratkaisuarkkitehteja ja teknologia-asiantuntijoita. Keskuksessa luodaan paikallisen osaamisen ja TCS:n globaalien tiimien avulla uusia järjestelmiä, jotka uudistavat lentoyhtiöiden asiakaskokemuksen ja auttavat niitä luomaan kilpailuetua. TCS on osa valtavaa intialaista Tata-monialakonsersia-
Ensimmäisenä ADC:n ottaa käyttöön Portugalin kansallinen lentoyhtiö ja Star Alliance -lentoyhtiöallianssin jäsen TAP Air Portugal, joka on valinnut TCS:n strategiseksi kumppanikseen vauhdittamaan digitaalista muutosta ja innovaatioita. ADC-keskuksen on tarkoitus palvella jatkossa myös muita TCS:n asiakkaina olevia kansainvälisiä lentoyhtiöitä lähialueilta.
TAP Portugalin uuden liiketoimintastrategian mukaisesti yhtiön tavoitteena on olla vastuullinen lentoyhtiö ja vahvistaa johtavaa asemaansa lentoliikennealalla. TAP valitsi kumppanikseen TCS:n, koska se on todistetusti toteuttanut onnistuneita digitalisaatiohankkeita lentoliikennealalla ja koska sillä on kattava valikoima omia teknologiaratkaisuja.
Lisäksi TCS auttaa TAP Portugalia ottamaan käyttöön uuden toimintamallin sovellusvalikoiman hallintaan. Toimintamalli parantaa yhtiön ketteryyttä ja toiminnan resilienssiä. Se auttaa myös virtaviivaistamaan ja modernisoimaan sovellusvalikoimaa hyödyntämällä pilviteknologioita ja lyhentämällä siten sovellusten markkinoilletuontiaikaa. Tämän lisäksi TCS ylläpitää TAP:n datajärjestelmiä ja auttaa luomaan uusia analytiikkaratkaisuja, jotka mahdollistavat ensiluokkaisen päätöksenteon, parantavat asiakaskokemusta ja tehostavat operatiivista suorituskykyä.
”TAP käy parhaillaan läpi kunnianhimoista muutosprosessia vahvistaakseen yhtiön toimintakykyä koronapandemian jälkimainingeissa. Tarvitsemme muutokseen luotettavia kumppaneita. Perusteellisen arviointiprosessin jälkeen valitsimme kumppaniksemme TCS:n yhtiön syvällisen toimialakokemuksen, aiemmin toteutettujen digitalisaatioprojektien ja teknologiajohtajuuden ansiosta. Voimme yhdessä toteuttaa digihankkeita, jotka parantavat asiakaskokemusta, tehostavat operatiivista suorituskykyä ja tekevät TAP Portugalista asiakkaiden mielestä houkuttelevimman lentoyhtiön”, kommentoi TAP:n toimitusjohtaja Christine Ourmières-Widener.
”Lentoyhtiöiden digitaaliseen keskukseen tekemämme investoinnit vahvistavat TCS:n asemaa kasvu- ja muutoskumppanina entisestään. Keskus vahvistaa myös asemaamme Portugalissa ja lähialueilla”, kertoo TCS:n Enterprise Growth Groupin liiketoimintayksikön johtaja Krishnan Ramanujam. ”TAP-kumppanuuden tavoitteena on vauhdittaa yhtiön digitalisaatiota ja edistää sen liiketoiminnan kasvua. TCS on sitoutunut rakentamaan tästä pitkäkestoisen ja menestyksekkään kumppanuuden sekä auttamaan TAP Portugalia saavuttamaan liiketoiminta- ja teknologiatavoitteensa.”