SMALin Matkamessujen alla julkaisemat matkapakettitilastot kertovat yhä ’harvainvallasta’. Kolme suurinta matkanjärjestäjätahoa, Aurinkomatkat, TUI ja Tjäreborg, yltävät yhteensä 79,6 %:n markkinaosuuteen vuoden 2022 matkustajamäärissä SMALin matkapakettimääritelmän mukaisin perustein.
Kun tarkasteluun otetaan vielä neljänneksi suurin Apollomatkat, on markkinoista yhteensä katettu lähes 90 % – eli matkustajamäärässä tarkalleen 89,8 % SMALin statistiikan mukaan.
Matkapakettimyynti vuonna 2022 on vertailussa viimeiseen ’terveeseen’ vuoteen 2019 (881 656 matkustajaa ) yli 40 % jäljessä vuoden 2022 saavutuksilla (518 052 matkustajaa) mitaten.
Tällä parantuneella, mutta siis yhä matalammalla tasolla Aurinkomatkat kasvatti suhteellisen markkinaosuutensa matkustajamäärällä (187 011 pax) mitaten 36,1 prosenttiin (2019: 29,5 %) ja liikevaihdolla mitaten 34,7 prosenttiin (2019: 29,1 %).
Kakkonen TUI Finland Oy (ml. Nazar) sai vastaavasti matkustajamäärällään (125 228) 24,2 % (2019: 25,1 %) ja liikevaihdolla 24,5 % (2019: 25,8 %) . Kolmanneksi suurin Oy Tjäreborg Ab (100 033 pax) kuittasi nyt 19,3 % (2019: 19,9 %) ja rahassa laskettuna 16,2, % (2019: 18,7 %).
Neljänneksen suurimman Apollomatkojen vajaa 53 000 matkustajaa toi nyt 10,2 %:n (liikevaihdosta laskettuna 8,6 %) markkinaosuuden.
Seuraavat eli Elämys Group (OK-Matkat, Matka-Agentit, Elämys Sport ja Elämys Ski &Active sekä STS Alppimatkat ylsivät pieniin yksinumeroisiin prosenttiosuuksiin, muut tätäkin pienempiin alle yhden prosentin markkinaosuuksiin.
Koko statistiikka ja aineiston lähde: SMAL