Matkailu- ja ravintolapalvelut MaRan ja Palvelualojen ammattiliitto PAMin hallitukset ovat hyväksyneet tänään torstaina 15. joulukuuta uuden työehtosopimuksen. Työehtosopimuksen myötä PAMin joulun ajalle julistamat lakot peruuntuvat. Palkkaratkaisu perustuu paikalliseen sopimiseen.
Paikallinen palkkaratkaisu tulee tehdä tämän vuoden loppuun mennessä. Sopijapuolina ovat työnantaja ja luottamusmies. Jollei yritykseen ole valittu luottamusmiestä, työntekijät voivat valita keskuudestaan 1–3 PAMiin kuuluvaa työntekijää edustamaan työntekijöitä. Jollei paikallisesta sopimusta saada aikaan, perälautana toimii ensi vuoden alkupuolella tehtävän matkailu-, ravintola- ja vapaa-ajan palveluja koskevan työehtosopimuksen palkkaratkaisu. Hiihtokeskukset ja niiden työntekijät voivat nyt keskittyä rauhallisen mielin ottamaan vastaan joulun seudun asiakkaat.
MaRa ja PAM ovat neuvotelleet palkka- ja työehtosopimusratkaisusta lokakuusta alkaen erittäin vaikeissa olosuhteissa. Erittäin korkeiksi nousseet sähkön, muun energian ja elintarvikkeiden hinnat ovat heikentäneet niin hiihtokeskusyritysten kuin niiden työntekijöidenkin taloudellista tilannetta. Korkotason nopea nousu on kiristänyt taloustilannetta entisestään. Kuntien tekemä palkkaratkaisu, joka ylittää yksityisen sektorin palkanmaksuvaran, on vaikeuttanut tilannetta entisestään.
”Saavutimme yhdessä PAMin kanssa palkkaratkaisun, joka mahdollistaa molemmille osapuolille tärkeimmän asian eli asiakkaiden palvelemisen. Palkkaratkaisussa työnantaja ja luottamusmies voivat ottaa huomioon yrityksen talous-, kysyntä- ja työllisyystilanteen. Näin menetellen voidaan saavuttaa yrityksen ja työntekijöiden tilannetta ja tarpeita parhaiten vastaava palkkaratkaisu. Liitot ohjeistavat yhdessä osapuolia palkkaratkaisussa huomioon otettavista asioista”, sanoo MaRan työmarkkinajohtaja Olli Varmo.
Työehtosopimuksen syntymisen myötä PAMin joulun ajalle julistamat lakot peruuntuvat.
”Joulun aika on erittäin tärkeä aika hiihtokeskuksille. Joulun ajan lakko olisi heijastunut erittäin kielteisesti myös matkailukeskuksissa olevien ravintoloiden ja muiden palvelujen toimintaan. Hiihtokeskusten ammattitaitoiset työntekijät voivat nyt palvella asiakkaitamme ilman häiritseviä tekijöitä.. Liittojen vuosikymmenten aikana luoma vahva neuvottelukulttuuri johti vaikeuksista voittoon”, Varmo toteaa.