Finnlinesin ropax-uudisrakennusohjelma etenee. Toinen Superstar-luokan aluksista, Finncanopus, laskettiin vesille China Merchants Jinlingin telakalla Weihaissa 30.12.2022.
Ensimmäinen, Finnsirius, laskettiin vesille elokuussa. Finnlinesin vuonna 2023 liikenteessä aloittavat Superstar rahti-matkustajalaivat, eli ropax-alukset, liikennöivät Suomen ja Ruotsin välillä Naantali–Långnäs–Kapellskär-reitillä.
“Sujuva Itämeren rahtiliikenne on alueen taloudelle ja huoltovarmuudelle äärimmäisen keskeinen kysymys. Suomen ja Ruotsin välinen merisilta on yksi kolmesta kaupalle ja teollisuudelle tärkeistä yhteyksistä ja maiden välisestä viennistä ja tuonnista noin 90 prosenttia kulkee merireittejä pitkin. Reittimme on erittäin tärkeä asiakkaillemme ja rahti- ja matkustajakapasiteetin lisääminen ja matkustusmukavuuden parantaminen reitillä vahvistaa palvelua entisestään.”, Finnlinesin toimitusjohtaja Tom Pippingsköld sanoo.
Ympäristö ja vastuullisuus etusijalla
Alukset ovat mahdollisimman päästöttömiä. llmavoitelujärjestelmä tuottaa ilmakuplia, jotka vähentävät kitkaa ja hydrodynaamista vastustusta. Maasähkö mahdollistaa vaihtoehtoisen energialähteen, jolloin apukoneita ei ole välttämätöntä käyttää satamassa, mikä vähentää päästöjä ja melua. Suuritehoiset akkuyksiköt vähentävät polttoaineenkulutusta merellä. Kaksitahtimoottorit parantavat propulsiota ja säästävät polttoainetta. Keulapotkureissa, stabilisaattoreissa ja lastinkiinnitysjärjestelmissä käytetään ympäristöystävällisiä voiteluöljyjä.
Vihreät arvot ovat etusijalla myös laivan tilojen ja palveluiden suunnittelussa. Esimerkiksi valaistusta ja ilmanvaihtoa voidaan säätää automaattisesti asuintiloissa, mikä vähentää energian kulutusta. Huonekaluissa käytetään kierrätysmateriaalia. Painotuotteet, kuten ruokalistat, matkaohjelmat ja hintaluettelot, korvataan digitaalinäytöillä ja mobiilisovelluksilla. Lisäksi suositaan paikallisia raaka-aine- ja tavarantoimittajia, jolloin kuljetusetäisyydet lyhenevät.
“Innovatiivinen teknologia varmistaa sen, että matkustajat ja tavarat kuljetetaan luotettavasti ja vastuullisesti. Samalla olemme valmiita kohtaamaan uusia ympäristösäännöksiä ja -haasteita”, Tom Pippingsköld sanoo.
Uudet ropax-alukset liikennöivät Suomen, Ahvenanmaan ja Ruotsin välillä Naantali–Långnäs–Kapellskär-reitillä. Alukset varmistavat entistä vastuullisemman vaihtoehdon sekä matkustamiselle että tavaraliikenteelle. Kummankin aluksen matkustajakapasiteetti on 1 100 eli noin kaksinkertainen reitin nykyisiin laivoihin verrattuna. Myös rahtikapasiteetti kasvaa noin 4 000 kaistametristä 5 200 kaistametriin. Uudet ropax-alukset ovat osa Finnlinesin 500 miljoonan euron investointiohjelmaa.
Suomessa FÅA:n väreissä on seilannut jo 1965-1980 rahtialus m/s Canopus. Sekä Canopus että Sirius ovat tähtiä. Kreikkalaisesa tarustossa Kanopos (lat. Canopus) oli merenkulkija ja laivan kapteeni!
Superstar ropax -alukset / Finnsirius ja Finncanopus:
Liikennöinnin arvioitu aloitus vuoden 2023 syksyllä Naantali–Långnäs–Kapellskär-reitillä
Rahtikapasiteetti 5 200 kaistametriä eli esimerkiksi 250 rekkaa ja 200 henkilöautoa
Matkustajakapasiteetti 1 100 , 323 matkustajahyttiä, 64 miehistöhyttiä
Kuva yllä: Finncanopus – vesillelasku kiinalaistelakalla Weihaissa, Kiinassa (kuva: Finnlines)